معاون بهداشت وزارت بهداشت از تشکیل ستاد ویژه پیشگیری و کنترل وبا و کروناویروس در کشور خبر داد و اقدامات وزارت بهداشت برای پیشگیری از ورود کروناویروس به دلیل احتمال انتقال این بیماری از عربستان به کشور را تشریح کرد.

 به گزارش نداي گيلان: دکتر علی اکبر سیاری در نشست خبری اقدامات وزارت بهداشت برای پیشگیری و کنترل کروناویروس از تشکیل ستاد ویژه پیشگیری و کنترل این بیماری و همچنین وبا خبر داد و گفت: این ستاد با دو هدف ایجاد شده است؛ اول اینکه در حال حاضر در عراق اپیدمی وبا راه افتاده و 120 نفر به این بیماری مبتلا شدند. بنابراین از آنجایی که تعداد زیادی از زوار ایرانی به این کشور می‌روند به همه دانشگاه‌ها این موضوع را اعلام کردیم تا برای مراقبت از وبا در حال آماده باش باشند.

وی هدف دیگر تشکیل این ستاد را پیشگیری از ورود کرونا ویروس به کشور عنوان کرد و گفت: کرونا ویروس یکی از 200 ویروسی است که منجر به سرماخوردگی می‌شود. این ویروس‌ها می‌توانند تغییر شکل دهند و بیماری‌های جدیدی را ایجاد کنند. یکی از ویروس‌هایی که تغییر شکل داده، کرونا ویروس است و از آنجایی که در منطقه مدیترانه شرقی بیشتر اتفاق افتاده به آن مرس نیز می‌گویند. کرونا ویروس از سال 2012 از کشور عربستان آغاز شد و تاکنون 1430 مورد ابتلا به این ویروس در دنیا گزارش شده است که 532 مورد آن منجر به فوت شده است.

وی با بیان اینکه ابتلا به کروناویروس در 26 کشور دنیا گزارش شده، گفت: بیشترین موارد ابتلا به این ویروس یعنی بالغ بر 85 درصد آن در عربستان بوده است. منبع این ویروس در خفاش و شتر است و راه انتقالش هم بر اثر تماس با حیوان و فراورده‌های دامی شتر است و هم از طریق تماس انسانی و از طریق دست و ترشحات تنفسی منتقل می‌شود.

سیاری با بیان اینکه تا به امروز واکسن و دارویی برای کرونا ویروس شناخته نشده است، افزود: میزان کشندگی این ویروس بالاست؛ به طوری که 30 درصد افراد مبتلا به کرونا ویروس فوت می‌کنند و خطر این بیماری در افراد سالمند، افراد مبتلا به مشکلات مزمن تنفسی و کارکنان بیمارستان‌ها بیشتر است و این افراد بیشتر در معرض خطر هستند.

مانور پیشگیری از کرونا در 19 فرودگاه کشور

معاون بهداشت با اشاره به فاجعه غمبار منا در عربستان گفت: تعدادی از مجروحین به بیمارستان‌های عربستان منتقل شدند که احتمال ابتلا به کروناویروس در آنها وجود دارد. به همین دلیل وزارت بهداشت اقدامات زیادی را انجام داده است. برای مثال فردا در 19 فرودگاه کشور که حجاج به آن وارد می‌شوند اقداماتی را انجام دادیم و مانور انجام می‌دهیم. وزارت بهداشت آمادگی لازم برای پیشگیری از این ویروس را دارد. سال گذشته شش مورد بیماری مرس در کرمان گزارش شد که دو مورد مرگ را داشتیم، اما توانستیم آن را کنترل کنیم. این در حالیست که در کشوری مانند کره یک فرد از عربستان وارد کره شد و منجر به ابتلا 183 مورد به کروناویروس و فوت 36 فرد در این کشور شد. همچنین دو بیمارستان کشور کره تعطیل شدند و 77 بیمارستان آسیب جدی دیدند و بیش از 100 هزار پرواز توریستی آنها تعطیل شد تا بعد از چند ماه توانستند این بیماری را کنترل کنند.

وی با اشاره به ستاد ایجاد شده در وزارت بهداشت برای پیشگیری و کنترل وبا و کروناویروس گفت: اقدامات لازم برای استان‌های مختلف را در هنگام ورود حجاج انجام دادیم و آمادگی اصلی ما در فرودگاه است. قبل از رفتن حجاج به حج جلسات متعددی را با مدیران حج و زیارت گذاشته و آموزش‌های زیادی را به حجاج دادیم. همچنین علائم هشدار را به مدیران کاروان‌ها گفته و قبل از رفتن حجاج اطلاع رسانی کردیم و به حجاج آموزش دادیم. در حال حاضر نیز عربستان را رصد می‌کنیم تا تعداد مبتلایان به کروناویروس در این کشور را زیر نظر داشته باشیم.

وی با تاکید بر اینکه تا به امروز هیچ موردی از ابتلا به کروناویروس در میان حجاج ایرانی گزارش نشده است، گفت: اقدام دیگری که قرار است برای بازگشت حجاج انجام دهیم این است که در هر هواپیما یک نفر از مرکز بهداشتی و درمانی حضور خواهند داشت و در یک فرم خود اظهاری افراد را رصد می‌کند. در این فرم علامت تب، سرفه و تنگی نفس که از علائم اصلی کروناویروس هستند نوشته شده و اگر فردی این علائم را داشته باشد، اعلام کرده و از سایرین جدا می‌شود و هنگام نشستن هواپیما از طریق یک آمبولانس مخصوص به بیمارستان منتقل می‌شود.

وی افزود:‌ خطر اینجاست که کسی مبتلا باشد، اما بیماری او بدون علامت بوده یا علائم خفیف داشته باشد. باید بگویم خطر در خود بیمارستان است. در کشور کره هم به دلیل مراجعه فرد مبتلا به کرونا به سه بیمارستان این اتفاق افتاد. البته خوشبختانه از قبل آمادگی مقابله با این ویروس را داشتیم و به دلیل آموزش‌هایی که دادیم و تجربه‌ای که از قبل داشتیم، آمادگی برخورد با این موضوع را داریم. باید منتظر بمانیم و ببینیم که در روزهای آینده وضعیت به چه صورت است. وزارت بهداشت تا به امروز چراغ خاموش کار خود را انجام داده است. بنابراین با اتفاقی که در عربستان رخ داده باید منتظر باشیم.

سیاری در پایان با اشاره مجدد به بیماری وبا گفت: در سال گذشته هیچ موردی از وبا در کشور مشاهده نشد. امسال نیز فقط یک اپیدمی در اهواز داشتیم که خوشبختانه کنترل شد. اما باید تاکید کرد که کروناویروس هم درمان ندارد و هم خطر زیادی را در بیمارستان‌ها ایجاد می‌کند. بنابراین باید مراقب باشیم.

انتهای پیام