مدیرکل ثبت اسناد و املاک گیلان با بیان اینکه اسناد مالکیت برای ۶۱ هزار هکتار از اراضی کشاورزی و باغی گیلان صادر می‌شود گفت: این طرح در مرحله اول در روستاهای سه شهرستان رشت، لاهیجان و آستانه‌اشرفیه اجرا می‌گردد.

به گزارش ندای گیلان از رشت،محمد نوذری در گفت‌وگوی خبری نهضت سنددار کردن اراضی کشاورزی و باغی را از دغدغه‌های کشاورزان گیلان خواند و اظهار داشت: سازمان ثبت اسناد و املاک به عنوان متولی تثبیت و صدور اسناد مالکیت در کشور شناخته می‌شود.

مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان گیلان تصریح کرد: امسال تصمیم گرفته شد تا طرح کاداستر اراضی کشاورزی در برنامه کاری سازمان ثبت اسناد و املاک کشور قرار گیرد، در این طرح تمامی اراضی کشاورزان تثبیت و بدون نیاز به مراجعه فیزیکی آن‌ها به ادارات ثبت استان برای آن‌ها سند مالکیت صادر می‌شود.

نوذری با بیان اینکه اداره کل ثبت اسناد و املاک استان گیلان برای تحقق این کار و سنددار کردن اراضی کشاورزی با شرکت‌های مشاور قرارداد منعقد کرده است عنوان کرد: این شرکت‌ها کار تطبیق و نقشه‌برداری اراضی زراعی را انجام می‌دهند و حتی با مراجعه به روستاها و استقرار در دهیاری‌ها و مساجد مبادرت به اطلاع‌رسانی، جمع‌آوری مدارک و تشکیل پرونده اقدام می‌کنند.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا طرح سنددار کردن اراضی کشاورزی در گیلان شروع شده است ابراز داشت: بله این طرح که به تازگی روند آن در سازمان ثبت اسناد و املاک کشور رقم خورد هم‌اینک در گیلان نیز آغاز شده و امسال در استان گیلان مجوز صدور اسناد مالکیت ۶۱ هزار هکتار از اراضی را اخذ کردیم و قراردادهای آن هم منعقد شد.

مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان گیلان یکی از پیش زمینه‌های اجرای سنددار کردن اراضی کشاورزی را به اتمام رسیدن طرح کاداستر و جداسازی اراضی ملی از مستثنیات اعلام کرد و گفت: طرح صدور اسناد مالکیت ۶۱ هزار هکتار از اراضی استان گیلان در حال حاضر روستاهای سه شهرستان رشت، لاهیجان و آستانه‌اشرفیه را شامل می‌شود.

نوذری از برگزاری رزمایش و برپایی پایگاه‌های جمع‌آوری مدارک شهید سلیمانی در این سه بخش با هدف صدور اسناد مالکیت خبر داد و اذعان کرد: پیش‌بینی اداره کل ثبت اسناد و املاک این است که در صورت استقبال کشاورزان برنامه صدور اسناد مالکیت اراضی کشاورزی و باغی گیلان تا سال آینده به اتمام برسد.

وی یکی از مزایای این طرح را عدم هزینه کردن کشاورزان برای اموری مانند نقشه‌برداری و سندسازی ذکر کرد و با تاکید بر اینکه سنددار کردن اراضی هیچ هزینه‌ای برای کشاورز گیلانی ندارد افزود: اداره کل ثبت اسناد و املاک گیلان علاوه بر اقدامات اشاره شده امسال قرارداد تهیه نقشه ۷۰ هزار هکتار از اراضی استان را نیز منعقد می‌کند.

مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان گیلان با بیان اینکه در طرح جدید حتی برای اراضی خرد هم سند ششدانگ محفوظی صادر می‌شود خاطرنشان کرد: هر کدام از شرکت‌های طرف قرارداد با این اداره کل در یک شهرستان مستقر می‌شوند و با هماهنگی که بین آن‌ها، فرمانداران، بخشداران، دهیاران و شوراهای اسلامی انجام می‌گیرد به تدریج تمام روستاهای شهرستان مورد نظر را تحت پوشش قرار می‌دهند.