حامد عبدالهی با اشاره به پروژه قطار شهری اظهار داشت: از ابتدای سال جاری شورای پنجم با جدیت پیگیر اجرای طرح قطار شهری است .

به گزارش ندای گیلان از رشت، چهل و پنجمین جلسه کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورای شهر با دستور ارائه گزارش مدیر پروژه قطار شهری درباره اقدامات انجام گرفته در مورد قطار شهری رشت، ارائه گزارش درباره اصلاح هندسی دور برگردانهای سطح شهر برگزار شد.

در ابتدای این جلسه رئیس کمیسیون حمل و نقل و ترافیک با گرامیداشت مناسبت روز نیکوکاری و روز درخت کاری با تکریم از نیکوکاران شهر رشت بر لزوم حمایت مسئولان امر از اقشار آسیب پذیر شهر تاکید کرد.
حامد عبدالهی در ادامه با اشاره به پروژه قطار شهری اظهار داشت: از ابتدای سال جاری شورای پنجم با جدیت پیگیر اجرای طرح قطار شهری است و با توجه به موقعیت توریستی رشت از یک سو و تراکم ترافیک در شریانهای شهر بخصوص در بافت مرکزی از سوی دیگر این طرح می‌تواند تاثیرات مثبتی برای شهر داشته باشد.
وی با ذکر این مطلب که طرح قطار شهری برای اولین بار در کشور در رشت اجرا خواهد شد و به همین دلیل وزارت کشور و مدیریت سایر کلانشهرها به صورت مستمر در حال پیگیری اجرای این طرح در رشت هستند، لذا انتظار می‌رود اجرای طرح با مطالعات دقیق و بررسی همه جوانب امر بدون و با استفاده از نظر کارشناسان و متخصصان با کمترین ضریب خطا صورت گیرد.
عبدالهی با طرح سئوالاتی از مدیر پروژه مبنی بر اینکه آیا تاکنون گزارشی جامع از اجرای این طرح در نقاط دیگر دریافت و مطالعه شده است؟ دولت برای  اجرای این طرح  چه میزان هزینه کرده و قدرالسهم شهرداری در این بین چه میزان است؟ و آیا میزان دقیق یارانه دولت در خصوص بلیط قطار شهری و قدرالسهم شهرداری در این خصوص مشخص است؟ گفت: شهر مکانی برای آزمون و خطا نیست و باید از اجرای عجولانه پروژ‌ه‌هایی در این سطح پرهیز کرد، چرا که اجرای نادرست برخی طرح ها در گذشته و عدم انجام تعهدات شهری نسبت به شهروندان باعث ایجاد فضایی بی اعتمادی شده است که اجرای درست و بی نقص طرح‌های پیش رو می‌تواند اعتماد مورد نظر را به شهروندان بازگرداند.
وی در خصوص اصلاح هندسی میادین و دور برگردانهای شهر تذکر داد و رعایت مؤلفه‌های سیما و منظر شهری را در اجرای این طرح ها خواستار شد.
در ادامه مدیر پروژه قطار شهری با ذکر این مطلب که مطالعات در خصوص اجرای این طرح در دو بخش ترافیک و طراحی در حال بررسی است اظهار داشت: در حوزه ترافیک مطالعات به مرحله نهایی رسیده و از جایی که این حوزه پیش نیاز حوزه طراحی است بلافاصله پس از اتمام مطالعات ترافیکی، مطالعات طراحی نیز به مراحل بعدی خواهد رسید.
محبتی با بیان این مطلب که این طرح با هزینه ۲۱۰۰ میلیارد تومان در طول مسیر رفت و برگشت ۳۲ کیلومتری در دست مطالعه است، ابراز داشت: با توجه به حجم بالای پروژه و حساسیت‌های موجود جلسات متعددی با مقامات و مدیران ارشد دولتی در استان و در سطح کشور برگزار شد و طرح از حمایت خوبی در حوزه ملی برخوردار است. لذا با توجه و حمایت اعضای محترم شورای شهر و رایزنی با استاندار و معاونین مربوطه میتوان طرح را در حداقل زمان ممکن عملیاتی کرد.
وی از برگزاری جلسات متعدد با پیمانکاران مطرح کشور در حوزه احداث قطار شهری و واگن های مورد نیاز خبر داد.