یکی از بومیان منطقه گفت: آقایان می گویند جنگلکاری کرده ایم اما متاسفانه صدها هکتار به بیابان تبدیل شده اند… اگر به داد جنگل نرسید ۳۰-۴۰ سال آینده جنگلی نخواهیم داشت متاسفانه متولی جنگل نتوانست جنگل را خوب اداره کند…

به گزارش نداي گيلان:
معصومه ابتکار رییس سازمان محیط زیست کشور به همراه رییس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور سفر یک روزه ای به استان گیلان داشتند.
در بدو ورود ابتکار به فرمانداری شهرستان رودبار، نماینده یکی از سمن های استان گیلان در دیدار با وی برخی از مشکلات محیط زیستی استان را برشمرد.
پیمان بازدیدی نماینده سمن «سرزمین ایده آل ما» با اشاره به وضعیت تالاب انزلی، سد شفارود و معضل پسماند شهر رشت از جلالی رییس سازمان جنگلها خواست تا هر چه سریعتر با واگذاری زمین جهت احداث زباله سوز این شهرستان موافقت کند اما جلالی مخالفت سازمان را با این واگذاری اعلام کرد.
.
در حاشیه های سفر استانی معصومه ابتکار به گیلان
.
گفته می شود که سایر سازمان های مردم نهاد فعال گیلان به دلیل هماهنگ نکردن این برنامه از سوی اداره کل محیط زیست استان از حضور و همراهی کردن معصومه ابتکار سر باز زدند.
بازدید از محل دپوی زباله شهر رشت در جنگل های سراوان با حضور غلامعلی جعفرزاده نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی، شعبانپور نماینده استانداری گیلان و عاطفی مسئول پسماند شهر رشت صورت گرفت که معضلات زباله استان نیز در حاشیه این بازدید مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
معصومه ابتکار با ذکر این نکته که در برنامه چهارم توسعه مقدمات مدیریت پسماند استان های شمالی از محل عمرانی دولت و اعتبارات شهرداری ها و همچنین مشارکت سرمایه گذاران خصوصی پیش بینی شده است گفت: تغییرات نیازمند گذشت زمان است.
.
در حاشیه های سفر استانی معصومه ابتکار به گیلان
.
جعفرزاده با اشاره به این نکته که روزانه بیش از ۱۰۰۰ تن زباله از شهرهای مختلف استان مانند رشت، صومعه سرا، شفت، فومن و حتی رودبار در سراوان دفن می شود یادآور شد که زمانی این مکان تنها جنگل و دره بود اما جنگل تراشیده شد، دره ها پر شد و امروز بیش از ۷۰ متر عمق زباله های دفن شده است.
حضور رییس سازمان محیط زیست کشور در دو روستا از توابع شهرستان سیاهکل با حضور و مشارکت مردم بومی پررنگ تر شد. در بازدید از این دو روستا که با هدف بررسی وضعیت مناطق دارای طرح جنگلداری انجام شد بومیان به ذکر مشکلات جنگل پرداختند و یکی از آنها در سخنانی گفت: خانم ابتکار اگر بداد جنگل های استان نرسید دیگر در آینده جنگلی نخواهیم داشت، آقایان می گویند جنگلکاری کرده ایم اما متاسفانه صدها هکتار به بیابان تبدیل شده اند. در حق جنگل های استان خیانت شده است ما نمی گوییم چه کسی این خیانت کرده و دست چه کسانی بوده اما از گذشته این تخریب ها بوده، اگر به داد جنگل نرسید ۳۰-۴۰ سال آینده جنگلی نخواهیم داشت متاسفانه متولی جنگل نتوانست جنگل را خوب اداره کند. استفاده از مردم بومی راهی برای حفاظت از جنگل است. الان شرکت های بهره برداری بیشترین ضرر را به جنگل زدند متاسفانه مافیای چوب وجود دارد اما کسی نمی تواند جلوی آنها را بگیرد بیایید ببینید در عمق جنگلهای ما چه میگذرد؟ آنجا هم اینگونه تخریب دارد.
.
در حاشیه های سفر استانی معصومه ابتکار به گیلان
.
مسئولین منابع طبیعی استان متذکر شدند که از سال ۱۳۶۰ تا کنون ۶۰۰۰ هکتار جنگلکاری انجام داده اند که تنها ۵۰۰ هکتار آن ناموفق بوده اما محمدپور مدیر کل اداره محیط زیست استان گیلان گفت: اینجا کاملا پاکتراشی شده است و قطع یکسره درختان حدود ۱۴-۱۵ سال گذشته انجام شده است. بهره بردار مشخص هست و باید پرسید چکار کرده ایم برای اینجا؟ نیازی به احیا نیست؟ تنها گونه ای که الان باقی مانده سوزنی برگ غیر بومی هست.
در ادامه سفر و بازدید از طرح جنگلکاری در روستای سوتگاوبر شهرستان سیاهکل دکتر خانلری به شرح مختصری از فعالیت های گروه کارشناسی خویش در پایش جنگل های خزری که به درخواست سازمان جنگلها انجام میشود پرداخت. به گزارش شمال ما، وی افزود: ما فکر می کردیم در یک مقطع زمانی ارزش درخت در جسم درخت است اما ارزش درخت در سن درخت است که طی سالیان دراز در ۳۰۰ یا ۴۰۰ یا ۷۰۰ سال به بستر حیات تقدیم می کند و باید برای پابرجا شدنش خوب کار کنیم.
ابتکار در پاسخ به صحبت های خانلری گفت: حفظ تنوع و پایداری اکوسیستم و مشارکت مردمی حرف مشترک ما با سازمان جنگلها ست و ما باید این را بدانیم که اگر جنگل آسیب دید جبرانش خیلی سخت است.
همچنین وی با تایید موفق بودن طرح مورد بازدید در این روستا اشاره کرد: اینجا نمی توانیم بگوییم جنگل است اما یک نمونه دست کاشت خوب است. شاید کم کم نمونه های بومی، حیات وحش، قارچها و سایر عوامل تنوع هم وارد آن بشود اما این جنگل طبیعی با دست کاشت خیلی متفاوت است خیلی شاهکار کنیم ۴ گونه بتوانیم کنارهم بکاریم. روش تک گزینی هم نتیجه اش این بوده که ما تنوع گونه هایمان را به تدریج از دست دادیم اسمش تک گزینی هست اما یک یا دو یا سه گونه دارد از داخل جنگل حذف می شود. امروز ما متوجه شدیم که ادبیات مشترکی با سازمان جنگلها داریم و امیدواریم با این ادبیات مشترک بتوانیم کاری بکنیم و مهمترین کار پایش مستمر هست که اگر بتوانیم با فناوری روز آن را انجام بدهیم و آنرا برای سیاستگذاران قابل استفاده بکنیم می تواند بسیار کمک کند.
میزبانی این سفر توسط سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری کشور با پذیرایی از معصومه ابتکار، همراهان و تیم خبری دعوت شده از سوی سازمان جنگلها در شرکت بهره برداری رویان چوب نوشهر به پایان رسید.
برخی از خبرنگاران به دلیل آنچه «برخورد نامناسب» عنوان کردند از حضور در برنامه ناهار امتناع کردند.
این سفر به دعوت خداکرم جلالی رییس سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری کشور در راستای بررسی وضعیت جنگلهای شمال کشور صورت گرفت. هادی کیادلیری رییس انجمن جنگلبانی کشور و یکی از موافقان طرح تنفس جنگل به دعوت معصومه ابتکار در این سفر حضور داشت.
این سفر با بازدید از پارک ملی بوجاق در شهرستان کیاشهر خاتمه یافت