پنجره نقل و انتقالات زمستانی فوتبال ایران از امروز رسماً باز شد.

به گزارش ندای گیلان از رشت،نقل و انتقالات زمستانی فوتبال ایران از ۲۶ دی ماه طبق برنامه‌ای که از قبل از سوی کمیته نقل و انتقالات سازمان لیگ اعلام شده بود شروع شد و تیم‌ها که از چندی قبل به صورت غیر رسمی فعالیتشان را در این بازار شروع کرده بودند حالا می‌توانند جابجایی‌های رسمی خود را انجام داده و قرارداد بازیکنان جدیدشان را پس از توافق نهایی به ثبت برسانند. در این میان برخی شایعات هم در روزهای اخیر شکل گرفتند که زمان مشخص می‌کند تا چه حد صحت دارند. به بررسی علامت سوال‌های بزرگ نقل و انتقالات زمستانی پرداخته‌ایم.

 

استقلال، قهرمان نیم فصل به دنبال تقویت

شایعات نقل و انتقالاتی پیرامون استقلال از چند ماه قبل شکل گرفته و هرچه به پنجره زمستانی نزدیک‌تر شدیم این شایعات پررنگ‌تر هم شدند. از مدت‌ها قبل صحبت از جدایی نفراتی مثل بابک مرادی و رشید مظاهری مطرح بود که این دو بازیکن برای جدایی به توافق رسیدند ولی هنوز مقصد آنها مشخص نشده است. بابک مرادی احتمالاً از بین هوادار و آلومینیوم اراک یک مقصد را انتخاب خواهد کرد و رشید مظاهری هم پیشنهادی از فولاد خوزستان دارد که مشخص نیست استقلال با پیوستنش به این تیم موافقت کند یا نه.

استقلال و فولاد پروژه نقل و انتقالاتی دیگری هم دارند که مربوط به صالح حردانی است. صالح ابتدای فصل هم در فهرست فرهاد مجیدی بود ولی آبی‌ها موفق به جذب او نشدند. حالا هم جواد نکونام رسماً اعلام کرده با جدایی وی مخالف است. در این میان اخباری مبنی بر پیشنهاد معاوضه حردانی با رشید مظاهری و آرش رضاوند مطرح است که مشخص نیست چقدر جدی است.

استقلال به گفته فرهاد مجیدی دو بازیکن داخلی و دو بازیکن خارجی در فهرستش است و صحبت‌هایی از علاقه به جذب یک بازیکن عمانی و همچنین ژان کارلوس، بازیکن برزیلی است که البته قیمت بالایی دارد و مشخص نیست آبی‌ها بتوانند او را جذب کنند یا نه. هنوز فهرست رسمی نقل و انتقالات استقلال مشخص نیست ولی صحبت‌های مطرح شده پیرامون همین نفرات است.

 

پرسپولیس، به دنبال جذب مهاجم و گلر

پرسپولیسی‌ها اگر در نقل و انتقالات زمستانی نیازشان به جذب بازیکن بیشتر از استقلال نباشد قطعاً کمتر نیست. سرخپوشان در پنجره تابستانی موفق نشدند اهدافشان را به طور کامل محقق کنند و جای خالی نفرات جدا شده به خوبی پر نشدند که مهم‌ترین آن مربوط به خط حمله پس از جدایی شهریار مغانلو است و این موضوع بارها مورد اعتراض یحیی گل محمدی قرار گرفت. سرخپوشان با عیسی آل کثیر، مهدی عبدی و حامد پاکدل وارد مسابقات شدند و این نفرات نتوانستند به طور کامل نیاز سرخپوشان در خط حمله را براورده کنند و در این میان عیسی آل کثیر هم تا پایان فصل به دلیل مصدومیت خانه نشین شد تا نیاز سرخپوشان به جذب مهاجم بیشتر از قبل شود.

همچنین پس از جدایی رادوشوویچ حالا حامد لک تنها گزینه پرسپولیس در دروازه است و نیاز به جذب یک گلر هم در این تیم احساس می‌شود.

صحبت از علاقه سرخپوشان به جذب بازیکنانی از جمله محمود قائد رحمتی، علیرضا کوشکی، پیمان بابایی و یک یا دو بازیکن خارجی مطرح است. ضمن اینکه دو بازیکن تاجیکستانی هم ظاهراً مشکلشان حل شده و از نیم فصل دوم در جمع سرخپوشان حاضر می‌شوند. در مورد خط دروازه هم پرسپولیس نیاز به جذب گلر دارد ولی مشخص نیست چه بازیکنی را قرار است جذب کنند. صحبت‌هایی از بازگشت بیرانوند مطرح بود که بعید است خیلی جدی باشد.

همچنین از گوشه و کنار اخباری مبنی بر احتمال بازگشت رامین رضاییان و علی علیپور به پرسپولیس شنیده می‌شود.

 

سپاهان اصفهان، چراغ خاموش به سبک محرم

در مورد سپاهان حرف و حدیث زیاد است ولی چندی پیش محرم نویدکیا در نشست خبری اعلام کرد نیاز به بازیکن جدید در تیمش ندارد و تیم کاملی در اختیار دارد تا به این شکل به شایعات نقل و انتقالاتی پیرامون تیمش پایان داده باشد.

با این وجود باید یادمان بیاید نویدکیا پیش فصل هم چنین صحبت‌هایی مطرح کرد و اعلام کرد فعالیت آنچنانی نخواهد داشت ولی این تیم از فعال‌ترین باشگاه‌های پنجره تابستانی بود. سپاهانی‌ها در خط دروازه از عملکرد کنت به طور کامل رضایت ندارند و شاید اگر فرصت جذب گلر درجه یک پیدا کنند آن را از دست ندهند. شایعاتی در مورد رشید مظاهری مطرح شده که بعید است درست باشد چرا که وی پیش فصل هم مذاکراتی با سپاهانی‌ها داشت ولی این مذاکرات با دلخوری به پایان رسید و بعید است باب جدیدی برای گفتگو میان طرفین باز شود.

از سویی نیمکت نشینی محبی در پرتغال در آستانه جام جهانی صحبت‌ از بازگشت وی به ایران را راه انداخته و به نظر می‌رسد اگر این اتفاق شدنی باشد سپاهان بدش نیاید وینگر بوشهری سابق خودش را به اصفهان برگرداند. شایعاتی هم پیرامون علاقه به جذب رضا اسدی از پرسپولیس مطرح است که خیلی پررنگ نیست و بعید است طلایی پوشان به دنبال جذب این بازیکن باشند.

 

گل گهر سیرجان؛ به دنبال جبران مافات

حساب کردن روی گل گهر به عنوان یکی از اضلاع مدعیان لیگ برتر بستگی زیادی به حکم کمیته استیناف و تعیین تکلیف ۷ امتیاز کسرشده از این تیم دارد و اگر سیرجانی‌ها بتوانند حکم کمیته انضباطی را بشکنند به جدول بر خواهند گشت و در جایگاه سوم و در بین مدعیان قرار خواهند گرفت. پروژه نقل و انتقالاتی گل گهر هم بر همین اساس استوار است و سیرجانی‌ها اگر این ۷ امتیاز را پس بگیرند با توپ پر وارد پنجره زمستانی شده و چند بازیکن در پست‌های مختلف برای تقویت جذب خواهند کرد ولی اگر این اتفاق رخ ندهد بعید است شاهد فعالیت آنچنانی در زمستان باشیم.

گل گهر تا اینجای کار کی‌روش استنلی را جذب کرده و به زودی قراردادش را امضا خواهد کرد و این بازیکن جانشین یونس شاکری که رباط صلیبی پاره کرده خواهد شد. سیرجانی‌ها به دنبال جذب یک مهاجم دیگر، یک هافبک بازیساز و یک هافبک دفاعی هم هستند ولی مشخص نیست گزینه‌های آنها برای این پست چه کسانی خواهند بود. شنیده می‌شود به جز استنلی، دو بازیکن خارجی دیگر هم در فهرست گل گهر حضور دارند و به محض روشن شدن تکلیف این ۷ امتیاز برای جذبشان اقدام خواهند کرد.

 

تراکتور؛ همه چیز در اختیار مالکیت جدید

تراکتور بابت نتایج ضعیف نیم فصل نخست خودش به هیچ عنوان مدعی قهرمانی یا حتی کسب سهمیه نیست ولی به هر جهت این تیم ویژگی‌های خاص خودش را دارد و همیشه از مجموعه‌های جذاب نقل و انتقالات نیم فصل محسوب می‌شود.

سرخپوشان تبریزی در آستانه تغییرات مالکیتی قرار دارند و فعالیت نقل و انتقالات آنها هم بستگی زیادی به چگونگی انجام این جابجایی دارد. اگر این پروسه طولانی شود فرصت برای تراکتور از دست خواهد رفت، خصوصاً اینکه پنجره این باشگاه هم بسته است و پیش از ورود به بازار نقل و انتقالات باید این مشکل برطرف شود.

چند بازیکن تراکتور در حال حاضر به دنبال جدایی هستند و برخی از نفرات را هم خود سولدو در فهرست مازاد قرار داده است. محمدرضا اخباری، اکبر ایمانی، پیمان بابایی،‌ سعید واسعی و محمد عباس‌زاده نفراتی هستند که یا پیشنهادات خوبی دارند یا به دنبال جدایی هستند و یا باشگاه و سرمربی کروات علاقه‌ای به جذب آنها ندارد و بحث جدایی‌شان به هر شکل مطرح است.

از سویی شنیده می‌شود تراکتوری‌ها علاقه‌مند هستند دو بازیکن بومی خود یعنی سعید مهری و محمدرضا آزادی را که در استقلال نیمکت نشین هستند به جمع نفرات خود برگردانند و باید دید موفق می‌شوند یا نه.

 

سایر موارد

سایر تیم‌ها هم به فراخور موقعیت خود در پنجره زمستانی برنامه‌هایی دارند. تیم‌های میانه و پایین جدول بعضاً ممکن است کار سختی در حفظ ستاره‌های خود داشته باشند که مورد توجه تیم‌های بالای جدول هستند و از طرفی گزینه‌های سقوط هم به دنبال تقویت برای فرار از پایین جدول خواهند بود. باید دید در پنجره زمستانی کدام تیم ها بیشتر موفق به رسیدن به اهداف خود خواهند شد.

منبع/ ایلنا