معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار گیلان با اشاره به اینکه نزدیک به 90درصد صادرات گیلان از گمرک آستارا انجام می شود، بر لزوم فراهم کردن زیرساخت‌ها و تمرکز تجهیزات در این منطقه تاکید کرد.
به گزارش ندای گیلان،آرش فرزام صفت در جلسه کمیته پایش صادرات غیر نفتی استان با موضوع بررسی مشکلات و مسائل صادرکنندگان شهرستان آستارا ، با اشاره به اهمیت امنیت اقتصادی در توسعه پایدار اظهار داشت: خوشبختانه روند صادرات از مبدا گیلان طی ماه های اخیر ، مطلوب ارزیابی شده است .
وی بر لزوم رفع مسائل و مشکلات صادرکنندگان شهرستان آستارا تاکید و خاطرنشان کرد: بهترین راهکار جهت رهایی از تحریم های ناعادلانه و غیرقانونی علیه ملت ایران و پیامدهای ناشی از آن، توسعه صادرات غیرنفتی است.
فرزام صفت بر لزوم لایروبی بندر آستارا و منطقه ویژه این شهرستان مرزی به منظور توسعه صادرات بندری تاکید کرد و گفت: با توجه به زیرساخت های موجود و نیز نیازمندی های این شهرستان در حوزه صادرات ، در حال حاضر باید بر صادرات ریلی و جاده‌ای از این مبدا متمرکز شد.
وی با بیان اینکه زیرساخت های لازم برای توسعه صادرات از مبدا آستارا کافی نیست و لازم است تقویت شود، به موضوع شمار بالای کامیون های حمل بار در جاده های اصلی این شهرستان اشاره و اضافه کرد: با توجه به قرار گرفتن در فصل صادرات برخی محصولات گیلان همچون مرکبات و سبزیجات به دیگر کشورها ، تراکم کامیون ها طبیعی است اما باید زمان خروج آنها و سایر وسایط بار از جاده‌ ها کاهش یابد.
فرزام صفت با اشاره به اینکه نزدیک به ۹۰درصد صادرات گیلان از گمرک آستارا انجام می شود، بر لزوم فراهم کردن زیرساخت‌ها و تمرکز تجهیزات در این منطقه تاکید کرد.
معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار گیلان حضور دلالان در پایانه و گمرکات آستارا را آفتی در حوزه امنیت اقتصادی دانست و گفت: باید با دلالان برخوردی قاطع صورت گیرد و در صورت لزوم از دستگاه قضا و دادستانی برای اجرای این مهم کمک گرفته شود .
وی همچنین به قیمت خارج از عرف اعلام شده توسط برخی رانندگان حمل بار در گمرک و بندر آستارا اشاره کرد و گفت: در جهت رفع موانع در این بخش باید ضمن تدوین قانون ، فرد خاطی مورد تنبیه قرار گیرد.
گفتنی است در این جلسه با همکاری بخش خصوصی دو کشور ایران و آذربایجان و در جهت تسریع در امر صادرات، مقرر شد تعداد ۵۰ واگن یخچالدار در مسیر ریلی آستارا-آستارا و ۳۰ کامیون یخچال دار خارجی در جهت کاهش ترافیک کالاهای منتظر در مرز به استان وارد شود.