واحدهای تولیدی صنعتی فعال در محدوده این منطقه، از ابتدای فروردین لغایت اول دی ماه سال جاری ۲۵ میلیون و ۱۳۰ هزار دلار از محصولات تولیدی خود را به کشورهای دیگر صادر کرده اند.

به گزارش مدیریت روابط عمومی و امور بین الملل سازمان منطقه آزاد انزلی به ندای گیلان، واحدهای تولیدی صنعتی فعال در محدوده این منطقه، از ابتدای فروردین لغایت اول دی ماه سال جاری ۲۵ میلیون و ۱۳۰ هزار دلار از محصولات تولیدی خود را به کشورهای دیگر صادر نمودند.

براین اساس ظرف نه ماهه گذشته واحدهای تولیدی صادر کننده منطقه آزاد انزلی محصولات خانگی(ظروف اپال)، صنایع غذایی، سلولوزی(mdf و روکش چوب)، صنایع پوشاک و نساجی، مکمل های خوراکی دام، روغن صنعتی و روغن پایه تصفیه شده، محصولات فلزی(ورق فلزی فرم دهی شده) و دستگاه دیاگ خودرو را به کشورهای عراق، جمهوری آذربایجان، ترکمنستان، افغانستان، روسیه، هندوستان و هنگ کنگ صادر کردند.

از سوی دیگر طی این مدت صادرات مجدد صورت گرفته از منطقه آزاد انزلی که مشتمل بر کالاهایی همچون قطعات خودرو، محصولات کشاورزی، خشکبار، لوازم بهداشتی و آرایشی، انواع روغن، مصالح و لوازم ساختمانی، خوراک دام و انواع محصولات غذایی بود، به رقم ۱۱۳.۵ میلیون دلار بالغ شد که به کشورهای حاشیه دریای خزر، حوزه خلیج فارس، ترکیه، عراق، چین، گرجستان، کره جنوبی، هند، ایتالیا و کانادا صادر شده است.

بنابراین گزارش در همین مدت واحدهای تولیدی مشغول فعالیت در این منطقه بالغ بر ۱۲۷.۶ میلیون دلار از کالاهای تولیدی و فرآوری شده خود را به بازارهای مصرفی داخل کشور صادر نمودند.

از جمله مهمترین محصولات صادر شده را می توان در حوزه صنایع غذایی، بهداشتی و آرایشی، صنایع شیمیایی، پلاستیک، صنایع بسته بندی، نساجی و پوشاک، صنایع سلولوزی و بسته بندی محصولات کشاورزی نام برد.

در دو شهرک صنعتی و دیگر واحدهای صنعتی واقع در محدوده منطقه آزاد انزلی در حدود ۱۲۰ واحد تولیدی-صنعتی مشغول به فعالیت می باشند و با عنایت به روند رو به رشد اقبال فعالین اقتصادی و تولیدکنندگان داخلی و خارجی، احداث سومین شهرک صنعتی نیز در دستور کار سازمان قرار گرفته است.

سازمان منطقه آزاد انزلی ظرف شش سال گذشته روند رو رشد مثبتی را در شاخص های اقتصادی و به ویژه افزایش صادرات کالاهای تولید شده در محدوده خود طی کرده که این موفقیت در راستای اجرای دستورالعمل های اقتصاد مقاومتی و وظایف اصلی منطقه آزاد در قبال اقتصاد ملی در دستورکار سازمان قرار گرفته است.

برهمین اساس در سال جاری که سال رونق تولید نامگذاری شده، کارگروه رونق تولید و توسعه صادرات با حضور مدیران دستگاه های دولتی و بخش خصوصی به منظور تسهیل روندهای حمایتی از صادرکنندگان از سوی این سازمان تشکیل شد و در عین حال اقدامات و تسهیلات حمایتی از شرکت های نوآور، فناور و دانش بنیان با هدف پشتیبانی از نیروهای تحصیل کرده جوان کشور گسترش یافت، به حدی که منطقه آزاد انزلی به یکی از قطب های اصلی حمایت از شرکت های فعال در این حوزه تبدیل شده است.

از سوی دیگر، کارشناسان، ثبات رویکردهای مدیریتی حاکم بر سازمان را که منجر به رونق فضای کسب و کار از طریق تداوم سیاست های حمایتی و تشویقی از فعالین اقتصادی و به ویژه تولیدکنندگان گردیده و در عین حال ایجاد و فعال نمودن مسیرهای ترانزیتی بین المللی با محوریت منطقه، اجرای تمامی مزایا و معافیت های قانونی، بهره برداری از زیرساخت های مهمی چون مجتمع بندری کاسپین و مرکز نمایشگاهی منطقه بهمراه فعالیت بورس کالا و فعال سازی ۶۵ واحد تولیدی راکد در سطح منطقه را از جمله مهمترین دلایل استمرار روند مثبت در شاخص های اقتصادی از سوی سازمان منطقه آزاد انزلی عنوان کرده اند.