خاطره عزیزی می گوید:همیشه می خواهم به یاری خدا از دیروزم بهتر باشم.بیشتر از گذشته کار و تلاش کنم تا قدم های مفیدتر و درست تری را با کمک همکارانم، برای شطرنج ایران برداریم. حمایت خانواده، اساتید، دوستان و همکارانم یکی از خوشبختی های من است که از صمیم قلب از یکایکشان سپاسگزارم.

ندای گیلاننوشین میربلوک: در بحبوحه روزمرگی و فراز و نشیب های زندگی و زمانی که ناامیدی و بی‌انگیزگی بر انسان مستولی می شود، دیدن پشتکار و تلاش خستگی ناپذیر افرادی که به رغم همه سختی ها و مشکلات سد های بزرگ جلوی روی خود را کنار زده اند و بر قله موفقیت ایستاده اند، حالتان را خوب می کند! حالا اگر این فرد موفق یک زن باشد که سختی های دوچندان را تحمل کرده تا بهترین خودش باشد موضوع کمی متفاوت تر است.

زنان موفق در جامعه ما کم نیستند که با وجود نگاه های بعضاً خوشایند راه خود را در پیش گرفته اند و حالا پرآوازه شده اند. در ندای گیلان قصد داریم هر هفته سراغ یکی از این زنان موفق برویم و به گفتگو با آنان بپردازیم.

میهمان این هفته  شنبه های ندای گیلان  با زنان موفق یک بانوی ورزشکار است.

خودتان را معرفی کنید و از تحصیلات و سوابق شغلی و ورزشی خود بگویید.

خاطره عزیزی هستم و متولد بیست و پنجمین روز از بهار سال یک هزار و سیصد و هفتاد و دو و تک فرزند، کارشناس ارشد حقوق عمومی. بازیکن و داور بین المللی شطرنج، مربی ملی، سرپرست کارگری انجمن شطرنج فدراسیون ورزش کارگری کشور، مسئول روابط بین الملل فدراسیون شطرنج و نائب رئیس هیات شطرنج استان گیلان

در خانواده ای متولد شدم که ورزش جایگاه ویژه ای داشت.تقریبا اکثر افراد خانواده ورزشکار بودند، به خاطر دارم وقتی دو یا سه ساله بودم همراه مادرم به باشگاه ورزشی می رفتم.البته آن روزها تماشاگر بودم و ذوق ،ذوق می کردم.
رفته رفته علاقه مندی من به ورزش به شکلی شدید شد که در برهه کودکی و نوجوانی چندین رشته ورزشی را همزمان دنبال می کردم.

از کودکی چه هدفی را دنبال می کردید و آیا اکنون در جایگاهی هستید همان جایگاه مورد نظر کودکی تان است؟

همیشه هدفم درست کار کردن بود وهمواره پر تلاش بودم و هستم.چه در درس، چه در ورزش و… چه در آشپزی، نمره قابل قبولی دارم.
با دقت زیادی اهدافم را دنبال می کنم.برای رشد خودم وقت و انرژی می گذارم.یادگرفتن را خیلی دوست دارم.‌تحقیق را دوست دارم.یقینا در کودکی آرزوها و رویاهایی داریم که برخی از آن ها ممکن است در بزرگسالی محقق نشوند …قطعا امروزم، همان تصویر ذهن پنداشته  کودکی ام نیست، اما امروز واقعی و قشنگم را دوست دارم و البته خرسندم.

به عنوان یک زن چه موانعی برای پیشرفت شما وجود داشت و هم اکنون با چه چالش هایی روبه رو هستید؟

فکر می کنم مشکلات کاری برای همه وجود دارد.اما در راه پیشرفت موانع برای بانوان بیشتر است .برای خانم ها رقابت در پست ها یا شغل های بالاتر، که از قضا رقبایشان آقایان هم هستند،سخت تر و شانس موفقیت گاهی بسیار کمتر است.

خدا رو شکر با توکل به خدا، حمایت های همیشگی خانواده ی عزیزم، تلاش های مجدانه، مساعدت و همیاری دوستان و دعای خیر مردم تلاش میکنم از عهده موانع بر بیایم.همیشه می خواهم به یاری خدا از دیروزم بهتر باشم.بیشتر از گذشته کار و تلاش کنم تا قدم های مفیدتر و درست تری را با کمک همکارانم، برای شطرنج ایران برداریم. حمایت خانواده، اساتید، دوستان و همکارانم یکی از خوشبختی های من است که از صمیم قلب از یکایکشان سپاسگزارم.

در طول مدت بحران پاندمی کووید ۱۹ چه چالش و مشکلاتی داشتید؟

مقاله ای انگلیسی میخواندم با عنوان ” کرونا، تهدید یا فرصت؟”قطعا کروناحادثه های بسیار تلخ و بدی را رقم زد، اما در کنار تمام این تهدیدها، به من یاد داد که قدر عزیزانم را بهتر بدانم، با سبک جدیدی از زندگی آشنایم کرد. تلاش کردم کار با ابزار مناسب این سبک از زندگی را بیاموزم.
بستر فضای مجازی و اینترنت که تا قبل بیشتر فضای سرگرمی بود، به یکی از اصلی ترین محیط های کارم تبدیل شد.
در این فضا یاد گرفتم و یاد دادم.شطرنج یکی از فعال ترین رشته های ورزشی در این دوران بود، از برگزاری کلاس های آموزشی آنلاین گرفته تا مسابقان آنلاین در پلتف فرم های مختلف رسمی جهانی، قاره ای و کشور.
زمان کار مفیدم به شدت افزایش یافت.
شاید در حالت عادی خیلی بیشتر زمان می برد تا به این سبک کار و زندگی عادت کنم.

 مختصری از فعالیت های ورزشی تان بفرمایید.

همان طور که گفتم از کودکی رشته های ورزشی مختلفی را امتحان کردم، ژیمناستیک،دو و میدانی، تکواندو،والیبال،اسکیت و اما شطرنج ….
دکتر زیگبرت تاراش می‌گویند: ” شطرنج این توانایی را دارد که همانند عشق و موسیقی، تسلی بخش خاطر انسان ها باشد.”

از سال ۱۳۸۶ وارد عرصه شطرنج شدم.در سال ۱۳۸۸ مقام سوم دختران کمتر ۱۸ سال کشور را کسب کردم و در سال ۲۰۱۰ موفق به کسب عنوان سوم تیمی دختران کمتر از ۱۸ سال آسیا در شهر پکن کشور چین شدم.سال ۲۰۱۶ موفق به اخذ عنوان داور فدراسیون جهانی و در سال ۲۰۱۷ موفق به اخذ عنوان داور بین المللی شطرنج شدم.در سال ۲۰۲۱ موفق به ارتقای کتگوری داوری خود به سطح C (بالاترین کتگوری در میان داوران بانوی کشور) شدم.
تدریس به کودکان در مراکز متعدد و کار با افراد دارای نیازمندی های ویژه را در کارنامه دارم.
به مدت ۵ سال نائب رئیس انجمن شطرنج فدراسیون ورزش کارگری کشور بودم و در حال حاضر افتخار این را دارم ک به عنوان سرپرست این انجمن به خانواده بزرگ کار و تلاش کشور خدمت کنم. همچنین در حال حاضر مسئول روابط بین الملل فدراسیون شطرنج و نائب رئیس هیات شطرنج استان گیلان هستم.

هدف و شعار شما در زندگی چیست و چه چیزی بیش از همه چیز برای شما مهم است؟

آرزو دارم بتوانم‌دنیا را کمی بهتر از آنچه تحویل گرفته ام، تحویل بدهم.احترام به شان و شخصیت آدم ها. چه دوستان ما باشند چه منتقدان ،به دور از هتاکی و تهمت و … برای سازندگی و پیشرفت باید با گفتگوی سازنده، نقد را به همراه راهکار بهتر، پیشنهاد کرد.
تلاش می کنم قدمی حتی کوچک در جهت ارتقای شطرنج کشور با رعایت انصاف و پایبندی به اخلاقیات و احترام به نظرات و استفاده از نقدها و پیشنهادات سازنده بردارم.همیشه به خودم یادآور می شوم که باید تلاش کنم و بسیار تلاش کنم، تا از دیروز خودم، بهتر بشوم.

برای ارتقا سلامت و نشاط چه توصیه هایی دارید؟

همگان ،ورزش کنیم. ورزش نشاط جسم و ذهن و جان است.از دویدن تا شطرنج، از یوگا تا فوتبال. از شنا تا …

 و حرف آخر

قندیل ها تندیس قطره هایی هستند که هیچگاه تسلیم جاذبه ی زمین نشدند.برای رسیدن باید تلاش کرد و از حرکت نایستاد.پویایی رودخانه در نماندن و رفتن است. در بحران ها هدف را فراموش نکردن و مهمتر اینکه خدا را نزدیک تر احساس کردن.برای همه عزیزان آرزوی بهروزی، سلامتی و موفقیت دارم.از شما و خوانندگان محترمتان بسیار سپاسگزارم.در پناه خالق هستی بخش پایدار باشید.