رئیس مرکز نیروی انسانی آموزش و پرورش گفت:مهر۱۳۹۷ تعداد ۳۰۰ هزار نفر کمبود نیروی انسانی خواهیم داشت و باید ۱۹۴ هزار کمبود را با ندادن نیرو به مدارس پشت سر بگذاریم.

به گزارش ندای گیلان،اسفندیار چهاربند، رییس مرکز برنامه ریزی، منابع انسانی و فناوری اطلاعات وزارت آموزش و پرورش در نشست خبری امروز صبح خود نامگذاری روزهای هفته معلم را به شرح زیر اعلام کرد:

روز چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت با عنوان “روز معلم، ولایت مداری و سلوک معلمی”، روز ۱۳ اردیبهشت با نام “معلم و تکریم اجتماعی”، روز ۱۴ اردیبهشت با عنوان” معلم توسعه اجتماعی و انسجام ملی”، روز ۱۵ اردیبهشت “معلم و پیشکسوتان آموزش و پرورش” روز ۱۶ با عنوان” معلم مسئولیت پذیری و هدایت انقلابی” روز ۱۷ اردیبهشت ما با نام “معلم مرجعیت تربیتی و مولد سرمایه های اجتماعی” و روز ۱۸ اردیبهشت ماه با عنوان” معلم و تکریم سازمانی “.

رییس مرکز برنامه ریزی، منابع انسانی و فناوری اطلاعات گفت: سال ۱۳۹۸ تعداد شاغلین و بازنشسته ها به اندازه هم خواهند شد و در سال۱۴۰۱ تعداد ۱میلیون و ۱۵۰ نفر بازنشسته خواهیم داشت و ۸۳۰ هزار نفر نیروی انسانی خواهیم داشت که تعداد بازنشسته ها بیشتر خواهد شد.

چهاربند اضافه کرد: تا زمانی که سرنوشت استخدامی فرهنگیان به قانون خدمات کشور گره خورده باشد، تحولی در نظام تعلیم و تربیت رخ نمی دهد. این قانون آموزش و پرورش را کارمند محور می خواهد نه معلم محور و تبعیض را در این نهاد، نهادینه می کند.

وی بیان کرد: نماینده های مجلس لایحه دائمی شدن خدمات کشور را در دستور کار دارند و ما پیگیری می کنیم تا وزارت آموزش و پرورش از این قانون مستثنی شود و قانون اداری و استخدامی خودمان را ارایه می دهیم.

وی گفت: مهر۱۳۹۷ تعداد ۳۰۰ هزار نفر کمبود نیروی انسانی خواهیم داشت. این عدد بر اساس شاخص ها حساب شده است، معیار هایی که مصوب نهاد ها و دستگاه های مختلف بوده است. باید ۱۹۴ هزار کمبود را با ندادن نیرو به مدارس پشت سر بگذاریم.

وی اظهار کرد: اگر شدت کمبود ها در بخش تامین نیروی پرورشی داشته باشیم تا دو سال آینده باید یک بنای یادبود به خصوص در فعالیت پرورشی و فرهنگی و آموزش ابتدایی باید بسازیم. در فعالیت های پرورشی و فرهنگی مربی نداریم و در دوره ابتدایی نیز تراکم بالای دانش آموزان و تامین نیرو را داریم.

رئیس مرکز برنامه ریزی، منابع انسانی و فناوری اطلاعات وزارت آموزش و پرورش در بخش دیگری از سخنان خود گفت: باید مجلس که قانون برنامه بودجه و برنامه ششم توسعه را تصویب کرده است، تحلیل کند معلم در این دو قانون چگونه دیده شده است. معلمان زیاده خواه نیستند و این از مظلومیت های معلمان است که یک تشکل صنفی فراگیر ندارند.

وی اضافه کرد: از اواسط سال ۹۵ تهیه برنامه ۵ ساله نیروی انسانی را شروع کردیم که در اختیار مسئولان قرار گرفته است. شاخص های مربوط به نیازها نیز تهیه شده است. برای نیازسنجی فاکتورهای متنوعی را باید در نظر گرفت. مثلا نسبت معلم به کلاس و نسبت دانش آموز به معلم دو شاخصه مهم است. به عنوان مثال طبق شاخص دانش آموز به معلم، ۲۲ درصد مدارس دولتی ما زیر ۲۴ دانش آموز دارند و این مدارس سه درصد کل دانش آموزان را پوشش می‌دهد. اما تراکم و جمعیت دانش آموزی در کشور ما پراکنده است.

رئیس مرکز برنامه ریزی و منابع انسانی آموزش و پرورش با بیان اینکه مهر امسال ۸۴ هزار نفر را در قالب حق التدریس تامین می‌کنیم، گفت: ما قطعا برای جذب و تخصیص سهمیه مشکل داریم. در سال جاری یک میلیون و هشتصد هزار ساعت حق التدریس پرداخت کرده‌ایم، تصمیم گیران به این موارد توجه نمی‌کنند. بر اساس شاخص های مصوب، نیروی مازاد نداریم و بهره وری ما در فضا و نیروی انسانی ۱۰۰ است.

چهاربند اظهار کرد: ما در برنامه پنج ساله نیروی انسانی پنج راهکار داریم. راهکار اول دوره تعهد دبیری است که البته در این دوره پنج ساله پیش رو به کمک ما نمی‌آید زیرا اگر امسال هم جذب شوند ۵ سال دیگر وارد سیستم خواهند شد. البته ما پیگیریم و برای امسال تقاضای سهمیه ۲۵ هزار نفری را برای دوره تعهد دبیری داده‌ایم. راهکار دوم جذب از طریق دوره‌های یکساله حرفه آموزی از محل آزمون و فارغ‌التحصیلان سایر دانشگاه‌هاست. واقعیت این است که ما باید سالانه ۵۰ هزار نفر وارد سیستم کنیم تا جبران بازنشسته‌ها را بکنند. سال های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ حدود ۹۰هزارنفر مشمول بازنشستگی می‌شوند. راهکار سوم نیز راهکار ۲+۲ است. یعنی معلم دوسال درس بخواند و از سال سوم وارد مدرسه شود. برای دوره فنی راهکار ۲+۱ را پیش بینی کرده ایم یعنی معلم این دوره یکسال دوره آموزشی ببیند و وارد هنرستان شود. ما راهکارهای مختلفی مدنظر داریم و معتقدیم آخرین راهکار استخدام است. وقتی روی آزمون استخدامی تاکید داریم به معنای این است که همه راهکارها اعم از صرفه جویی، خرید خدمات و… را طی کرده‌ایم.

وی در بخش دیگری از سخنانش درباره نحوه برگزاری آزمون استخدامی سال ۹۷ نیز بیان کرد: ما برای مجوز نیروی استخدامی را از مهر ۹۶ اعلام کردیم و در بهمن ماه مجوز استخدام ۱۵ هزار نفر صادر شد اما آن را منوط به تامین اعتبار کردند. در ۲۸اسفند ۹۶ سازمان برنامه در نامه‌ای به سازمان اداری استخدامی موافقت خود را با برگزاری آزمون در سال ۹۷ اعلام و آن را منوط به به کارگیری پذیرفته شدگان در سال ۹۸ کرد. یعنی تامین اعتبار برای سال ۹۸ انجام شود. در نهایت نشست مشترکی انجام و توافق شد امسال حتما دفترچه منتشر و آزمون به عمل بیاید و کلاس‌ها برگزار شوند و اگر آموزش و پرورش می‌تواند منابعش را مدیریت کند از مهر ۹۷ نیروها به کار گرفته شوند.

چهاربند تصریح کرد: دفترچه هم اکنون در اختیار سازمان سنجش است اما تعداد ۶۰ هزار کد شغل محل دارد که بارگذاری اش طول می کشد.

رئیس مرکز برنامه ریزی، منابع انسانی و فناوری اطلاعات وزارت آموزش و پرورش در پاسخ به پرسشی درباره موظفی تدریس شش ساعته مدیران و معاونان مدارس نیز گفت: سال قبل ۲۴۰ هزار ساعت در سراسر کشور عملکرد تدریس مدیران و معاونان بود که معادل ۱۰ هزار نفر نیرو می‌شود. سیاست ما در سال جاری توسعه این روش است و این یکی از روش های جبران کسری نیروست. البته اگر همه مدیران بخواهند طبق این قانون تدریس کنند معادل عملکرد ۲۶ هزار ساعت معلم می‌شود. پیش بینی ما این است که سال آتی این عملکرد را به ۱۴۰۰۰ نفر برسانیم.

چهاربند از رونمایی از سامانه سنجش صلاحیت حرفه‌ای معلمان ظرف یکی دوهفته آینده نیز خبر داد و گفت: در شورای عالی آموزش و پرورش نیز سنجش صلاحیت معلمان در دست تدوین است. اما نباید این طرح به طرح رتبه بندی و طرح رتبه بندی به معیشت گره بخورد. موضوع اصلی سنجش صلاحیت، تضمین کیفیت است و پیش فرض آن این است که قبلا معیشت تامین شده است.

رئیس مرکز برنامه ریزی، منابع انسانی و فناوری اطلاعات وزارت آموزش و پرورش درباره پراکندگی مدارس کم جمعیت نیز عنوان کرد: از ۲۱ هزار و ۵۳۲ مدرسه زیر ۲۴ دانش آموز، ۲۰ هزار و ۶۴۴ مورد در روستا و ۸۸۸ مورد در شهر است. در سطح روستا ۱۷ هزار و ۹۱۳ مورد ابتدایی و مابقی متوسطه است.