سخنگوی شورای عالی اکران گفت: مقایسه وضعیت اجتماعی و فرهنگی ایران با دنیا کاملاً اشتباه است.

به گزارش ندای گیلان،علی سرتیپی (سخنگوی شورای عالی اکران) در گفتگویی با اشاره به دلایل پخش مسابقه فوتبال در سالن‌های سینما گفت: تصمیم توسط گروهی گرفته شده که اکثریت آنها تهیه‌کنندگان سینما هستند. افرادی همچون منوچهر شاهسواری، سیدضیا هاشمی، مصطفی کیایی، محسن امیریوسفی، منوچهر محمدی نه تنها تهیه‌کننده و کارگردان سینما هستند بلکه در صنوف نیز حضور دارند و وقتی تصمیمی می‌گیرند منافع همه را در نظر می‌گیرند.

سرتیپی با اشاره به اینکه ساختار و شکل جامعه ایران با دنیا متفاوت است، ادامه داد: در همه جای دنیا خانم‌ها می‌توانند به راحتی به ورزشگاه‌ها بروند و در کنار خانواده خود فوتبال را تماشا کنند اما در ایران این امکان وجود ندارد و سالن سینما به جای استادیوم فوتبال فضایی را به وجود می‌آورد تا زنان به راحتی در کنار خانواده خود مسابقات فوتبال را تماشا کنند.

وی ادامه داد: در کشورهای اروپایی بیش از ۸۰ درصد سالن‌ها در اختیار اکران فیلم‌های خارجی است در حالی که در ایران فقط فیلم‌های ایرانی اکران می‌شود و جذب مخاطبان به دلایل دیگر برای آمدن به سینما باعث می‌شود تا فیلم‌های ایرانی نیز رونق پیدا کند.

سرتیپی با اشاره به اینکه مقایسه شرایط ایران با کشورهای دیگر غلط است و اینکه گفته می‌شود در دنیا در سینماها فوتبال نمایش داده نمی‌شود، گفت: نمایش فوتبال در سینماها همزمان به سالن‌دار و تهیه کننده کمک می‌کند زیرا بلیت سینما در کنار قیمت بنزین دو کالایی هستند که از اسفند سال گذشته تا امروز افزایش قیمتی نداشتند در حالی که همه کالا بیش از چند برابر گران شده‌اند و هزینه‌های نگهداری سالن‌های سینما نیز از هزینه‌های انرژی تا امکانات صوت و پخش بسیار افزایش یافته است. در تولید فیلم‌ها نیز هزینه‌ها به شدت افزایش پیدا کرده است.

وی در پاسخ به این سؤال که سینماها هنوز بدهی گذشته خود را برای پخش مسابقات فوتبال جام جهانی به تهیه‌کنندگان پرداخت نکرده‌اند، گفت: بیشتر سینماها همچون آزادی، مگامال، کورش، چارسو، ماندانا، زندگی سهم خود را به خانه سینما پرداخت کرده‌اند و بقیه سینماها نیز تا آخر هفته جاری بدهی‌های گذشته خود را به شماره حسابی که اعلام شده واریز می‌کنند و بعد از واریز کامل وجه به حسابی که اعلام شده خانه سینما سهم فیلم‌سازان را پرداخت می‌کند.

سرتیپی همچنین درباره پرداخت سهم تهیه‌کنندگانی که سانس نمایش فیلم آنها همزمان با پخش مسابقه برگشت بازی پرسپولیس و کاشیمای ژاپن شده است، گفت: هر چند بلیت سینماها فردا نیم‌بها است اما سهم خوبی از درآمد حاصل از نمایش مسابقه فوتبال به تهیه‌کنندگانی که سانس نمایش فیلمشان با زمان برگزاری مسابقه همزمان شده پرداخت می‌شود همچنین یک سانس فوق‌العاده در همان سینما به آنها اختصاص پیدا خواهد کرد.

وی ادامه داد: در مجموع پخش نمایش مسابقات فوتبال در سالن‌های سینما اتفاق خوبی است و فقط بازی‌هایی پخش می‌شود که در سطح ملی برای مردم جذابیت دارد و مخاطب برای دیدن آنها به سینما می‌آیند.