شهرداری رشت تعدادی از نخل های تزئینی خیابان اصلی این شهر را به خاطر توسعه خط اتوبوس تندرو قطع می کند و قرار است چند برابر این تعداد، گونه های بومی، بکارد.

به گزارش نداي گيلان:شهرداری رشت تعدادی از نخل های تزئینی خیابان اصلی این شهر را به خاطر توسعه خط اتوبوس تندرو قطع می کند و قرار است چند برابر این تعداد، گونه های بومی، بکارد.  پیامی در شبکه های اجتماعی دوستداران محیط زیست و فعالان شهری منتشر می شود که نشان از قطع درختان قدیمی رشت دارد. در این پیام از شهرداری رشت خواسته تا نخل های خیابان امام رشت را قطع نکنند. در پیامی که شبکه های اجتماعی شهروندان گیلانی و فعالان محیط زیستی به صورت گسترده منتشر کرده اند، آمده: اخیرا شهرداری رشت در خیابان امام (حد فاصل شهرداری رشت تا فلکه توشیبا/مصلی)، اقدام به تاسیس خط ویژه اتوبوس کرده است. متاسفانه گفته می شود برای ادامه خط قرار است بلوار انتهای خیابان امام در مجاورت فلکه توشیبا از بین برود و در حال حاضر کندن اطراف بلوار آغاز شده است. این به معنی قطع ده ها درخت نخل زینتی بلند قامت و زیبا است که فلکه ی توشیبا را (به عنوان یکی از فلکه های ورودی شهر) آراسته اند. هر یک از این درخت ها چندده سال عمر دارد. هر درخت سندی از تاریخ و فرهنگ رشت و مهم تر از همه، هر درخت یک درخت است. ما می خواهیم پیام خود را به گوش شهرداری محترم رشت برسانیم و بگوییم که خواهش می کنیم درخت ها را نکشید. رشت را برهنه نکنید. دست کم خط ویژه را در شروع بلوار درخت ها متوقف کنید.از هم شهریان، هم استانی ها و تمام هم وطنان دیگر که به طبیعت و محیط زیست، وطن و زمین اهمیت میدهند، خواهشمندیم تا با توزیع این پیام، ما را یاری کنند. شاید چند درخت بیشتر بماند. برای پیگیری موضوع با خانم قدیمی، مدیر روابط عمومی شهرداری رشت، گفتگویی کوتاه داشتیم که در پی می خوانید:

قطع درختان نخل تزئینی به خاطر توسعه BRT صحت دارد؟

در طرحهای توسعه شهری بر اساس ضوابط قانونی اقدام می شود. در طرح ایجاد BRT بر اساس مصوبه شورای شهر و شورای ترافیک استان، شهرداری مکلف به اجرای خط اتوبوس تندرو شده است. بر اساس قانون ماده ۷ شهری که اگر درختی را در شهر قطع کند، ۳ برابر این میزان کاشت درخت انجام دهد. شهرداری نیز مجری قانون و مصوبات شورای شهر و شورای ترافیک استان است.

بدون قطع درختان قدیمی و تزئینی شهر نمی شود این کار را انجام داد؟

متاسفانه فضاسازی رسانه ای به سمت شهرداری رفته ولی مردم مطمئن باشند بیش از این میزان، درخت جدید در شهر کاشته می شود.

چه تعدادی نخل قطع می شود؟

در کل طرح پیش بینی شده ۳۷ اصله درخت نخل تزئینی قطع شود. تاکنون ۱۷ اصله قطع شده و تا اتمام طرح، این تعداد نخل تزئینی قطع می شود. کاشت درختان جایگزین باید در مکان و زمان مناسب با گونه های بومی مناسب شهر رشت انجام گیرد. متاسفانه در گذشته کاشت درختان به سمتی می رفته که گیاهان بومی نبودند. اکنون حوزه های تخصصی مشغول مطالعه هستند که انشالله در فصل مناسب با مکان یابی مناسب، بیش از ۳ برابر درختان قطع شده، از گونه های بومی کاشته شود. رویه جدیدی در روابط عمومی در نظر گرفتیم و سعی می کنیم دوستان را به حوزه های تخصص وصل کنیم برای اینکه اطلاعات تخصصی در اختیار مردم قرار گیرد. لذا اطلاع رسانی درباره نوع گونه های بومی را بخش تخصصی مجری این امر بر عهده خواهد گرفت./خبر آنلاين