نوبت سریع‌ترین قطار جهان فرا رسیده، جالب است بدانید در این قطار سریع‌السیر خبری از چرخ نیست و قطاری با این عظمت عملاً در میدان الکترو مغناطیسی بین ریل و قطار حرکت می‌کن

ندای گیلان : حمل‌و‌نقل ریلی به‌عنوان یکی از امن‌ترین شیوه‌های حمل‌ونقل به‌حساب می‌آید و پیشرفت فناوری های نوین امنیت و سرعت بیشتری را برای قطارها به ارمغان آورده است. جالب است بدانید این روزها در گوشه‌و‌کنار دنیا قطارهایی وجود دارند که سرعت آن‌ها حتی با هواپیما نیز برابری می‌کند. با این حساب خالی از لطف نیست اگر در ادامه با هم به سریع‌ترین و امن‌ترین قطارهای دنیا نگاهی داشته باشیم.

۱۰. قطار THSR 700T،‌ تایوان، سرعت ۲۹۹ کیلومتر در ساعت

سری‌ قطارهای THSR 700T در پنجم ژانویه ۲۰۰۷ کار خود را بین شهر تایپه و کائوسیونگ (Kaohsiung)، شروع کردند و به راحتی مسیرهای کوتاه بین شهرهای مختلف را که پیش از این در ۴.۵ ساعت طی میشد، در عرض زمانی حدود ۹۰ دقیقه طی کند. این قطار در مجموع ۱۲ واگن دارد که ۹ واگن از این تعداد به صورت مستقل، نیرو برای به‌پیش راندن قطار تولید می‌کنند. به لطف این ویژگی است که قطار THSR 700T به راحتی به سرعت ۲۹۹ کیلومتر در ساعت دست‌ پیدا می‌کند.

این قطار ساخت کنسرسیوم ژاپنی است و در عرض تنها ۱۵ دقیقه حدود ۳۰۰ کیلومتر در ساعت سرعت می‌گیرد. در کنار سرعت بسیار بالا، این قطار امنیت قابل قبولی نیز دارد و استانداردهای ایمنی اروپا را دریافت کرده است. در مجموع تعداد ۳۰ رام قطار THSR 700T در شبکه ریلی تایوان فعالیت می‌کنند،‌ در هر کدام از این قطارها یک واگن وی‌آی‌پی و ۱۱ واگن معمولی تعبیه شده است که واگن وی‌آی‌پی ۶۶ سرنشین را در خود جای می‌دهد و در مجموع ۹۲۳ مسافر در این قطار جای می‌گیرند. واگن‌ها کاملاً در مقابل صدای بیرون ایزوله هستند و اطلاعات حرکت قطار در لحظه برای مسافرین نمایش داده می‌شود.


۹. قطار ETR 500 Frecciarossa، ایتالیا، سرعت ۲۹۹ کلیومتر در ساعت

نگاهی به سریع‌ترین و امن‌ترین قطارهای دنیا

این قطار به‌عنوان سریع‌ترین سرویس حمل‌و‌نقل ریلی در ایتالیا به‌حساب می‌آید و با این سرعت روزانه ۷۲ ایستگاه در مسیر میلان، رم و ناپل را پوشش می‌دهد. در حال حاضر ۲۸ رام قطار ETR 500 Frecciarossa بین میلان و رم سرویس‌‌دهی می‌کنند. این قطار پرسرعت مسیر بین رم و میلان را تنها در عرض ۲ ساعت و ۴۰ دقیقه طی می‌کند. در این قطارها چهار واگن برای مسافران مختلف در کلاس‌‌های متفاوت تعبیه شده است و واگن‌ها در مقابل صدا کاملاً عایق هستند و ارتباط وای‌فای را در اختیار مسافرین قرار می‌دهند.


۸. قطار SNCF TGV Duplex، فرانسه، ۳۱۹ کیلومتر در ساعت

نگاهی به سریع‌ترین و امن‌ترین قطارهای دنیا

این قطار پرسرعت در دسامبر ۲۰۱۱ شروع به سرویس‌رسانی کرده است و واگن‌های این قطار در ۲ طبقه مسافرین را در خود جای می‌دهند. قطار TGV Duplex در تمامی شهرهای بزرگ فرانسه ایستگاه دارد و به عنوان یکی از راحت‌ترین قطارهای اروپا شناخته می‌شود. این قطار در مجموع تعداد ۵۰۸ مسافر را در خود جای می‌دهد و تمامی سری‌قطارهای TGV Duplex ساخت دست شرکت Alstom است. بدنه این قطار پرسرعت از آلومینیوم باکیفیتی ساخته شده و در نتیجه با قطار سبک‌وزنی طرف هستیم.

حفظ محیط زیست نیز در ساخت این قطار اعمال شده و ۹۰ درصد قسمت‌های آن قابل بازیافت است. در کنار سرعت بسیار بالا، در طراحی واگن‌های این قطار امنیت سرنشینان نیز در نظر گرفته شده است. واگن‌ها دارای سه‌کلاس مختلف برای مسافرین هستند و حتی معمولی‌ترین کلاس این واگن‌ها به امکانات رفاهی قابل قبولی مانند صندلی‌های بسیار راحت و دستگاه‌های خرید تنقلات مجهز است.


۷. قطار Alstom Euroduplex، فرانسه، ۳۱۹ کیلومتر در ساعت

نگاهی به سریع‌ترین و امن‌ترین قطارهای دنیا

قطارهای Euroduplex به عنوان سومین سری از قطارهای فرانسوی پرسرعت TGV به‌حساب می‌آیند و مسافرین را بین فرانسه، سوئیس، آلمان و لوکزامبورگ منتقل می‌کنند. این رام قطارها نیز به صورت دو طبقه ساخته شد‌ه‌‌اند و از دسامبر سال ۲۰۱۱ سرویس‌رسانی خود را شروع‌ کردند. قطار Euroduplex مجموعاً ۱۰۲۰ مسافر را جابجا می‌کند و طراحی آیرودینامیکی را در این قطار شاهد هستیم،‌ در نتیجه این قطار، مصرف کمی دارد و صفحه‌نمایشی در کنار درها و کوپه‌ها تعبیه شده است تا مسافرین در جریان مسافت طی شده و زمان رسیدن به مقصد قرار بگیرند.


۶. قطار E5 Series Shinkansen Hayabusa، ژاپن، ۳۱۹ کیلومتر در ساعت

نگاهی به سریع‌ترین و امن‌ترین قطارهای دنیا

قطارهای سری E5 Shinkansen Hayabusa، به‌عنوان سریع‌ترین قطار در ژاپن شناخته می‌شوند و سرویس‌رسانی این قطارها از تاریخ ۵ مارس ۲۰۱۱ شروع‌ شده است. این قطار مسیر بین شهرهای توکیو و آموری (Amory)، را با سرعت ۳۱۹ کیلومتر در ساعت طی می‌کند. به لطف این سرعت فاصله ۷۱۴ کیلومتری بین توکیو و ایستگاه شین آموری در عرض تنها ۲ ساعت و ۵۶ دقیقه طی می‌شود.

جالب‌ است بدانید قسمت جلوی اسب کشنده این قطار چیزی ‍۱۵ متر طول دارد و این طراحی باعث شده تا صدا و تکان‌های قطار در حین ورد به تونل، کمتر مسافرین را اذیت کند. این قطار در مجموع ۱۰ واگن را می‌کشد و ۷۳۱ نفر سرنشین در آن جای می‌گیرند.

واگن‌‌ها دارای سه کلاس مختلف هستند و بهترین کلاس این قطار به صندلی‌های چرمی با ماساژ برقی مجهز است، در کنار این موارد، امکانات رفاهی مانند چشم‌بند، کفش راحتی و پتو از مواردی است که در اختیار تمامی مسافرین قرار می‌گیرد.


۵. قطار Talgo 530، اسپانیا، ۳۴۹ کیلومتر در ساعت

نگاهی به سریع‌ترین و امن‌ترین قطارهای دنیا

این قطار پرسرعت، مسافرین را بین مادرید و بارسلون جابجا می‌کند و ۱۲ واگن را به دنبال خود می‌کشد. این واگن‌ها ۴ کلاس مختلف دارند که صندلی تمامی این کلاس‌ها به مسافرین اجازه لم دادن را می‌دهد و فضای خوبی برای پاها در این صندلی‌ها تعبیه شده است. از طرف دیگر در هر صندلی امکاناتی برای مشاهده فیلم و موسیقی قرار دارد.


۴. قطار Siemens Velaro E/AVS 103، اسپانیا، ۳۴۹ کیلومتر در ساعت

نگاهی به سریع‌ترین و امن‌ترین قطارهای دنیا

این قطار که توسط شرکت آلمانی و نام آشنای زیمنس طراحی شده است مسافرین را بین شهرهای بارسلونا و اسپانیا منتقل می‌کند. اسب کشنده این قطار مسیر مذکور را به راحتی در مدت زمان ۲ ساعت و نیم طی می‌کند. ساخت این قطار ساخت دست زیمنس از سال ۲۰۰۱ تا ۲۰۰۷ به طول انجامیده و هشت واگن دارد و ۴۰۴ مسافر در این قطار سریع‌السیر جای می‌گیرند.


۳. قطار AGV Italo، ایتالیا، سرعت ۳۵۹ کیلومتر در ساعت

نگاهی به سریع‌ترین و امن‌ترین قطارهای دنیا

در قسمت‌های انتهایی این فهرست به قطارهایی رسیدیم که انصافاً سرعت بسیار زیادی دارند. قطار AGV Italo سریع‌ترین قطار در کل قاره اروپا به‌حساب می‌آید و در آزمایش‌های اولیه‌ای که در سال ۲۰۰۷ انجام شد حتی توانست به سرعت خیره‌کننده ۵۷۳ کیلومتر در ساعت دست پیدا کند. قطار AGV Italo ساخت دست شرکت فرانسوی Alstom است و در سال ۲۰۰۸ شرکت ایتالیایی NTV سفارش ساخت ۲۵ رام از این قطارها را به شرکت Almost با مبلغ گزاف ۶۵۰ میلیون یورو داد.

سرویس‌دهی قطار AGV Italo از آوریل سال ۲۰۰۷ شروع شده است و مسافرین را بین شهرهای رم و ناپل جابجا می‌کند. مسافت بین این دو شهر توسط این قطار سریع‌السیر تنها در عرض یک ساعت پیموده می‌شود. جالب است بدانید این قطار با ‌محیط‌زیست نیز سازگاری کامل دارد و حدود ۹۸ درصد از تجهیزات آن کاملاً قابل بازیافت است. اسب کشنده این قطار ۱۱ واگن را حمل می‌کند و واگن‌ها به سه کلاس مختلف طبقه‌بندی شده‌اند، صندلی‌های چرمی که ارتفاع آن‌ها قابل تنظیم است به همراه تلویزیون و وای‌فای رایگان را می‌توان از امکاناتی دانست که در اختیار تمامی سرنشینان این قطار قرار می‌گیرد.


۲. قطار Harmony CRH 380A، چین،‌۳۷۰ کیلومتر در ساعت

نگاهی به سریع‌ترین و امن‌ترین قطارهای دنیا

این قطار افتخار کسب عنوان دومین قطار سریع‌ دنیا را از آن‌ خود کرده است و اسب کشنده آن با نیروی الکتریسیته کار می‌کند. جالب است بدانید قطار Harmony CRH 380A به صورت آزمایشی توانسته است حتی به سرعت چشمگیر ۴۱۶ کیلومتر در ساعت نیز دست پیدا کند. این قطار از اکتبر سال ۲۰۱۰ مسافرین را میان شهرهای شانگهای و نان‌جینگ منتقل می‌کند.

قسمت‌های مختلف این قطار با آلومینیوم ساخته شده است و به لطف وزن کم و دماغه تیزی که دارد شتاب خوبی را تجربه می‌کند. این موارد باعث شده تا مسافرین در حین حرکت، تکان‌های قطار را متوجه نشوند. این قطار تعداد ۴۹۴ مسافر را حمل می‌کند و تمامی این مسافرین به امکانات رفاهی مانند چراغ‌ مطالعه، پریز برق و صفحه‌نمایش دسترسی دارند، واگن مجاور اسب کشنده این قطار نیز مخصوص مسافرین وی‌آی‌پی است، این مسافرین نمای کاملی از داخل اسب‌ کشنده قطار را پیش رو دارند.


۱. قطار شانگهای Maglev، چین، ۴۳۰ کیلومتر در ساعت

نگاهی به سریع‌ترین و امن‌ترین قطارهای دنیا

در این قسمت نوبتی هم که باشد نوبت سریع‌ترین قطار جهان فرا رسیده، جالب است بدانید در این قطار سریع‌السیر خبری از چرخ نیست و قطاری با این عظمت عملاً در میدان الکترو مغناطیسی بین ریل و قطار حرکت می‌کند. این امر باعث شده تا هیچ اصطکاکی میان چرخ‌های قطار و ریل وجود نداشته باشد و قطار شانگهای Maglev در عرض ۴ دقیقه از صفر به سرعت ۴۳۰ کیلومتر در ساعت دست‌ پیدا کند، این قطار تنها در مسیر جاده لانگ‌یانگ (Long Yang) و فرودگاه پودونگ (Pudong) حرکت می‌کند و مسافرین را در عرض ۷ دقیقه و ۲۰ ثانیه به مقصد می‌رساند.

در مجموع تعداد ۵۷۴ مسافر در این قطار جای می‌گیرند و هر ۱۵ دقیقه، این قطار ایستگاه را ترک می‌کند. سریع‌ترین قطار دنیا ساخت مشترک شرکت‌های زیمنس و ThyssenKrupp است و از اول ژانویه سال ۲۰۰۴ تاکنون شاهد خدمت‌رسانی این قطار هستیم.