سه منبع آگاه اعلام کردند عربستان سعودی پیشنهاد داده است در صورتی که ایران موافقت کند تا تولید نفت خود را تا پایان سال 2016 ثابت نگه داشته و افزایش ندهد این کشور نیز تولید نفت خود را کاهش خواهد داد

‌‌‌‌‌ندای گیلان:به نقل از رویترز، سه منبع آگاه اعلام کردند عربستان سعودی پیشنهاد داده است در صورتی که ایران موافقت کند تا تولید نفت خود را تا پایان سال 2016 ثابت نگه داشته و افزایش ندهد این کشور نیز تولید نفت خود را کاهش خواهد داد.

این منابع آگاه تأکید کردند که این پیشنهاد طی ماه جاری از سوی سعودی‌ها به مقامات تهران ارائه شده و همچنان منتظر قبول یا رد این پیشنهاد هستند.

سعودی‌ها از آمادگی خود برای کاهش تولید به میزان اوایل سال جاری در صورت قبول ایران در ثابت نگه داشتن رقم تولید کنونی 3.6 بشکه در روز خبر داده‌اند.این منابع تأکید کردند: عربستان آماده کاهش تولید نفت است اما این مسئله به موافقت ایران برای فریز به تولید نفت بستگی دارد.

این در حالی است که زنگنه بارها اعلام کرده است ایران مصمم است تولید خود را به سطح پیش از تحریم‌ نفتی برگرداند. این پافشاری صعودی‌ها دور قبلی مذاکرات در دوحه را نیز به شکست کشاند.

از زمان آغاز ماه تابستان تولید نفت عربستان به شدت افزایش یافته است به گونه‌آی که در بیشینه آن به 10.67 میلیون بشکه در روز رسید و این کشور در ماه آگوست به طور متوسط روزانه 10.63 میلیون بشکه در روز تولید کرده است.از سوی دیگر رقم تولید نفت ایران طی سه ماه گذشته در حدود 3.6 میلیون بشکه در روز ثابت بوده است.

از ماه ژانویه تا ماه می این کشور عربی به طور متوسط 10.2 میلیون بشکه نفت تولید کرده است که احتمالا در صورت موافقت ایران تولید نفت عربستان به این رقم نزدیک خواهد شد.منابع آگاه همچنین اعلام کردند که امارات، قطر و کویت به عنوان هم‌پیمانان عربستان در کاهش تولید نفت در صورت توافق با عربستان همکاری خواهند کرد.

این منابع آگاه تأکید کردند: با توجه به اینکه عربستان با فاصله زیاد از دیگر کشورها بیشترین میزان تولید نفت را در میان کشورهای عضو اوپک دارد بیشترین کاهش تولید را نیز از سوی این کشور شاهد خواهیم بود.

این پیشنهاد عربستان نشان دهنده تغییر رویکرد این کشور در قبال بازار نفت است چرا که این کشور عربی طی دو سال گذشته سیاست تولید حداکثری با هدف نگه داشتن سهم خود از بازار را دنبال می‌کرد و قیمت را قربانی سهم در بازار کرده بود.

قیمت نفت در شرایط کنونی از 115 دلار از سال 2014 به 30 تا 50 دلار طی ماه‌های گذشته سقوط کرده است که اصلی‌ترین دلیل این مسئله ارزش بیش از حد و بالاتر از تقاضای نفت به بازار جهانی است.

سیاست پیشین عربستان به شدت بر دیگر اعضای اوپک نظیر ونزوئلا و عراق تأثیر منفی گذاشت.