هندس آرمین روشن قیاس کارشناس صنایع پلیمر در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایسنا،منطقه گیلان در خصوص تاثیر ظروف پلاستیکی در سلامتی انسان گفت: امروزه به دلیل رشد روز افزون زندگی شهري و کمبود وقت در برآوردن نیازهاي روزمره تقاضا براي استفاده از ظروف یکبار مصرف پلاستیکی به خاطر مواردي از جمله قیمت پایین و دسترسی سریع […]

هندس آرمین روشن قیاس کارشناس صنایع پلیمر در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایسنا،منطقه گیلان در خصوص تاثیر ظروف پلاستیکی در سلامتی انسان گفت: امروزه به دلیل رشد روز افزون زندگی شهري و کمبود وقت در برآوردن نیازهاي روزمره تقاضا براي استفاده از ظروف یکبار مصرف پلاستیکی به خاطر مواردي از جمله قیمت پایین و دسترسی سریع به آن جزئی از زندگی روزانه مردم شده است.

وی افزود:براي مثال استفاده از این ظروف سال‌هاست که برسر سفره هاي مهمانی،جشن و مسافرت ها همراه مردم است.

روشن قیاس ادامه داد:طبق آماري که در سایت دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی آمده است؛ ایران جزو 10 کشور اول در زمینه مصرف ظروف پلاستیکی است و این درحالی است که در گزارش خبرگزاري سرویس محیط زیست ایسنا سالانه بیش از 2 میلیون تن مواد پلاستیکی به ویژه ظروف پلاستیکی یک بارمصرف،مصرف می شود.

این کارشناس پلیمر با اشاره به اینکه این آمار زنگ خطر را در ابتدا براي سلامتی خود ما و پس از آن براي محیط زیست به صدا در آورده است،خاطر نشان کرد:پایه سازنده ظروف یکبار مصرف آن‌ها مواد پلیمری است.

وی تصریح کرد:استفاده نادرست از این مواد می تواند سلامت مردم را به خطر بیاندازد. این مواد در زمان تماس با حرارت به‌ویژه گرماي مواد غذایی یک آستانه تحمل دمایی دارند و اگر از حد استاندارد بیشتر باشد، باعث آزادشدن مواد آلی و ترکیبات شیمیایی بخاطر افزودنی‌هاي موجود در این   پلاستیک ها می‌شود که با اضافه شدن این ترکیبات به مواد غذایی پس از مصرف وارد بافت‌هاي بدن شده و از آن جایی که بیماري هاي ناشی از این ظروف دیر تشخیص داده می شوند و حتی در صورت تشخیص به راحتی درمان پذیر نیستند.

روشن قیاس افزود:به عنوان مثال ظروفی که با ماده پلاستیکی پلی‌استایرن ساخته شده‌اند،توانایی تحمل دمایی آن تا 65 درجه سانتیگراد است و ایرن نوعی پلاستیک شفاف و شکننده بوده و با شعله تولید دود می کند.از این ظروف بیشتر براي مواد نوشیدنی پلی است اسیدي و چرب مانند نوشابه و کاکائو استفاده می شود.

وی ادامه داد:نوعی پلاستیک مات و غیر شکنندههم وجود دارند که با شعله آبی و زرد می‌سوزند و هنگام سوختن چکه می‌کنند.از این ظروف براي نگهداري انواع روغن‌ها، لبنیات و موادي از این دست استفاده می‌شود.

این کارشناس پلیمر استان با باین اینکه افزایش دما بیش از این مقدار مواد شیمیایی موجود در آن را آزاد کرده که بسیار مضر و خطرآفرین است حال آن که بسیاري از مردم غذاهاي گرم خود را در این ظروف نگهداري می‌کنند،خاطر نشان کرد: به طورکلی می‌توان گفت براساس عقیده بسیاري از کارشناسان، پزشکان و محققان حوزه تغذیه دلیل نامناسب‌بودن ظروف یکبار مصرف پلاستیکی ناتوانی در تحمل دمایی و مقاومت پایین آن که باعث ایجاد واکنش هاي شیمیایی بوده و با آزاد کردن گازهاي سمی و مخلوط شدن این گازها با مواد غذایی که بسیار خطرناك بوده خطر ابتلا به انواعی از بیماري‌ها از جمله سرطان را در مردم افزایش می‌دهد.

آرمین روشن قیاس ادامه داد:با توجه به این مشکلات در دهه 80 میلادي کشورهاي اروپایی و آمریکا بر آن شدند تا تحقیقاتی در این زمینه انجام داده و مواد دیگري را جایگزین این مواد شیمیایی کنند و از آن زمان بود که تحقیقات بر روي مواد پلیمري گیاهی که امروزه با نام ظروف ظروف یکبار مصرف گیاهی سبز می شناسیم آغاز شد.

وی گفت:آمریکا به عنوان نخستین تولید کننده این مواد است و پس از آن در سالهاي 2003 تا 2004کشورهاي آلمان،ایتالیا و انگلستان هم توانستند وارد این عرصه شوند.

وی تصریح کرد:پایه سازنده این ظروف گیاهی نشاسته است،یعنی هر نوع نشاسته‌اي می تواند به کار گرفته شود براي مثال آمریکا از نشاسته ذرت و انگلستان از نشاسته سیب زمینی استفاده کردند. نشاسته را در این مورد با افزودن موادي مانند موم عسل،روغن گیاهی،فیبر سلولز و… که هرکدام   باعث بهبود خواص نشاسته می شوند،ارتقا می دهند.مثلا فیبرسلولز استحکام نشاسته و موم عسل باعث نرم شدن آن می شود.

روشن قیاس در ادامه با اشاره به اینکه در کشور ما نیز به جهت فراوان بودن نشاسته ذرت از این تکنیک استفاده شده است،گفت:ظروف یکبار مصرف گیاهی در مقابل واکنش هاي شیمیایی و حرارت بالا و غذاهاي گرم مقاوم بوده و بسیار سالم تر از ظروف دیگر هستند و با توجه به ترکیبات سازنده طبیعی می توانند سلامتی را براي مردم به ارمغان آورند. اگر بخواهیم یک مقایسه ساده بین ظروف یکبار مصرف گیاهی و پلاستیکی داشته باشیم به موارد زیادي برمی خوریم.

وی توضیح داد:ظروف گیاهی در مقایسه با ظروف پلاستیکی از تحمل دمایی بالاتري برخوردارند و حتی می توان از آن ها در مایکروفر استفاده کرد و دامنه تحمل دمایی بین 20 تا 100درجه سانتیگراد را به راحتی تحمل می کنند حال اینکه ظروف پلاستیکی شیمیایی مانند پلی استایرن با بالارفتن دما بیش از 65 درجه سانتیگراد باعث آزاد شدن مواد شیمیایی و سمی می کنند.ظروف گیاهی پس از 6 ماه در محیط زیست تجزیه می شوند حال آن که امروزه ما بحران آلودگی محیط زیست مواجه هستیم و مواد پلاستیکی سالیان سال بدون تجزیه در محیط زیست باقی می مانند و براي تجزیه به بازه زمانی در حدود 300 – 500 سال نیاز دارند.

کارشناس پلیمر با اشاره به اینکه ظروف گیاهی هیچ گونه وابستگی به مواد مضر پلاستیکی و پایه نفتی ندارند بلکه بیشتر نیازمند توسعه در صنعت کشاورزي هستند،تصریح کرد:با توجه به مطالبی که بیان شد امروزه دیگر نمی توان نقش ظروف یکبار مصرف را در زندگی انسان نادیده گرفت و می توان گفت که تقریبا اکثر موارد مصرفی مرد را با خود درگیر کرده است.

وی افزود:از طرفی هم مواد پلاستیکی محیط زیست ما را محاصره کرده و به دلایل استفاده بیش از حد از آن‌ها امروزه عامل بزرگترین مشکلات زیست محیطی هستند که به سبب آلودگی محیط زندگی و آسیب رساندن به انسان و دیگر موجودات زنده و همچنین تاثیرات کوتاه مدت همچون انواع بیماري هاي صعب‌العلاج مانند انواع سرطان ها و بلند مدت همچون تغییرات ژن در نسل هاي آینده خواهد بود.

مهندس روشن قیاس خاطرنشان‌ کرد:با تمام این گفته‌ها و ناگفته هاي موجود باید تلاش ‌کرد تا با اطلاع رسانی شفاف در مورد ظروف گیاهی و پلاستیکی براي مردم نوعی فرهنگ مصرفی را ایجاد کرد که با استفاده درست از وسایل باکیفیت درست،سلامتی خود وخانواده‌شان را بیمه‌کنند.

به امید آن که با بالابردن سطح دانش و فرهنگ بتوان ظروف یکبار مصرف گیاهی را جایگزین 100درصدی ظروف پلاستیکی کرد.