معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان با اشاره به اینکه ۳۹۴ گیلانی مبتلا به ایدز هستند، گفت: ۸۳ درصد مبتلایان را آقایان تشکیل می دهند.

به گزارش ندای گیلان از رشت، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان در گفتگویی با اشاره به اینکه بر اساس آمار اعلام شده ۳۹ میلیون نفر در جهان به ویروس ایدز مبتلا هستند، اظهار کرد: ۲۱ هزار نفر در ایران مبتلا به ایذر شناسایی شده‌اند. هنوز ۳۵ هزار نفر نیز نشناخته هستند.

فردین مهرابیان با بیان اینکه در استان گیلان تاکنون ۳۹۴ نفر مبتلا به ایدز شناسایی شده‌اند، افزود: ۸۳ درصد از این افراد را مردان تشکیل می‌دهند.

وی همچنین به راه‌های انتقال ویروس ایدز نیز اشاره کرد و گفت: استفاده از خون و فرآورده‌های خونی آلوده، سرنگ‌های آلوده، رفتارهای جنسی حفاظت نشده و یا از طریق مادر آلوده به فرزند برخی از راه های انتقال ویروس ایدز است.

معاون بهداشتی علوم پزشکی گیلان در ادامه با اشاره به فعالیت ۴ مرکز در استان در زمینه درمان، مشاوره و کنترل مبتلایان به ایدز، تصریح کرد: این مراکز در شهرستان‌های لاهیجان، انزلی، رشت و تالش وجود دارند که کلیه خدمات ارائه شده در این مراکز به صورت رایگان است.

وی به حمایت دولت نیز در این زمینه اشاره و بیان کرد: در زمینه تأمین داور با توجه به قیمت بالای داورها دولت هزینه‌ها را تقبل کرده است.

۹۸ درصد مبتلایان به ایدز افراد بی سواد یا کم سواد هستند

مهرابیان با تاکید بر لزوم آگاهی‌بخشی و اطلاع‌رسانی درباره این بیماری و راه‌های انتقال آن در سطح جامعه، گفت: مردم برای پیشگیری از ابتلا به این بیماری باید آگاهی و اطلاعات لازم و کافی در این زمینه داشته باشند.

وی در ادامه همچنین به راه‌های پیشگیری از این ویروس نیز اشاره و اظهار کرد: پای‌بندی به خانواده و وفاداری به همسر انجام، آزمایش در صورت داشتن رفتارهای پرخطر، اجتناب از حجامت، خالکوبی و سایر موارد این‌چنینی خارج از مراکز درمانی، استفاده تیغ و وسایل پرنده به صورت شخصی برخی از راهکارهایی پیشگیری از ابتلا به این بیماری است.

معاون علوم پزشکی گیلان با بیان اینکه بیش از ۹۸ درصد افرادی که مبتلا به این بیماری هستند تحصیلات عالیه ندارند، گفت: این نشان دهنده این بوده که عدم آگاهی و اطلاع کافی نسبت به این بیماری زمینه افزایش ابتلا به آن را فراهم می‌کند. باید روش‌های انتقال بیماری در سطح جامعه آگاهی بخش شود.