ندای گیلان:با توجه به اینکه اعضایی همچون ایران و لیبی پس از چند سال کاهش تولید آماده بازکردن مجدد شیرهای نفت خود هستند، تصمیم امروز اوپک حل چند مسئله پیچیده که ممکن است در ماه های آینده بروز کند را به تاخیر می‌اندازد.

به گزارش ندای گیلان به نقل از رویترز، علی النعیمی – وزیر نفت عربستان – گفت: اعضای اوپک تصمیم گرفتند سقف تولید خود را تغییر ندهند.

النعیمی پس از خروج از نشست در جمع خبرنگاران گفت: سقف تولید تغییر نکرد. شما از شنیدن میزان دوستانه بودن این نشست تعجب خواهید کرد.

وزیر نفت عربستان گفت نشست بعدی اوپک چهارم دسامبر برگزار خواهد شد.

با توجه به اینکه قیمت نفت پس از سقوط به 45 دلار(پایین ترین قیمت شش سال گذشته) در ماه ژانویه، یک سوم قیمت خود را بازیابی کرده و به محدوده 60 دلار رسیده، مقامات اوپک که در وین گردهم جمع شده اند برای تغییر استراتژی که باعث احیای رشد مصرف نفت جهان و جلوگیری از توسعه نفت شیل آمریکایی شده دلیل چندانی نداشتند.

علی النعیمی پس از خروج از نشست گفت: از تصمیم گرفته شده راضی هستم.

با توجه به اینکه اعضایی همچون ایران و لیبی پس از چند سال کاهش تولید آماده بازکردن مجدد شیرهای نفت خود هستند، تصمیم امروز اوپک حل چند مسئله پیچیده که ممکن است در ماه های آینده بروز کند را به تاخیر می‌اندازد.

بیژن زنگنه – وزیر نفت ایران – نیز متعهد شده بود برای گرفتن تضمین از دیگر اعضای اوپک درباره باز کردن فضای افزایش روزانه یک میلیون بشکه ای عرضه نفت ایران پس از لغو تحریم ها، آنها را تحت فشار خواهد گذاشت اما بیشتر نمایندگان اوپک معتقد بودند بعید است ایران در حال حاضر دعوایی را شروع کند.

یکی از نمایندگان اوپک پیشتر به رویترز گفت: فکر نمی‌کنم مذاکرات به آن سمت و سو برود.

وی افزود: وقتی بحث تولید مطرح می‌شود، این موضوع خود به خود حل می‌شود. به گفته بسیاری از تحلیلگران این بحث احتمالا تا سال 2016 رخ نخواهد داد.

لیبی که در حال حاضر گرفتار جنگی داخلی است، امیدوار است در صورتیکه بنادر کلیدی کار خود را از سر بگیرند تولید خود را دو برابر کند و تا سپتامبر به حدود روزانه یک میلیون بشکه برساند اما تلاش های قبلی در این زمینه به احیای پایدار صادرات نفت این کشور منجر نشده است.

بهای نفت برنت در بازارهای جهانی امروز(جمعه) به کمتر از 62 دلار در هر بشکه (پایین ترین سطح هفت هفته اخیر) سقوط کرد و نفت سبک آمریکا در مسیر اولین کاهش هفتگی از ماه مارس تاکنون قرار دارد، چرا فعالان بازار انتظار دارند اوپک سقف تولید روزانه 30 میلیون بشکه ای خود را تکرار کند و شرایط بازار را رو به ضعف می‌بینند.

گری راس – رئیس اجرایی گروه انرژی پیرا – گفت: بازار در جهت منافع اوپک حرکت می‌کند. قیمت‌ها در حال تحریک رشد تقاضا و کاهش سرمایه گذاری‌ها هستند. این هدف استراتژی عربستان است و موثر واقع شده است.

همچنین تمایل کمی برای تغییر سقف تولید رسمی روزانه 30 میلیون بشکه ای اوپک وجود دارد. تولید اوپک در بیشتر ماه های سال گذشته بالاتر از این سقف بوده و در ماه می به روزانه 31 میلیون و 200 هزار بشکه رسید که بالاترین سطح سه سال گذشته است.

یکی از نمایندگان اوپک از حاشیه خلیج فارس گفت: اگر سقف تولید افزایش پیدا کند آنگاه قیمت ها پایین می‌آید و ما آن را نمی‌خواهیم.

صنعت نفت شیل آمریکا با توجه به کاهش هزینه ها بیش از آنچه انتظار می‌رفت انعطاف پذیر نشانه داده است.

باب مک نالی – موسس و رئیس گروه مشاور انرژی راپیدان – گفت: عرضه نفت در بازار بیش از حد است و احتمال دارد نفت برنت به بشکه ای 50 دلار بازگردد.