اینکه توجه مسئولین جهاد کشاورزی برای توسعه کشت گیلاس در این روستا می تواند در امر اشتغالزایی و بهبهود تولید داخلی موثر باشد حلقه مفقوده ای است که اهالی این روستا از آن می گویند.

ندای گیلان: روستای برارود از توابع بخش خورگام این شهرستان با مردمان کرد زبانش، در فاصله ۴۰ کیلومتری آزاد راه – رشت قزوین قرار گرفته است. این روستا به روستای شکوفه های گیلاس شهره است و همچنان که از اسمش پیداست اهالی آن به صورت سنتی و با معدود درختانی که باغات خود دارند به تولید این محصول می پردازند و به بازار عرضه می کنند.

جنوبی ترین شهرستان استان گیلان، یعنی رودبار با دارا بودن اقلیم متفاوت خود عنوان ایران کوچک را به خود لقب داده است. این ویژگی زمانی مجسم می شود که از طبعیت بکر و استعدادها و ویژگیهای منحصر به بفرد این شهرستان را مرور نمایید.

روستای برارود از توابع بخش خورگام این شهرستان با مردمان کرد زبانش، در فاصله ۴۰ کیلومتری آزاد راه – رشت قزوین قرار گرفته است. این روستا به روستای شکوفه های گیلاس شهره است و همچنان که از اسمش پیداست اهالی آن به صورت سنتی و با معدود درختانی که باغات خود دارند به تولید این محصول می پردازند و به بازار عرضه می کنند.

اینکه توجه مسئولین جهاد کشاورزی برای توسعه کشت گیلاس در این روستا می تواند در امر اشتغالزایی و بهبهود تولید داخلی موثر باشد حلقه مفقوده ای است که اهالی این روستا از آن می گویند.

«غلامعلی پورشعبان» یکی از باغداران گیلاس روستا به خبرنگار ما می گوید: به صورت سنتی گیلاس را در باغ سنتی خود کشت کرده ام و قریب به ۳۰ درخت گیلاس دارم که هرساله گیلاس با کیفیتی از این درختان برداشت می کنم.

وی، لوله گذاری نشدن و برخوردار نبودن از کانال بتنی برای انتقال آب به باغات را از مهم ترین مشکلات باغداران دانست و ادامه داد: منابع آبی این روستا محدود بوده و ساماندهی نکردن انهار کشاورزی هدر رفت آب را به دنبال دارد.

این باغدار کمبود آب کشاورزی در فصل تابستان، فقدان کلاسهای آموزشی لازم برای باغداران از سوی جهاد کشاورزی، مبارزه نکردن با آفات و رسیدگی نکردن به امور کشاورزی گیلاس کاران برای توسعه اراضی زیر کشت را از اهم مشکلات باغداران این روستا عنوان نمود.

«منصور پورشعبان» از فروشندگان محلی محصول گیلاس نیز خواستار توجه مسئولین امر به تقویت و توسعه امور کشاورزی در سطح روستا شد و گفت: روزانه دهها کیلو گیلاس تولید شده این روستا که از کیفیت مطلوبی برخوردار است، کیلویی ۵ هزار تومان به فروش می رسد.

وی افزود: گیلاس این روستا دارای کیفیت مطلوبی است و قیمت عرضه شده آن به بازار به نسبت شهرها دو هزار تومان ارزانتر است.

این فروشنده با بیان ینکه حمایت از کشاورز برای افزایش تولید را در امر ایجاد اشتغال مهم دانست و گفت: با حمایت از باغداران برای کشت و توسعه محصولات باغی زمینه برای حضور جوانان در امور کشاورزی فراهم می شود که باعث ایجاد شغل و تویعه اقتصادی منطقه خواهد شد.

«اللهیار میرزایی» عضو شورای اسلامی روستایی برارود نیز به زیتون خبر گفت: روستای برارود با توجه به شرایط جغرافیایی و آب و هوای منحصر به فردی که دارد به صورت خدادادی زمینه را برای تولید محصول گیلاس و سایر محصولات باغی را فراهم کرده است.

وی افزود: روستای برارود مستعد کشت نهال گیلاس است اما برای تشویق اهالی به کشت صنعتی نیازمند حمایت همه جانبه جهاد کشاورزی هستیم.

عضو شورای اسلامی روستای برارود، ابراز داشت: بسیاری از اراضی روستا به دلیل برخوردار نبودن از آب کشاورزی و راه دسترسی بلا استفاده رها شده اند که با حمایت مسئولین امر می تواند زمینه کشت محصولات باغی در این مناطق فراهم شود.

  • قیمت مناسب گیلاس برارود

«سعید باقری» یکی از خریداران گیلاس، که از کیفیت محصول گیلاس روستا ابراز رضایت می کند، گفت: برای حمایت از بازار بومی منطقه برای خرید گیلاس به این منطقه آمده ام که از کیفیت مطلوبی نیز برخوردار است.

وی با بیان اینکه برارود را با گیلاس می شناسند، خواستار توجه بیشتر جهت برگزاری کلاسهای آموزشی و ایجاد زمینه لازم برای ترغیب و تشویق اهالی برای توسعه باغات گیلاس شد.

«حسین محمدی» از مسافرینی که برای خرید گیلاس در روستا توقف کرده است نیز به خبرنگار ما می گوید: وجود بازار محلی گیلاس ما را بر این وا داشت تا برای خرید این محصول که نسبت به محصول مشابه بازار از قیمت پایینی برخوردار است اقدام کنند.

  • تولید گیلاس به صورت سنتی

مسئول جهاد کشاورزی منطقه خورگام نیز در گفتگو با خبرنگار زیتون خبر، می گوید: بخش خورگام زمینه مستعد برای کشت محصول گیلاس را دارد که کشت صنعتی آن با مشارکت باغداران در دستور کرا قرار گرفته است.

«ایرج صفری» ادامه داد: اهالی روستای برارود به صورت سنتی در باغات خود از گذشته به درخت گیلاس کشت کرده اند که توسعه این باغات نیازمند همکاری دو طرفه است.

وی ابراز کرد: جهاد کشاورزی آمادگی همکاری با باغداران در جهت توسعه و کشت نهال گیلاس برای ترویج امور کشاورزی در منطقه را دارد./ زیتون خبر