لفاظی‌ها و فضا‌سازی رسانه‌ای مقامات آمریکایی و سفر نماینده آمریکا به وین تاکنون تأثیری بر فعالیت‌ها و اقدامات راستی‌آزمایی آژانس و نحوه گزارش‌دهی آن نگذاشته است

به گزارش سرویس بین الملل ندای گیلان، هشتمین گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره فعالیت‌های هسته‌ای ایران بعد از توافق وین، بار دیگر اجرای تعهدات ایران بر مبنای این توافق را تأیید کرد. این گزارش که به‌طور فصلی منتشر می‌شود، بر مبنای متر و معیارهای دقیق ارزیابی، میزان ذخایر اورانیوم کم‌غنای ایران، تعداد سانتریفیوژها، میزان ذخایر آب سنگین ایران و موارد دیگر مندرج در برجام را اعلام کرده ‌است. طبق توافق، میزان تعهدات، هم‌سطح یا کمتر از میزانی است که در برجام تعهد شده ‌است.  گزارش فصلی جدید آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره ایران عصر پنجشنبه منتشر شد و در اختیار اعضای شورای حکام آژانس قرار گرفت؛ آژانس در این گزارش بار دیگر تأیید کرد که ایران به تمام تعهدات خود در توافق هسته‌ای پایبند بوده است. این گزارش در جلسه آتی شورای حکام در روزهای ١١ تا ١٥ سپتامبر (٢٠ تا ٢٤ شهریور) بررسی خواهند شد. این گزارش در حالی منتشر شده که آمریکا دنبال ایجاد خلل در ادامه اجرای برجام است. دونالد ترامپ، سفیرش در سازمان ملل را راهی وین کرده تا بهانه‌ای با عنوان بازدید از سایت‌های نظامی را به برجام اضافه کند، درحالی‌که سال‌ها طبق آنچه مطالعات ادعایی معروف بود، موضوع بازرسی از برخی سایت‌های نظامی به‌ویژه پارچین از سوی مقامات آمریکایی و آژانس مطرح می‌شد
حال با رفع این ادعاها با عنوان «پی‌ام‌دی» در حاشیه مذاکرات هسته‌ای و برجام، طرح بحث بازدید از سایت‌های نظامی ایران از سوی آمریکا مثمر ثمر به نظر می‌آید.
بازدید از پایگا‌ه‌های نظامی ایران دلیلی ندارد
ازهمین‌رو، بعد از انتشار گزارش اخیر آژانس، آمانو در موضع‌گیری کوتاهی با اعلام اینکه «آژانس هر زمان بخواهد می‌تواند به سایت نظامی ایران دسترسی داشته باشد»، گفت: اکنون ضرورتی وجود ندارد که از پایگاه نظامی ایران بازدید کنیم. یوکیو آمانو، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، به ‌آسوشیتدپرس گفت: آژانس درصورتی‌که مشکوک شود ایران در حال انجام اقدامات ممنوع‌شده در سایت‌های نظامی خود است، می‌تواند به این سایت‌ها دسترسی داشته باشد. آژانس به همه مکان‌ها در ایران چه نظامی و چه غیرنظامی دسترسی کامل دارد. یک مقام رسمی آژانس نیز به رویترز گفته این سازمان از سایت نظامی پارچین ایران بازدید نخواهد کرد. ما نمی‌خواهیم با بازدید از سایت پارچین یک سیگنال سیاسی ارسال کنیم و ضرورتی برای بازدید از این سایت وجود ندارد.
اینها در حالی است که سابقه تأثیرپذیری آژانس از آمریکا و بازدید‌های سابق از سایت‌های نظامی در دولت‌های پیشین نشان می‌دهد این برجام است که توانسته چنین نگرانی‌ای را از فعالیت‌های نظامی و هسته‌ای ایران بزداید.  گزارش اخیر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در حالی منتشر می‌شود که دونالد ترامپ به دشمن برجام تبدیل شده و اعلام کرده در اکتبر نمی‌خواهد پایبندی ایران به برجام را تأیید کند، او حتی گروهی را برای یافتن نشانه‌های این هدف مأمور کرده است؛ اما اکنون و با وجود تأیید پایبندی به برجام از سوی آژانس مشخص نیست چگونه می‌خواهد این ادعا را ثابت کند. همه اینها در حالی است که آمریکا و ایران تنها شرکای برجام نیستند و این توافق بین شش کشور و ایران در ٢٣ تیر ٩٤ به دست آمده و براساس آن، در مقابل اجرای برخی محدودیت‌ها در برنامه هسته‌ای ایران، تحریم‌های هسته‌ای تحمیل شده بر تهران حذف ‌شد. هفته گذشته، نیکی هیلی، نماینده آمریکا در سازمان ملل، برای رایزنی با آمانو، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، راهی وین شد. او اگرچه بعد از این ملاقات گفت ذهنش درباره بسیاری مواضع روشن شده، اما خواستار بازرسی آژانس از برخی تأسیسات نظامی شد. این در حالی است که طبق برجام چنین درخواستی به‌سختی امکان انجام خواهد داشت. موضوعی که آمانو روز پنجشنبه پاسخش را داده است.
همه‌چیز در سطح مجاز 
یوکیا آمانو، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، در گزارش فصلی جدید خود اعلام کرد ذخایر اورانیوم کم‌غنای ایران (LEU) تا ٢١ آگوست (٣٠ مرداد)، ٨٨,٤ کیلوگرم بوده که بسیار پایین‌تر از سطح تعیین‌شده مجاز در توافق هسته‌ای است. سطح مجاز ذخایر اورانیوم غنی‌شده مطابق برجام ٣٠٠ کیلوگرم هگزافلوراید اورانیوم یا ٢٠٢.٨ کیلوگرم اورانیوم است. براساس این گزارش، سطح غنی‌سازی اورانیوم در ایران نیز از ٣.٦٧ درصد فراتر نرفته است.
مدیر کل آژانس در گزارش جدید خود همچنین میزان ذخایر آب سنگین ایران را ١١١ تن اعلام کرده که آن‌هم پایین‌تر از سطح مجاز ١٣٠ تن تعیین‌شده در برجام است. آژانس خاطرنشان کرده ایران پس از اتمام کار تعمیرات و نگهداری در کارخانه تولید آب سنگین، کار تولید آب سنگین را از ١٧ ژوئن (٢٧ خرداد) از سر گرفته است. سخنگوی سازمان انرژی اتمی به‌تازگی اعلام کرده از این پس این رآکتور به نام رآکتور خنداب شناخته می‌شود.
مدیرکل آژانس بار دیگر تأکید کرده که آژانس به تأیید عدم انحراف مواد هسته‌ای اعلام‌شده ایران در تأسیسات هسته‌ای و در اماکن خارج از تأسیسات هسته‌ای که معمولا در آنها مواد هسته‌ای مصرف می‌شود و ایران مطابق توافق پادمانی آنها را اعلام کرده است، ادامه می‌دهد.
این هشتمین گزارش یوکیا آمانو، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، از روز «اجرای برجام» (١٦ ژانویه ٢٠١٦ برابر با ٢٦ دی ١٣٩٤) تاکنون و سومین گزارش پس از آغاز کار دولت دونالد ترامپ در آمریکا است که اجرای تعهدات ایران را مطابق با شروط توافق هسته‌ای ایران و ١+٥ و به پشتوانه قطع‌نامه ٢٢٣١ شورای امنیت سازمان ملل تأیید و راستی‌آزمایی می‌کند.
حرفه‌ای و بی‌طرفانه
رضا نجفی سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بعد از انتشار این گزارش تأکید کرد: لفاظی‌ها و فضا‌سازی رسانه‌ای مقامات آمریکایی و سفر نماینده آمریکا به وین تاکنون تأثیری بر فعالیت‌ها و اقدامات راستی‌آزمایی آژانس و نحوه گزارش‌دهی آن نگذاشته است و انتظار ایران و همه کشورهای عضو آژانس این است که دبیرخانه آژانس به کار حرفه‌ای و بی‌طرفانه خود ادامه دهد.
در بیانیه نماینده ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که روز پنجشنبه منتشر شد، آمده است: گزارش جدید آژانس که هشتمین گزارش از روز اجرای برجام و هفتمین گزارش فصلی به شورای حکام در مورد راستی‌آزمایی اجرای برجام به شمار می‌رود، بار دیگر تأیید می‌کند که فعالیت‌های هسته‌ای ایران اعم از غنی‌سازی با سانتریفیوژهای نسل اول در سایت نطنز، تحقیق و توسعه سانتریفیوژهای پیشرفته و نسل جدید، تولید آب سنگین، مدرن‌سازی رآکتور آب سنگین اراک (که البته با طرف‌های دیگر پیگیری می‌شود)، رآکتور تحقیقاتی تهران، برنامه تولید رادیو ایزوتوپ پایدار در فردو و سایر بخش‌ها براساس برنامه درازمدت اعلام‌شده ایران و در چارچوب برجام جلو می‌رود.
نجفی خاطرنشان کرد: آژانس به کار حرفه‌ای و بی‌طرفانه خود براساس استانداردهای پادمانی به راستی‌آزمایی اجرای برجام ادامه داده و تاکنون نظارت بر اجرای پروتکل الحاقی را همانند بقیه صدوبیست‌وچند کشوری که آن را اجرا می‌کنند دنبال می‌کند.
نماینده ایران می‌افزاید: متن گزارش جدید آژانس شبیه گزارش‌های قبلی است و تغییرات آن شامل تحولات فنی از جمله تولید آب سنگین و انتقال مقادیری آب سنگین به خارج (درحالی‌که با خریداران در حال مذاکره هستیم)، افزایش ذخیره ٣,٦٧ درصدی، جایگزینی برخی سانتریفیوژها و مواردی شبیه آن است. لفاظی‌ها و فضا‌سازی رسانه‌ای مقامات آمریکایی و سفر نماینده آمریکا به وین تاکنون تأثیری بر فعالیت‌ها و اقدامات راستی‌آزمایی آژانس و نحوه گزارش‌دهی آن نگذاشته است و انتظار ایران و همه کشورهای عضو آژانس این است که دبیرخانه آژانس به کار حرفه‌ای و بی‌طرفانه خود ادامه دهد.