دکتر محمدرضا پارسی، مدیرکل بهزیستی گیلان گفت: خانواده به عنوان اجتماع کوچکی از جامعه می‌تواند نقش بسزایی در سالم سازی محیط و ایجاد علاقه بین فرزندان باشد.

ندای گیلان:به گزارش خبرگزاری شبستان از رشت، وقتی دیدم با تمام انگیزه مشغول ورزش کردن است اشک دور چشمایم حلقه زد. شاید در این چند سال اخیر او برایم مثل یک الگوی “مقاومت و توانستن” بود. چون توانسته بود بخاطر بچه هاش از یک بحران جدی خودش را نجات داده و به سمت سلامتی حرکت کند و بخاطر نجات همسر و فرزنداش با یک غیرت بزرگ به تنهایی به میدان بیاید و خودش را مجبور به ترک کند. ترک همه آن چیزهایی که به آن می‌گفت«وابستگی». حالا مدت ها از آن زمان می گذرد اما متاسفانه اینروزها مردی که خودش را شکست تا دوباره متولد شود شاهد است که چطور فرزندش همان راه اشتباهی را می‌رود که خودش سال‌ها پیش تجربه کرده بود، اما دلیلش را نمی دانست…

درست حدس زدید، از مواد مخدر حرف می زنم از این اعتیادی که همه قشرها و همه سن‌ها را بدون در نظر گرفتن موقعیت اجتماعی شان می‌تواند، دچار کند.

دکتر محمدرضا پارسی، مدیرکل بهزیستی گیلان به مناسبت هفته مواد مخدر به خبرنگار خبرگزاری شبستان از رشت، در این خصوص گفت: خانواده به عنوان اجتماع کوچکی از جامعه می‌تواند نقش بسزایی در سالم سازی محیط  و ایجاد علاقه بین فرزندان باشد.

وی نوجوانی را مخاطره آمیز ترین دوران زندگی از نظر شروع آسیب‌های اجتماعی عنوان کرد و افزود: نوجوان با گذر از کودکی به بزرگسالی، به دنبال کسب هویت فردی و اجتماعی خود است و در این دوره میل به استقلال و مخالفت با والدین در او به اوج می‌رسد.

نقش حمایتی خانواده‌ها بالا بردن عزت نفس فرزندان است

دکتر پارسی با بیان اینکه نقش حمایتی خانواده‌ها بالا بردن عزت نفس در فرزندان است و همواره باید مهارت‌ها را در فرزندانمان توسعه دهیم، بیان کرد: نوجوان می‌خواهد برای اثبات بلوغ و فردیت خود ارزش‌های خانواده را زیر سوال ببرد و سعی در ایجاد و تحلیل ارزش‌های جدید خود دارد که همین عامل علاوه بر حس کنجکاوی و نیاز به تحرک، تنوع و هیجان، فرد را مستعد مصرف مواد مخدر می‌کند.

وی با تاکید بر اینکه والدین می‌توانند با تقویت پیوندهای خانوادگی خود اعتماد به نفس را در فرزندان بالا ببرند، اضافه کرد: والدین باید الگوهای خوب بودن و اولویت دادن به ارزش‌های اجتماعی را در مقابل ارزش‌های فردی به فرزندان آموزش داده و فعالیت‌های سالم و خلاق را در آنان مورد تشویق قرار دهند.

دکتر پارسی، در ادامه با تاکید بر اینکه اگر بخواهیم از بروز اعتیاد پیشگیری کنیم باید عوامل فردی و اجتماعی آن را شناخته و با آموزش توانایی و آگاهی فرزندانان را بالا ببریم، تصریح کرد: هر چقدر فشارهای اجتماعی(بیکاری، عدم اعتماد به نفس، نداشتن مهارت، خانواده دارای مشکل و..) بالا برود ظرفیت فرزندانمان پایین می‌آید.

وی، سیگار را دروازه ورود به اعتیاد عنوان کرد و گفت: والدین باید به خواسته‌های منطقی و نیازهای مشروع فرزندان توجه کنند و شخصیتشان را محترم بشمارند و در خصوص مواد اعتیادآور و علل و عوامل شروع اعتیاد و خطرات و عوارض آن اطلاعات کافی را با بحث‌های مفید و قابل قبول در اختیار فرزندان قرار دهند.

آموزش ها باید منجر به تغییر رفتار شود

دکتر پارسی به بارور کردن ارزش‌های اجتماعی اشاره و اذعان کرد: وقتی فرزندی یاد می‌گیرد که به خودش احترام بگذارد بی‌شک یاد می‌گیرد که به جامعه و دیگران احترام بگذارد و این چنین فرزندی هرگز به سمت اعتیاد نمی‌رود.

وی با بیان اینکه آموزش‌هایی که در پیشگیری به معلم، خانواده و فرزندان می‌دهیم با هم متفاوت هستند، گفت: آموزش رکن اساسی پیشگیری است اما کافی نیست چرا که آموزش‌ها باید به تغییر رفتار منجر شود.

دکتر پارسی غفلت را مهمترین عامل برای بروز اعتیاد عنوان کرد و ادامه داد: امروز اعتیاد خیلی پیچیده‌تر از گذشته است و با توجه به اینکه همیشه احتمال خطا از فرزندان هست باید این را بدانیم که او نباید احساس کند اگر خطایی کرد از خانواده دور می‌شود و امکان برگشت ندارد.

وی علل گرایش به مواد مخدر را در افراد مختلف متفاوت دانست و اظهار کرد: در پژوهش علل اعتیاد عواملی همچون فرد، جسم و روان معتاد باید مورد بررسی قرار گیرد.

مدیرکل بهزیستی استان در ادامه با ابراز نگرانی از پایین آمدن سن اعتیاد به فعالیتNGO هایی اشاره کرد که با طرح CB(اجتماع محور)مشارکت خانوادها را در محلات می طلبد. از این رو به سراغ یکی ازNGO هایی رفتیم که در استان گیلان دلسوزانه در این زمینه فعالیت و مشارکت دارد.

ضرورت بر تحکیم بنیان خانواده/ مسئولین بودجه ای برای آموزش و پیشگیری از مواد اختصاص دهند

زهرا قلی‌زاده، مدیرعامل جمعیت همیاران استان سبز، در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان از رشت با بیان اینکه این جمعیت از سال 83 بنا بر اقتضای حسی در راستای پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی تشکیل شده است، گفت: وقتی تعدادی از همیاران به صورت داوطلبانه در کلاس‌های آموزشی مهارت‌های ارتباطی، خود آگاهی و… که از سوی بهزیستی برگزار می‌شود شرکت کردیم، توانایی ما کشف شد و از آن زمان به بعد در محلات و شهرهای بزرگ و کوچک استان اقدام به انجام فعالیت‌های پیشگیری نمودیم.

این کارشناس آسیب شناسی اجتماعی(گرایش پیشگیری از اعتیاد)  با اشاره به اینکه این جمعیت توانسته با برگزاری دوره‌های مختلف مهدهای کودک، مدارس و دانشگاه‌ها را درگیر کرده و آنها را با روش‌های پیشگیری از اعتیاد آشنا کند، افزود: در این جمعیت همه ما متخصص هستیم و در حوزه خدمات و راهنمایی مشاوره‌ای، آسیب شناسی اجتماعی، ارجاع به مراکز بازتوانی اعتیاد و مراکز مشاوره، اجرای برنامه‌های تخصصی مدیریت بحران در حوزه سلامت روان اجتماعی و… ارایه خدمت کنیم.

نماینده گیلان در دفتر امور مجامع و تشکل های مردم نهاد کشور، تصریح کرد: مدتی است با شناسایی هشت محله آسیب‌پذیر شهر رشت به صورت محوری آموزش پیشگیری از اعتیاد را به صورت برنامه CB محلات(اجتماع محور) در این محلات با برگزاری انواع نمایشگاه ها، همایش ها و برنامه های مختلف فرهنگی، ورزشی و هنری به مناسبت های مختلف اجرا کرده تا در اعضای محله حس همکاری ایجاد کنیم.

عضو هیات مدیره خانه سازمان‌های غیر دولتی استان گیلان با تاکید بر اینکه هدف ما از برگزاری این دوره‌های آموزشی تحکیم بنیان خانواده‌ها است، ادامه داد: آموزش فرزند پروری صحیح و آموزش پیش از ازدواج نیز برای داشتن خانواده و فرزندان سالم و همچنین داشتن مسئولیت‌های اجتماعی به جوانان با هدف ایجاد و تقویت شور، نشاط و امید در زندگی از جمله فعالیت‌های این جمعیت است.

قلی زاده با اشاره به اینکه غیر از مجوزهای سازمان بهریستی که در سال 85 موفق به کسب آن شدیم، به مدت سه سال است که از نیروی انتظامی و وزارت کشور نیز مجوز دریافت کردیم، افزود: با تحقیق و بررسی و ورود به دانشگاه علوم پزشکی متوجه شویم که با چه وضعیتی در خصوص با بحران اعتیاد در جامعه مواجه هستیم.

وی اظهار کرد: بسیاری از جوانان دانشجو و تحصیل کرده ما بخاطر اینکه بیدار بمانند تا بیشتر درس بخوانند، زنانی که به واسطه همسرانشان و عدم توانایی در مخالف، دوری از خانواده، فرار از واقعیت، جستجو برای یک هیجان ارزان، آزادی و عدم مسئولیت‌های اجتماعی در جوانی، و حتی عدم اطلاع از خطرات مواد مخدر دلایل زیادی هستند که قشرهای مختلف را به سمت مواد مخدر و اعتیاد می‌کشاند.

قلی‌زاده یکی دیگر از فعالیت‌های مهم این جمعیت را کمک به توانمند سازی، ایجاد مهارت ‌های زندگی برای زنان و جوانان عنوان کرد و گفت: سازمان‌هایی که داوطلبانه فعالیت می‌کنند همه مردم را خوب می‌بینند و می‌خواهند که همه سالم زندگی کنند مگر آنکه خودشان نخواهند.

وی در ادامه بزرگترین مشکل NGO هایی را که در راستای پیشگیری و آموزش فعالیت می‌کنند کمبود هزینه عنوان کرد و افزود: خیلی از خیرین حاضر هستند به نیازمندان کمک کنند اما حاضر نیستند هزینه‌ای در جهت آموزش‌های پیشگیری از اعتیاد و مهارت‌های زندگی و شیوه‌های فرزند پروری بپردازند.

قلی‌زاده اظهار کرد: بسیاری از این آموزش‌ها و خدمات با کادری متخصص به صورت رایگان و یا هزینه ای کمتر در اختیار افراد آسیب پذیر قرار می‌گیرد.

وی همچنین با تاکید بر اینکه روز به روز استقبال مردم از این طرح‌ها بیشتر می‌شود، گفت: قبلا ما به دنبال افراد می‌رفتیم ولی اکنون آنان هستند که از ما دعوت می‌کنند تا در محلات، مهدها، مدارس و دانشگاه‌ها دوره‌های آموزشی برگزار کنیم.

قلی زاده که یک کارآفرین موفق نیز است، اضافه کرد: در راستایی تحقق اهدفمان همچنین برای غنی سازی اوقات فراغت زنان و جوانان آموزش‌هایی را به صورت رایگان برگزار می‌کنیم و در برخی موارد حتی مواد اولیه کار را نیز به مددجو می‌دهیم و با ایجاد مهارت و کارآفرینی تعداد زیادی از افراد را مشغول به کار کرده‌ایم.

وی گفت: این جمعیت تنها موسسه‌ای بود که توانست به مدت پنج سال با سازمان فنی و حرفه‌ای تعامل خوبی ایجاد کرده و با معرفی مددجویان از محلات آسیب پذیر، آنان را در دریافت گواهی مهارت و انگیزه برای ایجاد اشتغال، کمک کند.

قلی زاده تحقق شعار «نجات یک فرد نجات یک جامعه» را اعتقاد قلبی خود دانست و گفت: ما با معتادان و خانواده‌های آنان زندگی می‌کنیم و مشکلات آنان را مشکلات خودمان می‌دانیم.

وی در ادامه با ابراز نگرانی از اینکه طی آماری اعلام شده که 162 تن شیشه به کشور وارد می‌شود که فقط 5 تا 8 تن آن کشف و ضبط می‌شود، افزود: روزانه 10 نفر بر اثر مصرف شیشه می‌میرند و خطر جدی تر اینکه هر روز با انواع مواد مخدر با بسته بندی‌ها و موارد مصرف مختلف که همگی بخاطر تبلیغات اشتباه برای فروش بیشتر تولید می‌شود، مواجه هستیم.

قلی زاده با بیان اینکه برای رسیدن به آموزش و پیشگیری مستمر علاوه بر گروه‌های خودجوش و بهریستی و … باید دولتمردان نیز هزینه کنند، اظهار امیدواری کرد: مسئولین باید بودجه ای را برای آموزش و پیشگیری از مواد اختصاص دهند.