هر شب و بعد از بخش خبری ساعت ۱۹ تا هنگام اذان مغرب، برنامه شهر یکتایی به مدت تقریبی ۷۰ دقیقه بطور زنده از شبکه یک پخش می شود.

به گزارش سرویس فرهنگی ندای گیلان،شبکه مستند برای ماه مبارک رمضان ویژه برنامه هایی از جمله «تاریخ شفاهی ایران»، «حدیث سرو»، «قصه رسیدن»، «یک پذیرایی ساده»، «برای مهمانی»، «یک چکه ماه» و «باریکه نور» را در نظر گرفته است.
به گزارش روابط عمومی شبکه مستند سیما، شبکه مستند برای ایام ماه رمضان، ویژه برنامه هایی را تدارک دیده که در این ماه روی آنتن می روند.
یکی از مجموعه های پرمخاطب و همیشگی شبکه «تاریخ شفاهی ایران» است که در این ماه شنبه تا پنجشنبه ها ساعت ۱۸ روی آنتن می رود و بنا است مباحث اصول و عقاید اصیل اسلامی از جمله خداشناسی، نبوت، معاد و… در آن از زبان بزرگانی که در دهه ۶۰ اظهارنظر کرده اند بررسی شود. تصاویری که از بین صدها تصویر آرشیوی پخش نشده گزینش، ترمیم و پخش خواهند شد و روز بعد ساعت ۱۵:۳۰ بازپخش می شود.
قسمتهای جدید از مجموعه «حدیث سرو» از یکشنبه ۷ خرداد روزهای فرد ساعت ۱۹:۳۰ روی آنتن می رود. این مجموعه ۲۰ قسمت ۳۰ دقیقه ای دارد و به زندگی پنج تن از علمای بزرگوار از جمله آیت الله شیخ محمد تقی آملی، آیت الله سیدمحمد کاظم عصار، آیت الله شیخ علی محمد نجفی بروجردی، آیت الله سیدمحمدحسن الهی و علامه سیدمحمدحسین طباطبایی می پردازد.
«حدیث سرو» روزهای زوج ساعت ۱۲:۳۰ بازپخش می شود.
«قصه رسیدن» مجموعه مستندی است که به تازگی در شبکه مستند تولید شده و در ۱۵ قسمت ۳۰ دقیقه ای هر شب ساعت ۲۰ روی آنتن می رود. این مجموعه جدید که در ادامه مستند «یک لقمه نان» به تهیه کنندگی امیرحسین خلیل زاده تولید شده است، از زندگی و موفقیت های صاحبان مشاغل تولیدی می گوید که با تلاش و سرمایه ای اندک در تولید موثر بوده اند.
این مجموعه بر مبحث روزی حلال تأکید می کند و هر روز ساعت ۱۲ بازپخش می شود.
پس از به پایان رسیدن این مجموعه نیز، مستند قبلی به نام «یک لقمه نان» که در همین موضوع تولید شده، در ادامه روزهای ماه مبارک رمضان روی آنتن می رود.
«یک پذیرایی ساده» تولید جدید شبکه مستند در ۱۵ قسمت ۱۵ دقیقه ای تولید شده و هر شب ساعت ۲۰:۴۵ در جدول پخش شبکه مستند قرار دارد و روز بعد ساعت ۳:۳۰ بامداد مجدد پخش می شود.
این مجموعه به تهیه کنندگی مهدی الیاسی، غذاها و شیرینی های مخصوص رمضان در نقاط مختلف کشور را معرفی می کند.
«برای مهمانی» مستند دیگری است که برای ماه مبارک رمضان تدارک دیده شده است و دوشنبه و پنجشنبه ها در ۱۰ قسمت ۳۰ دقیقه ای ساعت ۲۲ پخش می شود.
این مستند به تهیه کنندگی سیدمهدی مویدی با هدف معرفی آیین های بومی و فرهنگی استانهای مختلف در ماه رمضان تولید و پخش می شود.
«یک چکه ماه» تولید جدید شبکه مستند در ۱۳ قسمت روزهای زوج ساعت ۲۲:۳۰ در جدول پخش شبکه قرار دارد و تکرار آن نیز در ساعت ۱۲:۳۰ روز بعد جانمایی شده است.
این مستند به تهیه کنندگی نازنین پیرکاری قصه زندگی و موفقیت اشخاصی است که توانسته اند بر مشکلات و ناملایمات زندگی چیره شوند و پس از گذشته ای پر فراز و نشیب، با اعمال برخی تغییرات در زندگی شان، به حالی موفق و پرامید برسند.
«باریکه نور» ساخته سعید غفاری نیز در ۶  قسمت ۲۵ دقیقه در هفته آخر ماه رمضان منتهی به روز قدس روی آنتن خواهد رفت و بیان قصه فلسطین از زبان شاهدان عینی حوادث دهه های گذشته است.
اعلام ویژه برنامه های ماه مبارک رمضان شبکه یک سیما
مدیرگروه فیلم و سریال شبکه یک، ویژه برنامه های این شبکه را برای پخش در ماه مبارک رمضان اعلام کرد.
 حجت الاسلام حسین رحیم زاده گفت:  شبکه یک مانند هر سال این افتخار را دارد که همزمان با آغاز ماه رمضان و زمانی که روزه داران پای رسانه نشستند، میزبان ارائه مائده های معنوی از سوی رسانه ملی باشد. او ادامه داد: مانند هرسال برنامه های شبکه یک از سحر ماه مبارک با پخش برنامه ماه خدا آغاز می شود. این برنامه زنده هر شب حوالی ساعت ۲ بامداد به مدت تقریبی ۱۴۰ دقیقه با اجرای حسن سلطانی آغاز می شود. امسال دوازدهمین سالی است که ما در شبکه یک برنامه سحرگاهی را پخش می کنیم و تلاش شده است که با ساختاری متفاوتی این برنامه برای مردم عزیر ارائه شود و تلاش کردیم یک برنامه خوب را در تلویزیون با تصویری زیبا روی آنتن ببریم.
مدیرگروه معارف اسلامی شبکه یک اظهار داشت: شکل اجرای برنامه ماه خدا بدین صورت است که ۶۰ درصد برنامه در استودیو و بصورت زنده و ۴۰ درصد دیگر پلی بک هایی است که محتوای ادعیه و مباحث کارشناسی دارد. در استودیو ما سه مجری خواهی داشت که آقای سلطانی مجری مستر و اصلی هست و آقای امیری اسفندقه بعنوان ادیب و شاعر و هنرمند در کنار آقای سلطانی خواهد بود و ما هر شب یک مهمان مولفی را در برنامه خواهیم داشت که بحث های کارشناسی را آقای اسفندقه بر عهده خواهد داشت.
البته مجری سوم هنوز مشخص نشده است. او یادآور شد: در بخش پلی بک ها، بیشتر مناجات ها و آوازهای عرفانی  با اجرای هنرمندانی مانند حسام الدین سراج خواهیم داشت و به مرور هنرمندان دیگری نیز به برنامه اضافه خواهند شد. در بخش ادعیه هم سعی شده بهترین ادعیه که دعای سحر و دعای ابوحمزه ثمالی هست را به بهترین نحو پخش کنیم.
حجت الاسلام رحیم زاده تصریح کرد: هر شب مفسر فرزانه، حضرت آیت الله جوادی آملی، یک آیه از سوره دخان را برای مخاطبان تفسیر خواهند کرد. پس از اذان صبح هم ما روزانه یک جزء از قرآن کریم را از مشهد مقدس پخش می کنیم.
او افزود: هر روز پس از برنامه فرمول یک به مدت یک ماه سخترانی مذهبی را روی آنتن می بریم. ۱۰ روز اول حجت الاسلام والمسلمین خاتمی و ۲۰ روز بعد هم سخنرانی مرحوم آیت الله خوشوقت پخش می شود. مدیر گروه معارف اسلامی از پخش ویژه برنامه آفتاب شرقی در ایام ماه مبارک رمضان خبر داد و گفت: در این ایام، آفتاب شرقی با مباحث دینی و مذهبی و مرتبط با این ماه عزیز از قبل از اذان ظهر آغاز و تا دقایقی بعد از اذان ظهر ادامه خواهد داشت.
حجت الاسلام رحیم زاده در پاسخ به این سوال که آیا برای لحظات افطاری برنامه ای پیش بینی شده است یا خیر عنوان کرد: هر شب و بعد از بخش خبری ساعت ۱۹ تا هنگام اذان مغرب، برنامه شهر یکتایی به مدت تقریبی ۷۰ دقیقه بطور زنده از شبکه یک پخش می شود. در این برنامه سعی می شود برخی از مباحث مهم حوزه های معارفی و اعتقادی را برای بینندگان عرضه کنیم.
در خلال روز هم تلاشمان این هست که گزیده هایی از برنامه سحرگاهی ماه خدا رو بازپخش کنیم. او افزود: طبیعتا سایر برنامه های شبکه یک هم مثل فرمول یک و خانواده یک، به تناسب ماه رمضان، برنامه هایی را پخش کنند. مدیرگروه معارف اسلامی در پایان از مخاطبان برنامه های شبکه یک خواست نقطه نظرات و پیشنهادات خودشان را در روزهای ابتدایی که این برنامه ها را مشاهده می کنند، به شبکه یک اطلاع دهند تا بتوان نقاظ ضعف و قوت آنها را برطرف یا ارتقاع داد. 

ویژه برنامه های شبکه پنج ، در ماه رمضان ۹۶

شبکه پنج سیما همزمان با فرا رسیدن ماه مبارک رمضان، ویژه برنامه های متنوعی را برای روزه داران ضیافت الهی تدارک دیده است.

به گزارش روابط عمومی شبکه پنج سیما، برنامه های جشن رمضان، شهر عزیز، مسابقه فامیلی، ساعت شنی، سخنرانی حجت الاسلام پناهیان، جزء خوانی قرآن کریم و….. بعنوان ویژه برنامه های رمضانی شبکه پنج معرفی شدند. همچنین سریال جدید افسانه سامبونگ نیز که از ابتدای خردادماه شروع شده، در ماه مبارک رمضان ادامه خواهد داشت.

انس با قرآنعنوان یکی از برنامه های معارفی شبکه پنج سیماست که هر روز ساعت ۱۳:۴۵دقیقه پخش می شود. این برنامه پخش روزانه زنده یک جزء از قرآن کریم به صورت ترتیل با حضور قاریان  بین المللی و ممتاز قرآن است که از  حرم حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) در ماه مبارک رمضان پخش می شود. این برنامه به تهیه کنندگی سید یوسف موسوی و  با اجرای حاج عباس سلیمی است که نکات مهم و کاربردی هر جزء ذکر شده و مسابقه فرهنگ قرآنی  نکات تفسیری( آیت الله محمدی ری شهری ) برای مخاطبان برگزار می شود.

برنامه تولیدی  فرصت شیدایی  سخنرانی مذهبی حجت الاسلام و المسلمین پناهیان در مسجد امام صادق(ع) میدان فلسطین است که در ماه مبارک رمضان هر روز برای روزه داران عزیز به مدت ۳۰ دقیقه پخش می شود. این سخنرانی با محوریت  تنها مسیر هدایت و پیشرفت از دیدگاه دینی به تهیه کنندگی علیرضا توحیدی است.

ویژه برنامه افطار شبکه پنج سیما با عنوان شهر عزیز از سفره هاى افطار حرم رضوى با اجراى سید کاظم احمدزاده و تهیه کنندگی محمد حسین رضوی هر شب ساعتی قبل از لحظات ملکوتی افطار از شهر مشهد مقدس بطور زنده دلهای مخاطبان شبکه پنج را زائر حرم رضوی می کند و گوشه هایی از سفره پر شکوه افطار در حرم رضوی را برای مناسک سازی سفره های ساده افطاری به تصویر می کشد.

سری دوم برنامه تولیدی  ساعت شنی با محوریت  موضوع  حق الناس در ماه مبارک رمضان مهمان خانه روزه داران می شود. این برنامه به تهیه کنندگی مجید عباسی در ۲۶ قسمت ۳۰ دقیقه ای تهیه و تولید شده است.  این برنامه به سراغ افرادی از مشاغل مختلف می رود و با آنها در ارتباط با موضوع برنامه و تاثیر شغل و مسئولیت پذیری صحبت می شود.

خلوتگه عارفان عنوان ویژه برنامه سحر شبکه پنج سیماست که هر شب ۴۰ دقیقه مانده به اذان صبح بر روی آنتن می رود. این ویژه برنامه تولیدی به تهیه کنندگی توحید عرب و اجرای مجید یراق بافان تهیه و تولید شده است و دارای آیتم هایی همچون کلام بزرگان، مناجات با خدا، توسل به ائمه معصومین، درس زندگی بزرگان، دعای سحر و….. است. برنامه سحرگاهی شبکه پنج سیما در ۳۰ قسمت ۴۰ دقیقه ای برای مخاطبان تولید شده است.

مستند استهلال ، حکمت های علوی، نقره سپید، برگی از صحفیه، نجوای رمضان، دعای وداع با ماه مبارک رمضان از میان برنامه های کوتاه معارفی است که در ماه مبارک رمضان در جدول پخش شبکه پنج سیما قرار می گیرد.

بیستمین برنامه جشن رمضان امسال هرشب از حدود  ساعت ۲۲ بصورت زنده ومستقیم از شبکه پنج سیما به مهمانی چشمان مخاطبان می رود. این برنامه علاوه بر وجوه یک جشن شاد تلویزیونی امسال به موضوع به موضوع خانواده مولد می پردازد. برنامه جشن رمضان کاری از گروه اجتماعی شبکه پنج به تهیه کنندگی محمد قنبری است.

مسابقه فامیلی دیگر برنامه گروه اجتماعی است که سومین فصل آن در ماه مبارک رمضان مهمان خانه مخاطبان می شود. اکنون ۴۵ قسمت از مسابقه فامیلی در زمستان و نوروز گذشته پخش شده است و فینال این مسابقه در ماه مبارک رمضان برگزار خواهد شد.