در دیدار هیات روسی با شهردار رشت تاکید شد؛ زمینه های لازم برای گسترش روابط تجاری بین رشت و ساراتوف فراهم می شود

به گزارش ندای گیلان،دکتر مسعود نصرتی شهردار رشت ضمن عرض خیر مقدم به هیات روسی اظهار داشت: امروز سومین جلسه ای است که با هیات روسی برگزار می شود و ما در هفته گذشته در خدمت سفیر روسیه بودیم که مذاکرات خوبی صورت گرفت.

وی ایجاد زمینه برای بهره گیری از ویژگی های دو کشور و نیز کنسولگری روسیه افزود: کارهایی تاکنون صورت گرفته است اما کارهای بسیار بزرگتری باید انجام می شد که متاسفانه زمینه آن تاکنون فراهم نشده است.

شهردار رشت تصریح کرد: در حال حاضر شهرداری و شورای شهر رشت کاملاً متحد و مصمم هستند که از این ویژگی ها دو طرف بهره برداری کنند.

وی با اشاره به اشتراکات ما بین رشت و برخی از شهرهای روسیه خاطرنشان کرد: عقد خواهر خواندگی رشت با یکی از شهرهای ساراتوف با سفیر روسیه در جلسه قبل مطرح شد ما مطالعاتی که نسبت به شهرهای ساراتوف انجام دادیم متوجه اشتراکات زیادی بین رشت و برخی از شهرهای روسیه شدیم که مورد تایید جناب سفیر نیز بود.

وی با اظهار امیدواری از انجام عقد خواهر خواندگی بین رشت و یکی از شهر ساراتوف در دیدار بعدی گفت: سر فصل هایی که در تعاملات دو سویه برای ما حائز اهمیت است گردشگری و سرمایه گذاری است .

نصرتی با اشاره به اینکه شهر رشت جز ۴۱ شهر قرار گرفته در جاده ابریشم است تصریح کرد: با شهرهایی از روسیه که در مسیر جاده ابریشم قرار دارند رشت می تواند عقد خواهر خواندگی داشته باشد .

وی توجه به ارتباطات شهروندی و فرهنگی را سومین موضوع با قابلیت تعامل شهری بین رشت و شهرهای روسیه دانست و افزود: دبیر خانه جاده ابریشم شهر رشت عنوان محیط زیست را دارد و ما می توانیم در حوزه محیط زیست شهری ارتباطات خوبی با هم برقرار کنیم.

امیر حسین علوی نیز در این جلسه اظهار داشت: امید است در پایان این هم اندیشی با توجه به پتانسیل های در حوزه های سرمایه گذاری اتفاقات خوبی را رقم بزنیم و قطعاً در این زمینه وجود کنسولگری روسیه در رشت می تواند بسیار تسهیل گر باشد .

رییس شورای اسلامی رشت تبادل تجربیات مدیریت شهری را مورد تاکید قرار داد و افزود: ساراتوف یکی از بزرگترین دانشگاه های کشور روسیه را دارد و دانشگاه گیلان هم یکی از دانشگاه های مطرح ایران است با توجه به این مهم در حوزه های علمی هم برنامه های مشترکی را می توان در دستور کار قرار داد.

وی تاکید کرد: امید است با همراهی مسئولان دو طرف در آینده برنامه های خوبی در حوزه های اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی اجرایی شود.

احمد رمضانپور نرگسی نیز ضمن خیر مقدم به هیات روسی و آرزوی سفری خوش و پر خاطره برای آنها اظهار داشت: من نیز صحبت های دکتر نصرتی را تاکید می کنم چرا که وجود اشتراکات بین شهری می تواند همکاری ساراتوف و رشت را پررنگ تر کند.

وی تاکید کرد: عقد قرارداد خواهر خواندگی و توجه به توسعه روابط اقتصادی و تجاری سر فصل اصلی مذاکرات این جلسه است و در ادامه همکاری ها، دو شهر می توانند در بخش گردشگری با هم همکاری داشته باشند و من امیدوارم از این جلسه نتایج خوبی حاصل شود.

گل احضار رییس سازمان سرمایه گذاری شهرداری رشت نیز در این جلسه با اشاره به ظرفیت های شهر رشت برای سرمایه گذاری اظهار داشت: پارلمان محلی رشت و نیز مدیریت شهری تاکید بسیار زیادی برای اجرای پروژه های سرمایه گذاری دارند.

وی با اشاره به زمینه سازی ویژه برای حضور سرمایه گذار در رشت گفت: ما در زمینه گردشگری و سرمایه گذاری آماده همکاری با ساراتوف هستیم و امیدوارم تعاملات در حوزه سرمایه گذاری به زودی محقق شود.

فاطمه قدیمی در این نشست با اشاره به سوابق تاریخی فرهنگی رشت اظهار داشت: رشت توانسته در تمامی اولین های اقتصادی فرهنگی اجتماعی تا به امروز حضور داشته و ادامه مسیر دهد .

مدیر ارتباطات و امور بین الملل شهرداری رشت دست یابی به نتایج کاربردی برای توسعه روابط تجاری، فرهنگی را مورد تاکید قرار داد و افزود : لازم است اطلاعات تجاری بازرگانی و گردشگری و پیشنهادات سرمایه گذاری ما بین دو گروه به صورت مشخص رد و بدل شود.

وی با تاکید بر افزایش تبادلات تجاری بین رشت و ساراتوف با یک برنامه عملیاتی مشخص ، گفت: ظرفیت های مشترک در حوزه صنایع بسته بندی و سایر موارد مرتبط با حوزه کشاورزی گیلان و شهر رشت در بسته همکاری مشترک دو گروه قرار گیرد.

الکسی استر لینکوف معاون استاندار ساراتوف نیز در این جلسه با تشکر از مهمان نوازی گرم و صمیمانه ایران اظهار داشت: در چند روزی که در رشت بودیم عشق و علاقه مردم را به شهر رشت مشاهده کردیم و رشت را شهری منظم و بسیار زیبا دیدیم.

وی با اشاره به مذاکرات تجاری و اقتصادی صورت پذیرفته در چند روز اخیر افزود: امیدوارم نتایج خوبی کسب شود چرا که امروز در برهه ای از زمان قرار داریم که ایران و روسیه بسیار بهم نزدیک هستند و باید در شرایط فعلی از این شانس تاریخی استفاده کنیم.

معاون استاندار ساراتوف گفت: اعضایی که امروز همراه من هستند بیشتر در زمینه اقتصادی فعال هستند اما من تمام توان خود را به کار می برم تا قرار داد خواهر خواندگی را به ثمر برسانم .

وی افزود: افزایش همکاری های اقتصادی و علمی باعث تقویت روابط دیپلماتیک دو کشور می شود و ما در حال حاضر در حال ایجاد گروه تجاری و اقتصادی هستیم تا از گیلان به ساراتوف سفر کنند.

وی با اشاره به پتانسیل های خوب شهر رشت خاطرنشان کرد: از شهردار رشت و جمهوری اسلامی ایران که در این سفر ما را یاری کردند تا توانمندی های همدیگر را بشناسیم و برای شکوفایی روابط بین دو کشور گام بر داریم کمال تشکر را دارم.

اندری تسی وانیوک رییس روابط بین الملل اتاق بازرگانی ساراتوف نیز در این جلسه اظهار داشت: از طرف خودم و رئیس اتاق بازرگانی ساراتوف از مهمان نوازی شما تشکر می کنم.

وی با تاکید بر تلاش فعالانه برای تقویت روابط تجاری از سوی دو کشور افزود: با توجه به مطالعات صورت گرفته در حوزه سرمایه گذاری و جذب گردشگر می توانیم روابط رشت و ساراتوف را ارتقا دهیم و طبق صحبت های انجام شده آمادگی لازم را برای پذیرایی هیات ایرانی با هدف تداوم فعالیت های علمی، فرهنگی و اقتصادی داریم.

در ادامه مدیر عامل یکی از شرکتهای روسی با اشاره به احساسات خوبی که در زمان حضور در رشت از شهروندان دریافت کرد اظهار داشت: مردم رشت خوب و مهربان و مودب هستند و این ما را مصمم می کند تا روابط تجاری خود را با رشت گسترش دهیم.

وی تعریف جامعی از برنامه ها برای برد دو طرف در روابط تجاری را مورد تاکید قرار داد و گفت: امروز باید در تداوم مسیری که از گذشته برداشته شده است برای گسترش روابط بین دو کشور همراه و هم گام باشیم.

جلالی فر مشاور اتاق بازرگانی گیلان نیز در این جلسه با اشاره به پتانسیل های تاریخی و گردشگری ساراتوف و رشت اظهار داشت: پیشنهاد می شود برنامه کاری منظمی برای ایجاد روابط بین شهر رشت و ساراتوف تنظیم شود و طی یک تفاهم نامه به امضا طرفین برسد.

وی افزود: با ایجاد ارتباط بین شهرداری ها بسیاری از موانع و مشکلات روابط اقتصادی حل می شود و مبادلات در زمینه های علمی، گردشگری، ورزشی و علمی بین دو کشور تسهیل می شود.

در پایان هدایایی از صنایع دستی گیلان به هیات روسی اهدا شد