وجود سرعت‌گیرهای غیر مجاز که شیب و ارتفاع مناسبی ندارند و همچنین وجود برخی سرعت‌گیرهایی که تا فاصله چند متری قابل مشاهده نیستند، به جای آنکه باعث کاهش خطرات و تصادفات شود، خطرات را افزایش داده و خودشان باعث بروز حادثه می شوند

به گزارش نداي گيلان: سرعت گیر در کاهش تصادف و سوانح رانندگی در صورتی می تواند موثر واقع شود که علاوه بر داشتن استاندارد لازم به درستی جانمایی شده و دارای تابلوی هشدار دهنده برای اطلاع رانندگان خودروها باشد.بر اساس استاندارد تعریف شده برای سرعت کاه ارتفاع آن نباید از ۷سانتی متر کم و از ۱۰سانتی متر بیشتر باشد و با نصب علائم هشدار دهنده راننده را از وجود سرعت گیر و سرعت کاه با خبر کند
ولی ما متاسفانه شاهدیم که اکثر سرعت گیرهای موجود در گیلان غیر استاندارد بوده و صدمات و خساراتی به وسایل نقلیه و رانندگان آن وارد می کند که مسؤولین ذیربط باید پاسخگوی این موارد باشند .افزایش تعداد خودروها و بروز تصادفات باعث می‌شود تا همواره شاهد افزایش نصب این سرعت‌گیرها در سطح خیابان‌ها و کوچه‌های شهر باشیم و البته بخش زیادی از این سرعت‌گیرها و یا دست انداز ها غیر استاندارد بوده و برخی هم به دلیل افزایش ارتفاع غیر استاندارد ( ۲۰ تا ۳۰ سانتی متر ) باعث تصادف می شود به طوری که باید نام آن را از دست انداز به قتل انداز تغییر داد!
وجود سرعت‌گیرهای غیر مجاز که شیب و ارتفاع مناسبی ندارند و همچنین وجود برخی سرعت‌گیرهایی که تا فاصله چند متری قابل مشاهده نیستند، به جای آنکه باعث کاهش خطرات و تصادفات شود، خطرات را افزایش داده و خودشان باعث بروز حادثه می شوند. این سرعت گیرها علاوه بر به هم زدن تمرکز و به اصطلاح اعصاب رانندگان و مسافران، خساراتی را نیز جلوبندی خودروها به همراه دارد.
بسیاری از رانندگان از سرعت گیرها به عنوان نفس گیر رانندگان نام می برند این سرعت گیرها را غیر استاندارد دانسته و معتقدند در نصب این سرعت گیرها نیز کارشناسی لازم صورت نگرفته و تنها با هدف مجبور کردن رانندگان به توقف خودرو به هر قیمتی در نقاط مختلف نصب شده اند.
از باب مثال سرعت گیرهایی که در بدو ورود و خروج شهرستان رودبار و یا در جاده سنگر به کوچصفهان و یا … ساخته شده است همرنگ آسفالت است و نشانه ای مبنی بر وجود سرعت گیر دیده نمی شود که همین امر باعث شوک ناگهانی به سرنشینان خودرو شده و احتمال برخورد سر به سقف خودرو میشود که بسیار خطرناک خواهدبود.
گفتنی ست جانمایی سرعت گیر ها بر عهده پلیس راهور می باشد ضمن اینکه جابجایی سرعت گیرها نیز باید با هماهنگی راهور و در صورت تصویب در شورای ترافیک انجام شود، انجام این کار در شهرها بر عهده شهرداری ها و در محورهای برون شهری برعهده ادارات راه و شهرسازی است.