به لحاظ اقتصادی هم ما از بحران خارج شدیم ، مثلا” حالت بحران وقتی ست که سه ماه حقوق عقب افتاده باشد یا نه ماه اضافه کار پرداخت نشده باشد .

به گزارش ندای گیلان: شهردار لاهيجان گفت: مردم لاهيجان اطمينان كنند كه با تمام وجود پاي حق شان مي ايستم .به گزارش روابط عمومي شهرداري لاهيجان،سعيد آگشته در گفتگويی رسانه ای مطالبی را عنوان کرده است که از حضورتان می گذرد.

جناب شهردار در حال حاضر ، حال شهرداری لاهیجان چگونه ست ؟!

مثل حال بقیه جاها ، خلاصه اش…!!

سوال شما در واقع کمی هنریست! ، چون حال به خیلی از فاکتورها و مولفه ها مربوط می شود ، به لحاظ عمرانی ، اقتصادی ، اجتماعی …به نظر می رسد که حال شهر داریها اساسا” خوب نیست ، حال اقتصاد اساسا ” خوب نیست و وضعیت اجتماع هم همینطور ، لیکن در بین تمام این احوالات بد ما شاکر هستیم که می دانیم مهمترین چیزی که باید به آن عمل کرد قولها و وعده هاست ، که داریم به آن عمل می کنیم.

 

شیطان-کوه

آیا سال ۹۴ را سال موفقی برای شهرداری لاهیجان می دانید ؟

موفقیت را باید در شرایط بررسی کنیم ، ما در سال ۹۴ اگر عملکرد تیم مدیریت شهری را با انواع مسایلی که مانده بود بررسی کنیم ، بدون شک سال موفقی بوده ،با توجه به مسایل و مشکلاتی که با آن مواجه بوده ایم.

چون پیش زمینه ای از سال گذشته با شما وجود داشته و در گذشته هم در خدمت شما بودیم ، یک سری از طرح های عمرانی که در سال گذشته مطرح بوده را نام می برم ، بفرمایید که در چه مرحله ای هستند ؟

تقاطع غیر هم سطح : مهمترین دغدغه من در شهر بوده و کاری که شهرداری باید انجام می داد اینبود که منابع مالی اش را تامین کند و قراردادش را منعقد کند ،تفاهم نامه ای منعقد شد طبق روالی که در سراسر کشور هست ، لیکن در استان گیلان با اشکالاتی مواجه شد و ایراداتی از طرف دستگاهها گرفته شد و نتوانستیم از مرحله تفاهم نامه به بالاتر ببریم و هنوز به قرار داد تبدیل نشده است و در دست پی گیری ست.

زیپ لاین : زیپ لاین آماده ست . سازمان محترم استاندارد موضوعاتی را داشتند ، در واقع ما زیپ لاین دیگری درست کردیم با توجه به ایرادات سازمان استاندارد ، الان هم تمام شده و منتظر زمان افتتاح هستیم که آقای استاندار زمانی را برای این منظور در نظر بگیرند.

باغ نارنج : تقریبا ” تمام شده ست.

جزیره استخر : رای دادگاه بدوی صادر شده لیکن در آینده رسانه ای خواهیم کرد.

پروژه طرح دریا : معمولا ” پروژه های عمرانی فاز بندی دارند و طبیعی ست که در این فاز بندی بسته به اولویتهایتان ، بخش های مورد نظرتان را راه اندازی می کنید ، شهر داری لاهیجان به موضوع دریا ورود کرد آن را تحویل گرفت و سال گذشته مردم شهرو گردشگران از آن استفاده کردند ، ولی متاسفانه موضوعی که وجود دارد این است که ما معتقدیم که این زمین باید به شهر داری واگذار شود تا بتواند سرمایه گذاری کند . مطول بودن پروسه های اداری ، در واقع دلیل کند بودن آن است ، منابع طبیعی موافقت کرده و پروسه در حال انجام است.

 

download

در سال ۹۴ پروژه ای بوده که شما برایش برنامه ای داشته باشید ولی نتوانسته باشید به سرانجام برسانید ؟!

بله ، مثل دو تقاطع غیر هم سطح

به غیر از آن مورد دیگری نبوده و هر پروژه ای در بودجه بوده محقق شده ، و البته تقاطع غیر هم سطح در بودجه نبوده !

برای سال ۹۵ چه طرح هایی را برای شهرداری لاهیجان در نظر دارید ؟

ما در حال اجرای پروژه ” پاتوق محلات ” هستیم ، این طرح در واقع مربوط به تعاملات اجتماعی ست ، که باید به آن پرداخته شود ، در واقع ایجاد فضاهای باز در این حوزه همچون جلوی بازارچه کارگر . یکی از پروژه های ما احیاء این نوع محلات است ، الان شروع شده و در حال  کار هستند .

با توجه به اینکه بحث آسفالت از مسائل بسیار مهم است بنابراین در سه موضوع زیر ساخت آسفالت بارش و اقلیم مساله داریم ، سه موردی که آسفالت را از بین می برد ، طبیعی ست که ما باید در انتخاب مصالح مان تجدید نظر کنیم ، فرهنگ سازی در این زمینه را شروع نمودیم. تاکید ما بربالا بردن وزن “شهروند” و “پیاده” در شهر است ، یعنی باید برویم به این سمت که اگر کسی پیاده در شهر قدم می زند فضاهای مکثی و تعاملی داشته باشد که بایستد و با شهر ارتباط برقرار کند.

در کوچه برق و کوچه توکلی دارد همین اتقاق می افتد.  مهم تر و جالب تر اینکه موضوع احیاء محلات قدیمی شهر را در دست کارداریم.  طرح “هشت محل هشت بهشت ” که طرح موضوعش و اندیشه اش را سال گذشته مطرح کردیم و مسجد اکبریه ، امسال ان شالله اولین پروژه از آنجا شروع می شود و بزودی شخصی را به عنوان مدیر بافت در شهرداری خواهیم داشت که بافت قدیمی شهر رامدیریت کند ، تا به امروز کسی وارد بافت قدیمی نشده چون وارد بافت قدیمی شدن جسارت می خواهد.

امروز شهرداری لاهیجان ،نوع کارش حداقل با شهرهای اطرافش متفاوت است ، نگاه ما به شهر نگاه صرفا” عمرانی نیست بلکه نگاه تعامل بین “مردم ” و ” شهر ” است ، تا اینکه این تعامل باعث شود نگاه مردم به شهرداری هم بهتر شود و این نگاه به وجود بیاید که عزیزان خدومشان در شهرداری خدمتکارشان هستند .

بنابراین جنس پروژه ها نشان می دهد که امروز درشهرداری لاهیجان “طرح و برنامه ” حاکم است.

 

ir2005-10

برای سال۹۴ و حالا برای سال ۹۵ تا چه حد توانستید از سرمایه گذاران بومی و غیر بومی استفاده کنید ؟

باید به حوزه سرمایه گذاری توجه کرد، زمانی راجع به پروژه صحبت می کنیم ، انتخاب می کنیم منابع مالی تامین می شود و اجرا می شود ولی سرمایه گذاری مثل کاشت درخت گردو ست که زود بازده نیست ولی می توان سالهای سال از آن استفاده کرد.

ما در شهرداری لاهیجان مستندات و مطالعاتی جهت ایجاد ارتباط با سرمایه گزار نداشتیم یعنی زبان مشترکی با سرمایه گزار وجود نداشته ، چون لازمه اش وجود برنامه ها و طرح های مطالعاتی وتبدیل آنها به امکان سنجی اقتصادی ست ، یعنی سرمایه گذار وقتی از شهرداری لاهیجان سوال کند چه پروژه سرمایه گذاری دارید ؟! ما بگوییم به عنوان مثال این پروژه وجود دارد ، نرخ بازگشت سود فلان قدر است ، دوره بازگشتش در فلان زمان ، بنابراین همه اینها مستلزم مطالعه است ، در یک سال اخیر برنامه ما تهیه طرح جامع سرمایه گذاری شهر بوده و تقریبا ” امروز می شود گفت جلسات نهایی اش را داریم و بعد از این حتما” با گذاشتن جلساتی طبیعتا” همین پروژهایی را که داشتیم می توانستیم واگذار کنیم لیکن برای اینکه دقت بیشتری داشته باشیم و بلایی مثل جزیره و غیره سرمان نیاید باید مطالعه بیشتری انجام می دادیم ، بنابراین مطالعات تمام شده و سال ۹۶حتما” سال شکوفایی حوزه سرمایه گذاری در لاهیجان خواهد بود و این خودش باعث اتفاقات بسیار خوبی خواهد شد.

شما سال گذشته در مصاحبه تان فرمودید که” بحث پسماند در شهر حل نمی شود مگر با فرهنگ سازی درست ” ، در طی این یک سال شهرداری در این بخش موفق بوده و آیا توانسته در بحث فرهنگ سازی کمکی کند ؟!

سال گذشته در جشنواره تئاتر لاهیجان در حوزه فرهنگ سازی بخش  پسماند ، سه تئاتر اجرا شده و بخش عمده ای از جشنواره نوروزی به تفکیک و پسماند اختصاص داشت ، چاپ بروشورها و کاتالوگها در این حوزه ، تحویل نایلون دم در منازل و قرار داد تفکیک از مبدا که اجرایی می شود و در شورای شهر جهت تصویب هست…همه اینها نشان دهنده این است که عزم ما برای فرهنگ سازی و استفاده از ابزاری که در اختیار داریم وجود دارد ، در عین حالی که در اداره کل شهری استان هم برنامه ای وجود دارد مبنی براینکه هر شب در صدا و سیما برنامه ای راجع به تفکیک و پسماند وجود داشته باشد .

بنابر این در این حوزه فرهنگی ما کار خودمان را انجام دادیم ، البته کارها در حوزه فرهنگی زمان بر و طولانی ست اما تاثیر گذار و عمیق .

به نظر شما در این یک سال و اندی در این زمینه بازخوردی از مردم در سطح شهر مشاهده کردید ؟

حقیقت این است که من گاهی از خیابان رد می شوم و می بینم که پلاستیک زباله خانگی را افراد از ماشین به طرف بیرون پرتاب می کنند ،گاهی خانواده ای هستند که کودک هم همراه آنهاست ، کودک ناظری که در حال یادگیری ست ، جلوی چشمان او زباله به وسط خیابان پرتاب می شود ، گاهی که در سطح شهر هستم هرشب به چند مورد برخورد می کنم ، این یعنی اینکه ما موفق نبودیم و یعنی اینکه اساسا ” در حوزه فرهنگ متولیان فرهنگ در حوزه کشور دنبال اجبارهایی در حوزه های دیگری بودند که اگر حل می شد این مسایل هم رفع می گردید ، بنابراین من خودم را در حوزه فرهنگ سازی موفق نمی دانم .

در بحث گردشگری در سال ۹۴، برای شهرداری لاهیجان چه اتفاقی افتاده  و چه برنامه ای برای سال ۹۵ دارید ؟

اول اینکه ما ظرفیتهایی وجود دارد ، همچون باغ نارنج که یک ظرفیت خوبی است ، هر زمان که شما از آنجا رد شوید شاید حدود ده تا بیست ماشین با پلاک غیربومی پارک شده است ، این یعنی ایجاد یک ظرفیت گردشگری درشهر ، زیپ لاین هم به زودی راه خواهد افتاد ، که به هر حال آن هم ظرفیتی است ، سومین زیپ لاین آسیاست ، این اتفاق باعث می شود که به خاطر همین برند گردشگر وارد شهر شود .

برنامه ما ایجاد ظرفیتهای جدید است ، هر چند متولی ساماندهی گردشگری نیستیم .

و بحث سوم که بسیار مهم است اینکه گردشگر شما گردشگر اکوتوریسم است ، می خواهد از طبیعت لذت ببرد در حالیکه ما در لاهیجان ظرفیتهایی داریم و میتوانیم آنهابه داخل بافت قدیممان ببریم ، پروژه ” هشت محل هشت بهشت ”  تبدیل ماهیت گردشگر از اکوتوریسم به گردشگر بافت است ، البته پروژه زمانبری ست ولی ان شالله حتما” اتفاق خواهد افتاد و ما بخشی از گردشگر را می توانیم وارد بافت کنیم ، این یعنی تزریق پول به داخل بافت که هدف غایی ما هم همین است .

Lahidjan-gondola

در بحث مدیریت درآمد چقدر موفق بودید ؟ در مصاحبه قبلی هم به آن اشاره داشتید ، با توجه به اینکه شهرداری ها برای ایجاد درآمد به سختی فعالیت می کنند و اینکه در دوره شما چقدر این اتفاق افتاده ؟!

ما روزی که شهرداری را تحویل گرفتیم ۴۰ میلیارد تومان بدهی داشتیم ، امروز که خدمت شما هستیم تقریبا ۲۸ میلیارد تومان بدهی ست ،یعنی حدود ۱۲تا ۱۳ میلیارد تومان بدهی کم کردیم .

دوم اینکه امروز که من خدمت شما هستم حقوق ها بیست و پنجم ماه پرداخت می شود ، سازمانهایی متکی به نفت هستندو ابزارهای اعمال قدرت دارند و می توانند در صورت عدم پرداخت خدمات خود را قطع کنند مثل مخابرات و …در حالیکه شهرداری در هر صورت باید خدمات پرداخت کند ، چه بدهی هایشان را پرداخت کنند و چه نکنند.

البته من قضاوت را به مردم واگذار می کنم ، تعدادی کاسه داغ تر از آش شدند ، که چرا فلان خیابان سنگ فرش می شود در حالیکه مطالبات کارمندان شهرداری پرداخت نمی شود ؟!!!!! و این مسایل از داخل هدایت می شود و من عرض می کنم که حتما” با پرسنل خاطی که از چهار چوب خارج می شوند برخورد اداری خواهم کرد.

و اینکه چرا فلان جا آسفالت می شود ؟!!! کسی که بدهکار است که کار عمرانی انجام نمی دهد !!!!

بنابر این عده ای کاسه داغ تر از آش شدند ، اول اینکه من به عنوان بزرگتر این مجموعه خیر و صلاح این مجموعه را بیشتر از بقیه می دانم ، یعنی اگر آقایی در فلان اداره چنین ادعایی می کند از اداره کردن مجموعه خودش ناتوان است! ، شده غمخوار مجموعه شهرداری !!! علت این غمخواری چیست ؟!! در واقع می خواهند مجموعه  را زیر سوال ببرند و به اهداف خودشان برسند .

در مقابل همه اینها ،شهرداری اقتدار خودش را از دست نمی دهد ،  بااینکه ارزش افزوده ای را که سهم شهرداری هاست را پرداخت نکردند لیکن دست به سوی کسی دراز نکردیم و ریالی از کسی استقراض نکردیم و کسی هم دست خالی از شهرداری بیروت نرفت.

موضوعی که وجود دارد این است که حد قانونی پرداخت ما حقوق هست ، نکته قابل توجه اینکه در فرمانداری محترم در اداره آب و برق و غیره…اول اینکه اضافه کارها را هر چند ماه یک بار پرداخت می کنند و دوم اینکه اضافه کار بر اساس کارت ساعت است ، کسی که ۳ ساعت کار کرده که نمی تواند ۱۷۰ ساعت مطالبه کند !! البته در شهرداری ،قسمتهای خدمات هستند که زحمت فراوان می کشند در خیابان هستند و حتی برخی کسانی که پشت میز هستند و بعد از ساعت اداری هم کار می کنند ، لیکن از این به  بعد کسانی که اضافه کاری نکردند اضافه کاری نخواهند گرفت ، این ” باج اداری ” است و من به کسی باج نمی دهم ، بنابراین هر کس هر کاری که می کند بر اساس اضافه کار ساعتش پولش را دریافت می کند .

و دعوا را آنهایی می کنند که سه ساعت کار کردند و ۱۷۰ ساعت اضافه کار می خواهند .

من از شما خواهش می کنم بفرمایید که هر کسی که اضافه کارش را نگرفته کارت ساعتش را بیاورد و اضافه کارش را از من دریافت کند ، هر کسی که ادعا می کند دغدغه نان مردم را دارد می تواند در اداره خودش به کسی که سه ساعت کار کرده  ۱۷۰ ساعت اضافه کاری بدهد ؟!!!

کسانی هستند که از عهده اداره کردن حوزه مسوولیت خودشان بر نمی آیند ، آنوقت انتقاد دارند که من چرا نیروهای شهرداری را به کیش می فرستم ؟!! اصلا” به ایشان چه ربطی دارد ؟!! بنده تصمیم می گیرم ، سیستم را اداره می کنم ، جایی لازم باشد تشویق می کنم جایی هم که لازم باشد تنبیه می کنم ، شما اگر جسارت پرداخت اضافه کار نکرده را دارید خودتان پرداخت کنید !!

در این زمینه ممنوعیت قانونی وجود دارد ، بخشنامه در این زمینه داریم که نباید به این شکل پرداختی داشته باشیم و نکته اینکه کسی حق دخالت در حوزه مدیریت بنده را ندارد !

ما ضوابط اداری خودمان را داریم اینطور نیست که هر کس از راه رسید در شهرداری اعمال نفوذ داشته باشد.نکته مهم این است که من روزی که تحویل گرفتم شش ماه عقب افتادگی اضافه کار وجود داشت ، امروز دو ماه اضافه کار عقب هستند ، یعنی اگر من صفر صفر هم تحویل می گرفتم الان شش ماه جلو بودم ، با اینحال با وضعیتی که وجود دارد هم این دوماه ۱۷۰ ساعتی عقب هستم که اگر همان سه ساعتشان پرداخت شود تا سال آینده در واقع پیش پرداخت می شود.یعنی تا سال آینده با کارت واقعی اضافه کارها پیش پرداخت می شود .

بعد از این مدت که از حضور شما در شهرداری لاهیجان می گذرد ، تعاملتان با شورای شهر چگونه است ؟

خوب ، شورا کار خودش را انجام می دهد و ما هم همینطور.  آنها وظیفه نظارتی خودشان را دارند و ما هم وظیفه اجرایی خودمان را انجام می دهیم و با هم تعامل خوبی داریم.

در مدتی که شهردار هستید در بعد کاری بهترین و بدترین خاطره برای شما چه اتفاقاتی بوده است ؟

دو سه اتفاق خوب در حال وقوع است ، یکی اینکه تکلیف جزیره به زودی مشخص خواهد شد ، قطب جدید توسعه شهر با عنوان حاجی آباد که یک پروژه ۵۰۰ میلیارد تومانی ست در حال راه اندازی ست ، از این جهت است که عرض می کنم جنس کارها متفاوت است و اتفاق بسیار خوبی است

سرمایه ای برای شهرداری لاهیجان به وجود می آید به عنوان طرح سحرخیز محله ، والبته لازم است از جناب فرماندار، عزیزان منابع طبیعی و رئیس اداره شهرستان و همه عزیزانی که در شهرداری و در حوزه شهرستان کمک کردند تشکر کنم.

۲۰ هکتار زمین در طرح دریا به شهرداری لاهیجان واگذار می شود .  شیطان کوه و سوستان بر اساس قانون به شهرداری واگذار می شود ،اینها اتفاقات بزرگی ست که دارایی ها و بنیه شهرداری را قوی می کند .

فرهنگ سازی راجع به بافت قدیم ،محلات ، نظام محله محور در حال اتفاق افتادن است  که فکر می کنم نگاه به بافت و باشندگان اصلی شهر موضوع مهمی است که در شهرداری اتفاق افتاده است .

به لحاظ اقتصادی هم ما از بحران خارج شدیم ، مثلا” حالت بحران وقتی ست که سه ماه حقوق عقب افتاده باشد یا نه ماه اضافه کار پرداخت نشده باشد .

اینها اتفاقاتی خوبی ست ، ما امیدوار هستیم ، انشالله شهروندان هم نسبت به موضوع امیدوار باشند ، اتفاقات خوبی در این حوزه و در حوزه مدیریت شهری خواهد افتاد.

اتفاقاتی دیگری که افتاده اتفاقات بزرگی ست ، پیاده رو سازی ، راه سازی ، باغ نارنج ، پارک دانشجو ، ساختمان کشتی و پینگ پنگ و ….همه این پروژه ها .خواهش من این است که اگر دوره ها را مقایسه می کنید با متراژ محاسبه کنید چون ریاضیات دروغ نمی گوید !

چه پیامی برای مردم شهر دارید ؟

اطمینان کنند که با تمام وجود پای حق شان هستم ، در همه حوزه ها و کوتاه هم نمی آیم و اینکه با عشق برایشان کار می کنیم.

تدبیر شرق