مدیر کل شیلات گیلان از صادرات افزون بر یکهزار میلیارد ریال محصولات و فراورده های شیلاتی از استان طی نیمه نخست امسال خبر داد.

به گزارش ندای گیلان، عظیم مدبری با بیان این مطلب اظهار داشت: تولیدکنندگان و فعالان شیلاتی گیلان در شش ماه نخست سال جاری بیش از دو هزار و ۶۵۷ تن انواع ماهیان پرورشی و محصولات و فرآورده های شیلاتی را به ۲۶ کشور دنیا صادر کردند.

وی افزود: این محصولات شامل ماهیان پرورشی، خاویار پرورشی، شاه میگو یا خرچنگ آب شیرین و کنسرو ماهی تن است که به کشورهای هدف از جمله آلمان، فرانسه، بلژیک، ایتالیا، اسپانیا، سوئد، انگلیس، استرالیا، روسیه، عراق، ژاپن و غیره صادر شده است.

وی خاطرنشان کرد: گیلان، استانی پیشرو در حوزه شیلات ( تولید ، فرآوری  ، عرضه و صادرات آبزیان )  و جزء ۵ استان برتر و نمونه در زمینه تولید آبزیان در کشور است، بنابراین  نقش مهمی در تامین پروتئین و امنیت غذایی استان و کشور دارد و در حال حاضر  با تولید بیش از ۵۰ هزار تن انواع  ماهیان پرورشی ، حدود ۱۰ درصد تولید آبزی پروری کشور  را به خود اختصاص داده است.

وی بادآور شد:تجارت آبزیان در دنیا برای اقتصاد بسیاری از کشورها جهت رونق فعالیت های شیلاتی امری ضروری است  و در ایران شیلات و تجارت آبزیان، حدود  ۱ درصد سهم  کل تولیدات کشاورزی  را دارا بوده ، اما بیش از  ۱۰ درصد ارزش صادرات کشاورزی را به خود اختصاص داده است.