رییس سازمان اقتصادی و بازاریابی فدراسیون فوتبال گفت: صداوسیما چطور می‌تواند حق فوتبال را بخورد و به نجابت آن حمله کند؟

به گزارش ندای گیلان؛امیر عابدینی در گفت‌وگویی درباره رسیدن مسابقه‌های لیگ برتر به هفته پانزدهم و ادامه چالش فدراسیون فوتبال با سازمان صداوسیما بر سر پرداخت حق پخش تلویزیونی لیگ برتر و اینکه گفته می‌شد سه باشگاه استقلال، پرسپولیس و تراکتورسازی خواهان جلوگیری از ورود دوربین‌ها به ورزشگاه‌ها شده بودند، اظهار کرد: این موضوع را تقریبا چند بار تشریح کردم حتی پخش تلویزیونی در همه جای دنیا پرداخت می‌شود و اگر بخواهیم محکم و قاطع درباره این موضوع بحث کنیم با دو روش مواجه می‌شویم. نخست اینکه حق فوتبال را پرداخت کنیم یا دوربین‌ها را به ورزشگاه راه ندهیم که در روش دوم تجربه تلخی را داشته‌ایم چرا که ما و مردم از این موضوع خسارت دیدیم و از طرفی تبلیغات محیطی را هم از دست دادیم.

او با بیان اینکه فوتبال از آن مردم است، افزود: ما برای مردم تلاش می‌کنیم و درآمدزایی ما هم از مردم است. مردم مالک اصلی این فوتبال هستند و با پخش فوتبال شادابی، هیجان  و هویت ملی را افزایش می‌دهیم. صداوسیما جزو قوای نظام نیست اما یکی از ارکان اساسی این نظام است که اگر نخواهیم با آن‌ها تعامل کنیم مشکلاتی پیش می‌آید. حق پخش تلویزیونی مختص ۲ یا ۳ باشگاه نیست و ما ۱۶ باشگاه در لیگ برتر داریم که همه درآمدها را یک کاسه کرده و در بین باشگاه‌ها تقسیم می‌کنیم. اگر بخواهیم این سه باشگاه را از لیگ برتر جدا کنیم، میان تیم‌ها تفرقه به وجود می‌آید که در تاریخ فوتبال خطرناک خواهد بود.

*صداوسیما به حرف یک نفر گوش می‌دهد

سرپرست سازمان اقتصادی و بازاریابی فدراسیون فوتبال تاکید کرد: مجمع مدیران باشگاه‌ها باید یک روش را برای برخورد تعاملی با صداوسیما انتخاب کنند یا این فرصت را در اختیار فدراسیون فوتبال بگذارند. این که هر روز به صداوسیما زنگ بزند و خواهان حق فوتبال شود درست نیست. صداوسیما در نهایت با یک ترفندی بار را از روی دوش خود برمی‌دارند. آن‌ها می‌گویند اگر ما درآمدی داریم شما هم درآمد دارید. اما ما می‌گوییم اگر ما محتوا تولید می‌کنیم و شما از آن استفاده می‌کنید باید حق ما را پرداخت کنیم. یک نفر در صداوسیما است و همه مدیران صداوسیما به حرف او گوش می‌کنند و اوست که نمی‌گذارد حق فوتبال پرداخت شود.

عابدینی در پاسخ به این سوال که فرد مورد نظر چه کسی است، گفت: نمی‌توانم نام این فرد را عنوان کنم اما مدیران صداوسیما به حرف او گوش می‌دهند. مدیران عالی رتبه از هویت او خبر دارند. تمام حرف حساب ما این است که برای برگزاری یک مسابقه میلیاردها تومان هزینه می‌شود اما پولش را صداوسیما دریافت می‌کند. هر مسابقه‌ی ۹۰ دقیقه‌ای هزینه هنگفتی را روی دوش ما می‌گذارد.

او با اشاره به اینکه پیشنهاداتی برای پخش مسابقه‌ها توسط بخش‌های دیگر دارند، افزود: بعضی دستگاه‌ها نحوه پول درآوردن را بلدند. اگر ما با آن‌ها قرارداد ببندیم که قرارداد آن هم روی میز من است یک دعوا شروع می‌شود. ما روش‌های مختلفی برای پخش مسابقه‌ها داریم. پخش مستقیم مسابقه‌ها اشکالی ندارد اما وقتی صداوسیما از محتوا استفاده می‌کند و حقوق ما را نمی‌دهد ما هم شکایت می‌کنیم.

* به هر طریقی از فوتبال درآمدزایی می‌کنند ولی به فوتبال پولی نمی‌دهند

عابدینی ادامه داد: دلم می‌خواست عده‌ای متوجه نجابت فوتبال شوند. نجابت فوتبال ثابت شده و همه دنیا حقوق تلویزیونی فوتبال را می‌دهند اما صداوسیما با این کار مردم را زیر سوال می‌برد و آن‌ها را دست می‌اندازد. پخش مستقیم مسابقه‌ها تنها درآمد صداوسیما نیست و از کنار آن برنامه‌های تلویزیونی مختلفی را می‌سازند و سامانه پیامکی را راه‌اندازی می‌کنند. آیا به غیر از فوتبال موضوع دیگری وجود ندارد که بخواهند به آن بپردازند؟

* به برنامه طنزی که به مردم می‌خندد، پول می‌دهند

سرپرست سازمان بازاریابی و اقتصادی فدراسیون فوتبال تاکید کرد: هر طور که می‌خواهند از فوتبال درآمدزایی می‌کنند اما هیچ پولی را به فوتبال نمی‌پردازند. برای ما جای تعجب دارد که با وجود این همه درآمدزایی از فوتبال هیچ حقی را برای ما قائل نیستند. این همه مسائل اجتماعی و اقتصادی وجود دارد اما باز هم به نجابت فوتبال حمله می‌کنند. آیا در آموزش و پرورش و حوزه‌های دیگر فساد وجود ندارد که فقط به فوتبال می‌پردازند و برای آن سامانه پیامکی هم پیش‌بینی می‌کنند؟

او تاکید کرد: چطور می‌توانند برای تولید یک برنامه طنز که به خود مردم می‌خندد، میلیاردها تومان پول پرداخت کنند اما حقوق فوتبال را نمی‌دهند؟ یک برنامه طنز بیشتر از فوتبال هزینه‌بر است و بیشتر از فوتبال مردم را سرگرم می‌کند؟

*اگر در دوران تاج تعامل نشود، کی این اتفاق می‌افتد؟

عابدینی با اشاره به دوران مدیریت تاج در فدراسیون فوتبال گفت: تاج شدیدا اهل تعامل، سازش و رفاقت است و اگر در زمان او تعامل صورت نگیرد در زمان چه مدیری می‌خواهند تعامل کنند؟

او از برگزاری جلسه تاج با مسئولان صداوسیما خبر داد و گفت: روز گذشته تاج جلسه‌ای را با مدیران صداوسیما درباره حق پخش تلویزیونی داشته و در حال حاضر برای باخبر شدن از مفاد این جلسه به دیدار تاج می‌روم.

*اگر می‌خواهیم حق‌مان را نخورند، باید یک جایی متضرر شویم

عابدینی درباره برگزاری بازی نمایندگان ایران با عربستان در چارچوب لیگ قهرمانان آسیا در کشور ثالث اظهار کرد: واقعیت مطلب این است که بعد از خروج کفاشیان از ریاست فدراسیون فوتبال رابطه AFC با ما بدتر شده است. کفاشیان در مواقعی با آن‌ها تعامل می‌کرد اما این تعامل کاملا قطع شده است. گویا قوانین ما با AFC تغییر کرده است. ایران نسبت به گذشته بسیار امن‌تر شده و همه مسابقه‌های ورزشی در ایران برگزار می‌شود. حال نکته اینجاست کشوری که نقش زیادی در آشوب‌های منطقه دارد ما را به ناامنی محکوم می‌کند. به نظرم ما برای اینکه چیزی را به دست بیاوریم باید خسارتی را متحمل شویم که در آینده دیگر شاهد این اتفاقات نباشیم.

او تاکید کرد: باشگاه‌های ما اختیار خودشان را می‌دانند اما اگر می‌خواهند این اتفاق در سال‌های آینده تکرار نشود باید یک جایی ضرر کنند تا در آینده شاهد این اتفاقات نباشیم.

*تعامل اقتصادی ارتباطی به تعامل سیاسی ندارد

رییس کمیته بازاریابی سازمان لیگ فوتبال در واکنش به اینکه چرا با وجود مشکلات سیاسی با امارات، نام یک شرکت هواپیمایی از این کشور در فضای محیطی مسابقه‌های لیگ برتر به نمایش درمی‌آید، گفت: تعامل اقتصادی ارتباطی به تعامل سیاسی ندارد و از طرفی آن‌ها با ما مشکل دارند و از طرف ما مشکلی وجود ندارد. سوما این شرکت در کشور ما پرواز می‌کند و بدون هیچ مشکلی به کارش ادامه می‌دهد و چهارما این قرارداد از طرف پیمانکار سازمان لیگ بسته شده و اگر این قرارداد بسته نمی‌شد پیمانکار مورد نظر نمی‌توانست از پس تعهدات مورد نظرش برآید.