حضور گسترده مستشاران و نیروهای تحت فرماندهی ایران در منطقه اسرائیل را بیش از پیش نگران کرده است که ایران بخواهد از طریق محور مقاومت در سوریه،لبنان و فلسطین در صدد نابودی این رژیم برآید.نگرانی که سرچشمه تحولات اخیر در سوریه است

به گزارش سرویس بین الملل ندای گیلان،ماریا زاخاروا، سخنگوی رسمی وزارت خارجه روسیه اعلام کرد موشک های هوشمند امریکایی که دونالد ترامپ، رئیس جمهور ایالات متحده درباره آنها صحبت کرد ، می توانند همه شواهد و مدارک حاکی از استفاده از سلاح شیمیایی در روسیه را از بین ببرند.

زاخاروا در فیس بوک نوشته است:” موشک های هوشمند باید به سمت تروریست ها و نه دولت قانونی پرواز کنند که چند سال است با تروریسم بین المللی در خاک خود مبارزه می کند”.
سخنگوی رسمی وزارت خارجه روسیه  در این خصوص گفت:” آیا به بازرسان سازمان منع سلاح شیمیایی هشدار داده اند که حالا موشک های هوشمند همه شواهد استفاده از سلاح شیمیایی در زمین را از بین می برند؟ یا مقصد این است که آثار توطئه را با ضربات موشک های هوشمند از بین برده تا بازرسان بین المللی نتوانند هیچ چیزی را به عنوان شاهد و مدرک پیدا کنند؟”.

پیش تر ترامپ  در توییتر نوشته بود:” روسیه سوگند می خورد هر موشکی را بر فراز سوریه سرنگون کند. بگذار آماده شود چون این موشک ها شلیک خواهند شد. شما نباید با حیوانات قاتل اتباع خود با گاز با گاز همکاری کرده و از این کار لذت ببرید”.
امروز سفیر روسیه در لبنان اعلام کرد مسکو حق حمله به مراکز شلیک و سرنگونی موشک ها در صورت توسل به زور آمریکا علیه سوریه را برای خود محفوظ نگاه می دارد

هرچند که در صحنه سیاسی روسیه و آمریکا یکدیگر را به شدید ترین لحن مورد هجوم قرار داده و از احتمال رویارویی نظامی صحبت می کنند .اما نباید فراموش کرد دولت هایی که بزرگترین اقتصادهای جهان و نوعی رهبری سیاسی بسیاری از کشورها را در اختیار دارند هیچ گاه شتاب زده وارد کارزاری نمی شوند که باعث وارد آمدن صدمات به اقتصاد و نیروی انسانی کشورشان شود.

یک دلیل برای اثبات این ادعا روابط ترکیه و روسیه است که تا دو سال گذشته با ساقط شدن جنگنده روسی می توانست به تیرگی کشیده و منجر به درگیری نظامی گسترده شود اما دو کشور با خویشتن داری و دیپلماسی فعال توانستند اختلاف ها را کنار گذاشته و بر سر منافع مشترک به تفاهم برسند.

برنامه دولت ترامپ در سوریه هرچه باشد نسخه ای است که با پشتیبانی مالی سعودی ها و فشار صهیونیست ها پیچیده شده است و گستاخی احمقانه اسرائیل در حمله به پایگاهی در سوریه که مستشاران ایرانی در ان حضور داشتند نشان دهنده تغییر رویکرد این مثلث در منطقه است.

حضور  گسترده مستشاران ایرانی و لشکرهای تحت کنترل ایران در خاک سوریه،سرکوب نیروهای تحت حمایت آمریکا در سوریه توسط ترکیه،تعداد پایگاه های نظامی ایران در خاک سوریه و… اسرائیل را بیش از پیش نگران کرده است که ایران بخواهد از طریق محور مقاومت در سوریه،لبنان و فلسطین در صدد نابودی این رژیم برآید

حالا که ترس لابی های صهیونیستی موجب شده ترامپ علیرغم گفته های قبلی خود برای حمله به سوریه و جلوگیری از قدرت گرفتن محور مقاومت آماده شود،روسیه بزرگترین مانع وی برای اجرای نقشه های سعودی_صهیونیستی است.نقشه هایی که روسیه به خوبی از آن مطلع است و با ورود به صحنه شطرنج سوریه قصد خنثی کردن آن از طریق ایجاد بازدارندگی را دارد.

بازهم باید به خاطر بیاوریم که ابرقدرت هایی مانند روسیه و آمریکا همیشه منافع خود را در اولویت قرار می دهند و اگر احساس کنند حضور در سوریه سودی برایشان ندارد برای پیش گیری از جنگ سرد صحنه را ترک می کنند.همانند تصمیمی که ترامپ هفته پیش اتخاذ کرد و به دوشیده شدن مجدد عربستان در قبال حضور امریکا در منطقه ختم شد.