رئیس قوه قضاییه با بیان این‌که «شایعات اخیر در مورد اینجانب و خانواده‌ام هیچ‌گونه ارزش پاسخگویی ندارد»، هجمه‌ها به دستگاه قضایی و مسئولان قوه قضاییه را به دلیل اقدامات این دستگاه برای مقابله با حوادث 88 و سد کردن راه نفوذ دشمنان دانست.

به گزارش ندای گیلان، رئیس قوه قضاییه   آیت الله آملی لاریجانی در مراسم آغاز سال تحصیلی 97-96 دانشگاه علوم قضایی و خدمات اداری که با حضور جمعی از مسئولان دستگاه قضایی و استادان و دانشجویان این دانشگاه برگزار شد گفت: دشمن با سیلی محکمی که در فتنه 88 و پروژه نفوذ از دستگاه قضایی خورده است، طبیعی است که علیه قوه قضاییه، مسئولان دستگاه قضایی و شخص رئیس قوه قضاییه شایعاتی را منتشر کند. اخیراً نیز شاهد انتشار برخی شایعات بودیم که عده ای به بنده گفتند به این شایعات پاسخ بدهید. به عقیده من این شایعات ارزش پاسخگویی ندارد. شایعه پردازان که کاملاً شناسایی شده‌اند و از زمره اراذل و اوباش فراری فتنه 88‌اند و اجیر بیگانگان شده‌اند و در ازای خباثت و سخافت کاری‌شان، پول دریافت می‌کنند حقیرتر از آن هستند که بخواهیم پاسخی به آنان بدهیم. البته به اربابان آنها می گوییم که اگر هدفتان عقب نشینی جمهوری اسلامی و مسئولان قضایی از خدمت به مردم و حفظ نظام است، بسیار در اشتباهید. مومن همچون کوه استوار است. تاریخ از این مسائل زیاد دیده است. امیرمومنان، علی بن ابی‌طالب (ع) که امیر همه عوالم بود، به حدی علیه ایشان تبلیغات مسموم وجود داشت که وقتی در مسجد به شهادت رسیدند و خبر آن پیچید مردم شام از یکدیگر می پرسیدند مگر علی نماز هم می خواند؟ این تبلیغات سخیف همیشه بوده است و نباید در استواری و استقامت مومن خدشه‌ای وارد کند.

وی افزود:اما به اربابان آنها می گوییم که اگر تصور کرده اید با این قبیل اقدامات، مسئولان از راه خود که خدمت به مردم و حفظ نظام است عقب نشینی می کنند، سخت در اشتباهید.

وی با بیان این‌که «امروز طبق آمار مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه حدود 15 میلیون پرونده سالیانه در دستگاه قضایی ثبت می شود»، تصریح کرد: البته این آمار به دلیل آن است که یک پرونده به هر نقطه ای از قوه قضاییه که وارد می شود یک شماره جداگانه برای آن در نظر می گیرند اما به هر حال این رقم نشان می دهد که 15 میلیون نقطه در قوه قضاییه مشغول رسیدگی است و این عدد فوق العاده زیادی است.

وی افزود: مطمئناً بالا بودن آمار پرونده ها در دستگاه قضایی امر مطلوبی نیست اما ناامیدکننده هم نیست، بلکه باید با یک تحلیل صحیح در پی یافتن ریشه های آن باشیم. به عنوان مثال یکی از دلایل افزایش مراجعات به دستگاه قضایی این است که فرهنگ عفو و بخشش آنگونه که باید نهادینه نشده و شهروندان به محض وقوع هر دعوا و یا نزاعی هر چند کوچک به دستگاه قضایی مراجعه می کنند.

رئیس قوه قضاییه با بیان این‌که «بار بسیار سنگینی بر دوش قوه قضاییه است»، خطاب به دانشجویان گفت: اولین وظیفه شما رسیدگی به دعاوی و شکایات مطابق با اصول قانونی و شرعی است که لازمه آن فراگیری علوم و تحصیل اخلاق حسنه و فضائل است.