شعبانپور معاون عمرانی استانداری گیلان گفته است اگروضعیت بحرانی گیلان به همین شکل پیش برود گیلان تا ۱۰ سال دیگر در زباله دفن خواهد شد.

نداي گيلان_ سرويس اجتماعي: همه از زباله می‌نالند از مدیر گرفته تا شهروند. همه نیز آن را درد بزرگ نه تنها شهر رشت که استان گیلان معرفی می‌کنند. شعبانپور معاون عمرانی استانداری گیلان گفته است اگروضعیت بحرانی گیلان به همین شکل پیش برود گیلان تا ۱۰ سال دیگر در زباله دفن خواهد شد. مریم صابری در گیل نگاه نوشت:اظهار نظر شبیه به این را بار‌ها شنیده‌ایم این جمله یعنی آنکه زباله اگر نگوییم بزرگ‌ترین یکی از بزرگ‌ترین مشکلات استان گیلان است و دوم آنکه سازماندهی درستی برای آن وجود ندارد. ولی خوشبختانه مشکل سازماندهی زباله سال‌ها است که درمان پیدا کرده است و به نظر می‌رسد آنچه که کشور و استان ما با آن مواجه است عدم به کارگیری راههای درمان است. این کار به مانند کسانی می‌مانند که بر کنار دست بیمار خود نشسته و به جای تهیه دارو و پزشک حاذق گریه و شیون سر می‌دهند. تفکیک زباله از مبدا و استفاده صحیح از زباله‌تر و خشک و بازگرداندن آن‌ها به چرخه زندگی راهی است که کشورهای توسعه یافته در پیش گرفته و به نتایج مثبتی نیز دست یافته‌اند. در رشت نیزتفکیک زباله از مبدا به عنوان یک درمان اثربخش از آبان سال ۹۳ به طور همزمان در ۵ منطقه شهری رشت توسط پیمانکاران و با همکاری برخی از سمن‌های محیط زیستی در بخش آموزش خانوار‌ها آغاز شد. اما طرح تفکیک با گذشت ۱۱ ماه هنوز با شرایط مطلوب خود فاصله دارد. دلیل این مدعا نیز عدم رضایت مدیرعامل سازمان پسماند شهرداری رشت و پیمانکاران مناطق ۵ گانه شهرداری است. البته گاهی نیز بعد از مقایسه با نتیجه این طرح در شهرهای دیگر رضایت نسبی به وجود می‌آید. به عنوان مثال شهری مانند قم بعد از ۶ سال از شروع طرح توانست به جمع آوری دو درصد زباله‌های تولیدی شهر برسد در صورتی که این میزان جمع آوری در زمانی کمتر از یک سال برای رشت محقق شده است. مدیرعامل پسماند شهرداری رشت در این ارتباط می‌گوید: روزانه چیزی در حدود ۶۵۰ تن زباله در شهرستان رشت تولید می‌شود. بخشی از این زباله تفکیک شده و بخشی نیز برای تهیه کمپوست به کارخانه کود آلی فرستاده می‌شود و باقی ان نیز به سراوان می رود. در حال حاضر دو درصد از۳۰ درصد زباله‌های خشک شهر تفکیک شده و برای بازیافت به مبادی مورد نظر فرستاده می‌شود.

پسماند-رشت-2-885x498

ایستگاه تحویل پسماند خشک در سطح شهر

وجود ایستگاههای ثابت در سطح شهر نیز یکی دیگر از راههای است که شهروندان را تشویق به انجام تفکیک وتحویل پسماندهای خشک می‌کند. مرتضی عاطفی می‌گوید: در حال حاضر ۹ ایستگاه تحویل پسماند خشک در سطح شهر رشت فعال و آماده خدمت رسانی به شهروندان است. ساعت کار ایستگاه‌ها در شش ماهه اول ۸ صبح الی ۲۰ و در شش ماهه دوم ۸ صبح الی ۱۸ است. وی ادامه می‌دهد: منطقه ۴  از سه ایستگاه و مناطقه ۱ و ۵ هر کدام  از دو برخوردارند. همچنین در مناطق ۲ و ۳ نیز یک ایستگاه مستقر است. در این بین انتظار برخی از شهروندان نیز به دریافت کالا در قبال تحویل زباله خشک است. عاطفی می‌گوید: همه ایستگاه‌ها مکلف هستند تا در ازای دریافت پسماند خشک جوایزی مانند کالاهای بهداشتی، مواد شویندهو کیسه زباله برای شهروندان در نظر بگیرند. وی آموزش را نیاز همیشگی و فراموش نشدنی مدیریت پسماند می‌داند و تاکید می‌کند برای نهادینه شدن فرهنگ تفکیک زباله آموزش باید از اولویت های ما باشد. عاطفی معتقد است باید از تمام ابزارها در آموزش به کار گرفته شود. وی همچنین خبر از آموزش چهره به چهره می‌دهد و می‌گوید: برای این کار در حال تهیه استانداردهای لازم برای آموزش دهنده‌ها هستیم تا افراد در صورت آگاهی کامل و دارا بودن معیارهای مورد نظر برای آموزش شهروندان به کار گرفته شوند. اما به نظر می‌رسد صدا و سیما همچنان جایی برای پرداختن به بحث تفکیک زباله ندارد. عاطفی می‌گوید: ما در پی انعقاد تفاهم با صدا و سیما نیز هستیم و انتظار داریم تا صدا و سیما به عنوان یک رسانه ملی به رسالت فرهنگ سازی خود عمل کند. وی همچنین با اشاره به اتمام مهلت دو ماهه برای تعیین وضعیت گاراژدارها می گوید : مکاتبات با معاونت عمرانی استانداری، فرمانداری و محیط زیست انجام شده است و ما منتظر اقدام مسئولین هستیم.

پسماند-رشت-1-885x498

پیمانکاران چه می‌گویند

جعفری یکی از پیمانکاران جمع آوری زباله خشک در شهر رشت استقرار کانکس در سطح محلات را اقدام خوبی می‌داند و می گوید: این امر شرایط دریافت پسماند خشک را روز به روز بهتر خواهد کرد. جعفری در مورد مکان ایستگاههای ثابت می‌گوید: ایستگاه‌ها منطقه ۴ در دو محله حمیدیان (خیابان نصر) و حافظ آباد (روبروی مسجد) است. همچنین یک ایستگاه در منظریه (روبروی پارک بانوان)، یک ایستگاه در پارک شهر و همچنین یک ایستگاه در خیابان باهنر برای تحویل زباله خشک در نظر گرفته شده اند. هرچند حذف گزینه جمع آوری از درب منزل غیرممکن به نظر می‌رسد اما جعفری می‌گوید: می‌توانیم با افزایش تعداد ایستگاه‌ها به چنین هدفی برسیم. این پیمانکار با اشاره به فراهم کردن شرایط مناسب برای شهروندان بیان می‌کند: هر محله باید بداند که ایستگاه تحویل پسماند خشک مانند سوپر مارکت همیشه باز است و می‌تواند هر زمانی از شبانه روز که اراده کند زباله خشک خود را تحویل دهد. جعفری ادامه می‌دهد: اما در حال حاضر خودروهای تحویل پسماند خشک نیز باید حضور داشته باشند تا به موازات ایستگاههای ثابت کار کنند. وی معتقد است باید بازآموزی خانواده‌ها دوباره در دستور کارشان قرار بگیرد تا نقایص بخش اول آموزش برطرف شود. همچنین معتمدنیا دیگر پیمانکار  مجری تحویل پسماند خشک خبرنگار ما می‌گوید: در حال حاضر سه ایستگاه ثابت در امین الضرب، میدان جهاد، پل توحید گلسار مستقر شده است. معتمدنیا می گوید استقبال مردم  خوب است هر چند این شرایط همیشه پایدار نیست. وی اداره کردن کانکس برای پیمانکار‌ها را متحمل هزینه می‌داند و می‌گوید: با این وجود برخی اقلام مانند کالاهای بهداشتی در ازای تحویل پسماند خشک به شهروندان داده می‌شود. این پیمانکار همچنین دریافت زباله منطقه یک در شهرک گلسار را با توجه به جمعیت این شهرک خوب توصیف می‌کند. هرچند می‌گوید: عملکرد در مجموع دور با شرایط مطلوب فاصله دارد. معتمدنیا نیز به مانند بسیاری دیگر عملکرد بهتری را از سوی شهروندان انتظار داشت. وی مهم‌ترین امر تاثیر گذار در مورد میزان پسماند خشک جمع آوری شده را فعالیت گاراژدار‌ها می‌داند. این پیمانکار هرچند وضعیت کلی سازماندهی زباله‌ را مناسب نمی‌داند اما معتقد است فعالیت این چند ماه برای محیط زیست خوب بوده است و از حجم زباله روانه شده به سمت سراوان کاسته شده است. وی وجود هزینه‌های انبار، سوله تجهیز کارگاه، پرس، پرسنل برای پیمانکاران را سنگین می‌داند و می‌گوید: در کنار همه این موارد باید فعالیت گاراژهای غیر مجازی را اضافه کرد که بخش زیادی از پسماند خشک شهر را جمع آوری می‌کنند و سبب زیان بیشتر پیمانکاران می‌شوند. حالا سراوان فاجعه زده و شهر رشت منتظر عملکرد شهروندان و مسئولین‌اش هستند تا در همکاری با هم جدایی میان زباله خشک و‌تر را رقم بزنند. هر چند فراهم کردن شرایط و امکانات مناسب وظیفه مسئولین شهری و استانی است اما همراهی شهروندان رشت در این بین می‌تواند بیشتر از هر چیز راهگشا باشد. این همراهی می‌تواند حتی عدم اعتراض برای شنیدن آهنگ پخش شده از خودرو حمل زباله باشد!