گفتنی است تمدید این مهلت در حالی صورت می گیرد که طی شش ماه گذشته مردم از افزایش سرمایه استقبال نکردند.

به گزارش سرویس اقتصادی ندای گیلان،دیروز جلسه شورای عالی اصل 44 با حضور معاون اول رئیس جمهور برگزار شد. در این جلسه، مقرر شد مهلت افزایش سرمایه و تکمیل موجودی سهام عدالت، که پیش از این پایان شهریور ماه بود، برای یک ماه تمدید شود. درباره زمان پرداخت سود هم با وجود وعده مسئولان مبنی بر پرداخت آن تا پایان شهریور و هفته اول مهر، دیروز مسئولان از نیاز به هماهنگی برای انجام این کار صحبت کردند و زمان مشخصی اعلام نشد.به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، جهانگیری، معاون اول رئیس جمهور درباره سهام عدالت گفت: بر اساس طرح سهام عدالت، تعدادی از بهترین و سودآورترین شرکت‌هاو کارخانه های کشور  به این طرح اختصاص یافتند. معاون اول رئیس جمهور تاکید کرد: دولت، متعهد به پرداخت سود سهام عدالت به مردم است و قطعا به این تعهد خود عمل خواهد کرد.

در پایان این جلسه پس از بحث و تبادل نظر مقرر شد مهلت پرداخت نقدی باقی مانده سهام تخصیص یافته مشمولان طرح سهام عدالت به مدت یک ماه دیگر تمدید شود و در این مدت، وزیر اقتصاد مسائل حقوقی و موانع قانونی پیش روی سامان دهی طرح سهام عدالت را بررسی و راهکارهای لازم را به جلسه آینده شورای عالی برای تصمیم گیری ارائه کند.
روابط عمومی سازمان خصوصی سازی ضمن اشاره به فرصت یک ماهه برای تسویه باقی مانده بدهی مشمولان بر اساس جلسه دیروز نوشت: مشمولان سهام عدالت و بازماندگان متوفیان مشمول که به پرداخت باقی مانده اقساط سهام عدالت خود تمایل دارند، می توانند از تاریخ 10 مهرماه 96 و پس از بازگشایی مجدد سامانه سهام عدالت با مراجعه به سامانه سهام عدالت به نشانی www.samanese.ir برای تسویه مانده بدهی خود اقدام کنند.

گفتنی است تمدید این مهلت در حالی صورت می گیرد که طی شش ماه گذشته مردم از افزایش سرمایه استقبال نکردند. سبحانی، مشاور سازمان خصوصی سازی، اواخر شهریورماه اعلام کرد که مردم فقط هفت میلیارد تومان بابت افزایش سرمایه واریز کرده اند. این در حالی است که اگر همه 33 میلیون نفر (49 میلیون منهای 16 میلیون نفرِ دو دهک اول که معافیت دارند) اقدام به افزایش سرمایه حدود 470 هزار تومانی می کردند، باید نزدیک به 15 هزار میلیارد تومان واریز می شد. اما با آمار اعلام شده هفت میلیارد تومانی، فقط 0.04 درصد از مقدار حداکثری توسط مردم پرداخت شده است؛ یعنی فقط 15 هزار نفر از حدود 33 میلیون سهام دار غیرمعاف به افزایش سرمایه خود اقدام کرده اند. به نظر می رسد خلف وعده های پیاپی درباره سامان دهی سهام عدالت در سال های اخیر، اعلام نشدن زمان آزادسازی سهام و به تازگی اما و اگرهای اخیر درباره زمان پرداخت سود، موجب بی اعتمادی مردم شده است.

 

   پرداخت سود منتفی نیست اما زمان آن هم معلوم نیست!

از آن جا که در این جلسه، بحثی درباره زمان و نحوه پرداخت سود نشده بود، برخی رسانه ها خبر از منتفی شدن پرداخت سود دادند اما خانی، معاون سازمان خصوصی‌سازی این خبر را به سرعت تکذیب  و در گفت وگو با فارس اظهار کرد: شورای اصل 44 در اسفند ماه سال گذشته مجوز توزیع سود را به سازمان خصوصی‌سازی داده و از این رو انتشار شایعاتی مبنی بر منتفی شدن توزیع سود سهام عدالت در جلسه اخیر این شورا بی‌اساس است. خانی با تأکید دوباره بر این که در جلسه دیروز شورای اصل 44 ، بررسی توزیع سود سهام عدالت در دستور کار نبوده است، ادامه داد: مطابق با قانون و مقررات باید سود سهام عدالت میان مشمولان این سهام توزیع شود اما با توجه به این که این سود باید میان چندین میلیون نفر از جمعیت ایران توزیع شود، نیازمند هماهنگی‌های مختلف در دستگاه‌های اجرایی است که به زودی اعلام می‌شود.