پدیده شن خواری اگر چه از مدت ها قبل در ماسال و شاندرمن مطرح بوده است و گاهی با برخورد مسئولان قضایی مواجه شده است اما در روزهای اخیر شاهد انواع جدید از این پدیده هستیم.

به گزارش نداي گيلان:  برداشت بی رویه شن از بستر رودخانه خالکایی ماسال این روزها صدای بسیاری از مردم را در آورده است.

روزگاری نه چندان دور، بسیاری از مردان از محل برداشت دستی شن از رودخانه، روزی خانواده خود را  تأمین می کردند. مردم با بیل و کلنگ دستی اقدام به برداشت شن می کردند و با فرقان و با مشقت زیاد شن ها را به محل دپوی شن انتقال می دادند. بعدها محیط زیست هرگونه برداشت شن را ممنوع کرد و امروزه برای برداشت شن علاوه بر رعایت ضوابط محیط زیستی باید از اداره صنعت، معدن و تجارت مجوز لازم را دریافت کنید.

«چگونه می شود که عده ای به خود اجازه می دهند در نیمه های شب از بستر رودخانه خالکایی شن برداشت کنند. برداشت شن در ساعاتی که مسئولان خوابند یک روش جدید از دزدی از کف رودخانه هاست».

این ها، گفته های یک مقام مسئول در شهرستان است. وی که البته به نظر می رسد خود نیز دستی بر آتش داشته باشد می گوید: برداشت شن از رودخانه بصورت غیرمجاز از ساعت 4 تا 8 صبح انجام می شود. آنها با سرعتی فوق العاده کار انجام می دهند.

آیا این افراد بدون هیچ پشتوانه ای می توانند کامیون کامیون شن از رودخانه برداشته و در هر آن جا که دوست دارند دپو کنند؟

در هفته جاری، در حالی اهالی دهستان طاسکوه ماسال شاهد یک نزاع دسته جمعی بر سر برداشت شن بودند که هر دو گروه یکدیگر را متهم به برداشت غیرمجاز شن از محل می کنند. یک عده شرکت بهره بردار را متهم به عدم رعایت ضوابط برداشت، برداشت بیش از حد مجاز و حمل بار غیر مجاز متهم می کنند و دسته دوم که خود دارای مجوز برداشت محدود از محل هستند دسته اول را متهم به برداشت غیرقانونی از محل مجوز خود می نمایند.

به راستی آیا بدون داشتن پشتوانه قرص و محکم از بین مسئولان، مردم نیز می توانند بدون جواز لازم از اداره صنعت، معدن و تجارت و یا خارج از محدوده جواز از رودخانه برداشت شن کنند؟

به زودی، گزارشی مبسوط از دستان پشت پرده برداشت های بی رویه شن از رودخانه خالکایی ماسال در همین پایگاه خبری منتشر خواهد شد.