مدیر کل ثبت اسناد و املاک گیلان با اشاره به اینکه تاکنون ۱۵۶ هزار سند در قالب اجرای طرح کاداستر در استان صادر شده است، گفت: از این تعداد پنج هزار سند مربوط به امسال است.

به گزارش ندای گیلان از رشت،محمد نوذری با اشاره به اهمیت اجرای قانون کاداستر، اظهار کرد: قانون کاداستر فقط برای ارضی ملی نبوده و برای اراضی مستثنیات هم قابل اجرا است.

وی با بیان اینکه ۹۰ درصد از اراضی ملی در سطح کشور منجر به صدور سند مالکیت کاداستر شده است، به تشریح برخی از مشکلات تثبیت و صدور ثبت سند استان پرداخت و افزود: بیش از ۶۰ درصد اراضی گیلان پوشش جنگلی دارد و این استان به علت شرایط توپوگرافی که دارد در کنار نقشه برداری هوایی باید نقشه برداری زمینی صورت گیرد.

مدیرکل ثبت اسناد و املاک گیلان با بیان اینکه گیلان استان کشاورزی است، اضافه کرد: با توجه به کشاورزی بودن گیلان، تلاش می‌کنیم تداخلی بین اراضی ملی و مستثنیات ایجاد نشده و حق مردم تضییع نشود و دقت در این بخش سرعت در روند کار را کاهش می‌دهد.

نوذری با بیان اینکه فقط چهار شهرستان گیلان زیر ۹۰ درصد کار ثبت و صدور سند انجام شده است، گفت: در شهرهای کوچصفهان، ماسال، کلاچای، آستانه اشرفیه، آستارا و شفت ۱۰۰ درصد تثبیت اراضی و منجر به صدور سند شده و شهرهای فومن ۹۹ درصد، انزلی و املش ۹۸ درصد و سیاهکل ۹۷ درصد و مابقی زیر ۹۰ درصد منجر به صدور سند شده است.

وی با اشاره به صدور سند اراضی کشاورزی، افزود: بر اساس قانون رفع موانع تولید و همچنین قانون کاداستر تمامی اراضی کشاورزی و زراعی می‌بایست منجر به صدور سند رسمی شود.

مدیرکل ثبت اسناد و املاک گیلان از اخذ اعتبار ۶۱ هزار هکتاری برای اجرای کاداستر ملی و صدور مالکیت اراضی زراعی در استان خبر داد و بیان کرد: این میزان اعتبار در شهرستان‌های لاهیجان، آستانه اشرفیه و رشت در حال اجرا است.

نوذری همچنین اضافه کرد: علیرغم جذب اعتبار ۶۱ هزار هکتاری، ۴۸ هزار هکتار هم برای اجرای کاداستر و تثبیت اراضی کشاورزی شهرهای فومن، لنگرود، رشت، سنگر و خمام جذب شده است.

وی با اشاره به مزایای سندهای رسمی به نسبت به قول نامه‌ها، افزود: در طرح کاداستر، از تداخل متصرفین و همچنین تداخل اراضی ملی با مستثنیات جلوگیری می‌شود و به نوعی در اراضی شفاف سازی می‌شود.

مدیرکل ثبت اسناد و املاک گیلان، اجرای موفق طرح کاداستر و تثبیت اراضی کشاورزی و ملی را مستلزم مشارکت و همکاری مردم دانست و بیان کرد: در این راستا جلسات متعددی با اقشار مختلف گذاشته شده و محسنات و مزایای این طرح برای مردم تبیین شده است.

نوذری با بیان اینکه طرح کاداستر هزینه ثبتی مردم کاهش می‌دهد، گفت: اجرای طرح کاداستر حاشیه امنی برای کشاورزان و مردم فراهم می‌کند و جلوی بسیاری از اختلافات و درگیری‌های قضائی گرفته می‌شود.

وی اضافه کرد: از زمان اجرای این طرح بیش از ۱۵۶ هزار سند مالکیت در استان گیلان صادر شده است که بیش از ۵ هزار سند آن مربوط سال جاری است.