ابراهیمیان با بیان اینکه طرح اقدام متناسب و متقابل دولت در اجرای برجام مورد تایید شورای نگهبان قرار گرفت گفت: شورای نگهبان طرح مجلس را بررسی و تایید کرد و نه متن برجام را.

نداي گيلان: نجات الله ابراهیمیان، سخنگوی شورای نگهبان در نشست خبری  با عرض تسلیت به مناسبت ایام سوگواری اباعدبالله الحسین (ع) گفت: در هفته‌هایی که گذشت 16 مصوبه مجلس در شورای نگهبان مورد بررسی قرار گرفت و در مورد آنها اظهار نظر شد و تعدادی نامه نیز از سوی دیوان عدالت اداری به ما رسید که در جلسه فقهی مورد بررسی قرار گرفت.

ابراهیمیان با بیان اینکه لایحه موافقت‌نامه همکاری در مورد آب و دریای خزر مورد تصویب شورای نگهبان قرار گرفت یادآور شد: لایحه منشور سازمان همکاری اقتصادی 8 کشور در حال توسعه، لایحه تصویب تشریفات پروتکل حفاظت از دریای خزر در برابر آلودگی ناشی از منابع و فعالیت‌های مستقر در خشکی و همچنین طرح اصلاح موادی از مبارزه با قاچاق کالا و ارز و طرح الحاق یک تبصره به قانون پولی و بانکی کشور به تصویب شورای نگهبان رسید.

وی همچنین با اشاره به طرح دو فوریتی مجلس در رابطه با اصلاح ماده 95 قانون مدیریت خدمات کشوری گفت: شورای نگهبان به این طرح ایراداتی وارد دانست که از آن جمله این بود که اطلاق ممنوعیت بکارگیری افراد بازنشسته و پرداخت به آنها مغایر بند 8 سیاستهای کلی نظامی اداری به نتیجه مخالف بند 1 اصل 110 قانون اساسی است و همچنین اطلاق آن از این حیث که در برخی موارد مانع ایجاد نظامی اداری صحیح می وشد مغایر بند 10 اصل 3 قانون اساسی است.

وی گفت: ممنوعیت هر گونه پرداخت از هر محل و تحت هر عنوان در مورد دستگاههایی که به نحوی از آنها از بودجه کل کشور استفاده می کند ابهام دارد و پس از آن رفع ابهام می‌شود.

ابراهیمیان با اشاره به تصویب طرح اقدام متناسب و متقابل دولت ایران در اجرای برجام گفت: در برخی از رسانه ها اینگونه اعلام می شود که برجام اینگونه به تصویب رسیده است در صورتی که اگر در رابطه با آثار حقوقی مصوبه مجلس و تایید آن در شورا دقت کنیم متوجه می شویم که طرح یک فوریتی اقدام متناسب و متقابل دولت ایران در اجرای برجام مصوب شده است و نه مجلس و نه شورای نگهبان اقدامات مشروطی را که در برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) درج شده است را تصویب نکرده است و این به معنای مخالفت و یا موافقت نیست.

سخنگوی شورای نگهبان با بیان اینکه هنوز اقداماتی که در برنامه جامع اقدام مشترک امده است تبدیل به یک سند حقوقی نشده است گفت: در خود برجام تاکید شده است که اقدامات داوطلبانه است و در متن مصوبه مجلس داوطلبانه بودن این اقدام با دو واژه مورد تاکید قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه برخی از دوستان این تلقی را داشتند که این مصوبه به مثابه یک قرارداد بین المللی است و باید دولت در این زمینه لایحه ارایه دهد گفت: با چنین فرضی که در این قرارداد امده است ما ان را قرارداد بین المللی نمی دانیم که نیاز به لایحه داشته باشد بلکه یک سند حقوقی الزام اوری است که ان را مشروط به اجرای دو طرف شده است تا جایی که مسئولین یکی از این کشورها اعلام کرد که ما هر وقت بخواهیم می توانیم ضمانت اجراها را برگردانیم و در واقع مسئولین ما نیز هر وقت بخواهند می توانند ان را اجرایی کنند.

وی تصریح کرد: شورای نگهبان مصوبه مجلس را مورد بررسی قرار داد و نه جزییات سیاسی که دولت و طرفهای مذاکره مورد بررسی قرار داده اند.

سخنگوی شورای نگهبان تاکید کرد: قوه مجریه و مقننه و شورای عالی امنیت ملی در مورد اقدامات دولت وظایف و اختیارات کلی خودشان را دارند و ما وارد تصویب خود برجام نشده‌ایم چون مجلس نیز چنین ضرورتی ندیده است و مصوبه اش نیز حکایت از این چنین موضوعی دارد.

وی تاکید کرد: در مورد توافقاتی که دولت و طرفهای مورد مذاکره انجام داده اند موانعی برای اجرا وجود داشت که ان موانع را مجلس در چند قانون وضع کرده بود و مجلس نیز برای اینکه دولت اقداماتی اجرایی اش را شروع کند این موانع را با این طرح برداشت و همین موضوع نیز مورد بررسی شورای نگهبان قرار گرفت./شبستان