رئیس اتاق اصناف ایران گفت: سهم اتاق اصناف ایران در تولید ناخالص ملی حدود 18.5 درصد است.

ندای گیلان:رئیس اتاق اصناف ایران گفت: سهم اتاق اصناف ایران در تولید ناخالص ملی حدود 18.5 درصد است.

علی فاضلی  اظهار کرد: گستره اصناف به پهنای ایران اسلامی است و این واحدها نقش مهمی در اقتصاد و تولید ناخالص ملی ایفا می‌کنند.

وی با بیان اینکه حدود 3 میلیون واحد صنفی در کشور وجود دارد، افزود: سهم این واحدها در تولید ناخالص ملی ایران 18.5 درصد است.

رئیس اتاق اصناف ایران اظهار کرد: در کشور 380 خوشه اقتصادی وجود دارد که 70 درصد آن در اختیار اصناف است.

وی با بیان اینکه 630 هزار بنگاه تولیدی کوچک و متوسط در اختیار اصناف است، گفت: این واحدهای صنفی می‌توانند در تمام عرصه‌های اقتصادی نقش مهمی ایفا کنند.

فاضلی یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های بخش تولید در حال حاضر را نوسازی و بهسازی ماشین‌آلات عنوان کرد و افزود: یقینا برای تحقق این مهم نیازمند حمایت مسئولان و سیستم بانکی هستیم.

وی با تاکید بر سخنان مقام معظم رهبری پیرامون خودکفایی ایران در همه زمینه‌ها بیان کرد: در بخش تولید صنعتی و حتی بخش پوشاک واحدهای صنفی می‌توانند ما را از واردات بی‌نیاز کنند اما این موضوع مشروط به اعتماد به اصناف و حمایت از آنان است.

رئیس اتاق اصناف ایران با بیان اینکه هزینه‌های مترتب بر نظام تولید در کشور قابل قبول نیست، ادامه داد: اگر چه ما وام با نرخ بهره 21 درصد دریافت می‌کنیم اما هزینه‌های سرباری تولید چیزی بین 35 تا 45 درصد است.

وی شرایط موجود برای بخش تولید را کمرشکن توصیف کرد و گفت: تولید در ساختار نظام اقتصادی کشور توجیه ندارد و این امر موجب رشد بی‌رویه نظام دلالی و واسطه‌گری غیرمولد در ساختار کشور شده است.

فاضلی مهم‌ترین برنامه‌های اتاق اصناف ایران را تاسیس شرکت سرمایه‌گذاری اصناف و همچنین تاسیس شرکت بیمه‌ای کارا در مجموعه اصناف کشور عنوان کرد.

وی درباره تشکیل بانک اصناف نیز اظهار کرد: این موضوع در دست بررسی است و اگر شرایط ایجاب کند به طور حتم این بانک در کشور تاسیس می‌شود.