بهروزی فر که سابقه فرمانداری تالش و فرماندهی سپاه را در کارنامه خود دارد، در انتخابات دوره گذشته مجلس از حوزه انتخابیه فومن و شفت به عنوان کاندیدا حضور داشت.

ندای گیلان:اختصاصی/خزرآنلاین: بهروزی فر که سابقه فرمانداری تالش و فرماندهی سپاه را در کارنامه خود دارد، در انتخابات دوره گذشته مجلس از حوزه انتخابیه فومن و شفت به عنوان کاندیدا حضور داشت.

به گزارش خزرآنلاین، عصر دیروز میزبان حاج خلیل بهروزی فر در تحریریه خزرآنلاین بودیم.

وی که سابقه فرمانداری تالش و فرماندهی سپاه در شهرستانهای استان گیلان را در کارنامه خود دارد، در انتخابات دوره گذشته مجلس شورای اسلامی از حوزه انتخابیه فومن و شفت به به عنوان کاندیدا حضور داشت.

آنچه می خوانید گفتگوی خبرنگار خزرآنلاین با خلیل بهروزی فر است که از نظرتان می گذرد.

فضای سیاسی استان را چطور می بینید؟

فضای سیاسی استان فضای آشکاری نیست. گروه ها و جریانات مختلف در سطح استان تا حدودی فعال هستند، منتهی به نظر می رسد که هرچقدر به سمت انتخابات مجلس شورای اسلامی پیش رویم، فعالیت ها و حرکت های سیاسی جریانات و تشکل های سیاسی بیشتر و این فضا پررنگ تر شود. البته تعداد تشکل های سیاسی استان زیاد نیست یعنی ما در سطح استان نسبت به خیلی از استان های کشور، تعدد جریانات سیاسی و تشکل های سیاسی را کمتر داریم.

استان گیلان عموما در گذشته در ارتباط با بحث انتخاباتی که در طول 37 سال از انقلاب داشتیم کمتر متاثر از جریانات سیاسی بوده است. ما هنوز فرهنگ احزاب را در سطح کشور و به طبع آن در سطح استان، در بین مردم ایجاد نکردیم.

 

عملکرد مجلس نهم را چگونه ارزیابی می کنید؟

متاسفانه وضع قانون در حد مطلوبی نیست. به نظر می رسد افرادی بایستی در خانه ملت حضور داشته باشند که به واقع بتوانند نیازهای فعلی جامعه را رصد کنند و متناسب با آن قوانینی وضع کنند تا بخشی از موانع و مشکلات پیش روی مردم را از سر راه بردارند.

در حال حاضر خروجی اقدامات مجلس بیانگر این است که امروز دچار یک رکود اقتصادی بسیار هستیم که در هیچ مقطعی چنین شرایطی برای ما ایجاد نشده بود.

ما در کشورمان منابع و سرمایه سرشاری داریم و این منابع باید توسط نمایندگان مجلس در جامعه به نوعی توزیع عادلانه شود، تا انشالله همه مردم از آن بتوانند بهره ببرند.

امروز مهمترین و اساسی ترین مشکل ما بحث معیشت، اقتصاد و اشتغال مردم است. این مشکلات را نمایندگان مجلس باید چاره جویی و چاره اندیشی کنند.

مقام معظم رهبری همیشه در هر دوره ای از مجلس تاکید کردند به نماینده های مجلس که شما در دستور کار خودتان به عنوان اولویت اول معیشت و اقتصاد مردم را قرار بدهید، اما متاسفانه در روند کاری مجلس ما این را شاهد نیستیم.

یکی دیگر از مواردی که نمایندگان مجلس باید دنبال کنند بحث اشتغال است. موضوعی که امروز دغدغه همه پدران و مادران جامعه است. خروجی مراکز آموزش عالی امروز طوری است که ما هر روز انباشت بیکاری را در سطح جامعه داریم.

قانونی را که مجلس وضع می کند در جهت اجرای صحیح آن نیز باید نظارت کند، اما به جای نظارت عده ای از نمایندگان متاسفانه دخالت در امور اجرایی دارند .

یعنی برخی نمایندگان در کار دولت خلل ایجاد می کنند؟

وظیفه دولت مشخص است. ارایه خدمات به مردم، اجرای پروژه های متعدد در سطح کل کشور و… بایستی این کارها را انجام دهد یعنی تکلیفی است که بر دوش دولت گذاشته شده، اینجا نمایندگان نمی توانند این را به نفع خودشان مصادره کنند. مثلا جایی آب رسانی شود یا خیابانی آسفالت شود یا منطقه ای گازرسانی صورت بگیرد یا در مورد زیرساخت ها کارهایی در حال انجام باشد و… متاسفانه بعضی از نمایندگان ما آن را با عوام فریبی به نام خودشان تمام می کنند.

دخالت نمایندگان، به ویژه مناطقی مثل شهرستان فومن و شفت شاهد این موضوع هستیم. روستایی که پایگاه رای نماینده نیست، روستایی که نماینده آن رای را آنچنان که مدنظرش بوده کسب نکرده، آن روستا همچنان به عنوان یک روستای عقب افتاده باقی مانده است. حق آن روستا در رابطه با اولویت در ارایه خدمات پایمال شده و ما شاهد هستیم که هیچ نوع خدماتی ارایه نشده است.

کاری که دولت میخواهد انجام دهد و تشخیص داده این روستا باید در اولویت اول ارایه خدمات قرار گیرد، ولی نماینده در اینجا دخل و تصرف می کند با کمال تاسف، آن هم به واسطه این موضوع که در انتخابات این روستا به من رای نداده است. این اسمش تبعیض و بی عدالتی است.

نمونه ای را در یکی از روستاهای منطقه دهستان چوبر شفت مشاهده کردم که در یکی از مسیرهای این روستا آسفالت را از یک جایی شروع کردند و به جایی رسیدند که در آنجا آسفالت را قطع کردند. به جهت اینکه 3 یا 4 خانوار در آن نقطه به نماینده رای ندادند یا به اصطلاح به شخص دیگری رای دادند به همین علت در آن ناحیه آسفالت را قطع کردند (حدودا 20 الی 25 متر) و بعد از آن ادامه آسفالت را انجام داده اند. این موضوع را چگونه میخواهند جواب بدهند؟ وقتی که ادعا می کنیم بایستی حقوق مردم را رعایت کنیم، این رعایت حقوق مردم میشود؟ بنده با دیدن این نمونه خیلی متاثر شدم.

نمایندگانی هستند در مجلس که بسیار انسانهای وارسته، خوب که دارند خالصانه برای مردم کار میکنند ولی عده ای هم هستند که متاسفانه چون از روش نا صحیح وارد مجلس  شدند در نتیجه تحت هیچ شرایطی به دنبال این نیستند که  یک روز بیایند و مشکلی از مشکلات مردم حل کنند.

نمی دانم چرا اخیرا باب شده، یک کاری که در یک روستا، منطقه از ناحیه دولت انجام میشود،از آن مردم، اهالی،شوراها و از دهیاران خواسته میشود که بنر بزنند به نفع نماینده. این کار چه ضرورتی دارد؟ کار را که دولت انجام داده، پول را که دولت گذاشته و وظیفه اش هم است که اینکار را انجام دهد.

خلاصه کلام این نوع حرکت ها میشود مردم فریبی، یعنی مردم خدای نکرده تصور کنند مثلا این کار را آقای نماینده انجام داده اند.

مثلا در بحث پروژه های گازرسانی، بند “ق” مصوبه هیات دولت است که روستاهای بالای 20 خانوار در سراسر کشور تا سال 95 باید از نعمت گاز برخوردار شوند. دولت هم این کار انجام میدهد. اما یک عده از نمایندگان این پروژه را به نام خودشان مصادره می کنند که ما باعث شدیم این پروژه در حال انجام قرار بگیرد.

نمایندگان به محض ورود به مجلس باید در جهت ارایه خدمت به مردم حرکت کنند، نه اینکه بنده نماینده 3 سال را سپری کنم و ارتباط آنچنانی با مردم نداشته باشم، در کنار مردم نباشم، مشکلات و نیازهای جامعه و مردم را دریافت نکنم، مردم را به حال خودشان بگذارم، اما می مانند روزهای آخر حالا یک سال یا 6 مانده به انتخابات، تازه متوجه می شوند که بعضی از کارها باید انجام شود و تازه این کارها را دولت دارد انجام میدهد، باز بیایم ان کار را به نفع خودم مصادره کنم و به مردم بگویم که من دارم این کارها را برای شما انجام میدهم که مردم حضور ذهن داشته باشد که بله نماینده برای ما کار انجام داده است، این یک رانت است. یعنی از این رانتی که توسط دولت دارد انجام میشود،نماینده بهره برداری می کند.

نمایندگان ما بایستی این نوع تفکر را از سرشان خارج کنند و چنین اندیشه هایی را نباید دنبال نکنند. دنبال ایده هایی باشند که امروز مردم به آنها نیاز دارند.

 

آیا در انتخابات آینده مجلس شورای اسلامی به عنوان کاندیدا حضور خواهید داشت؟

انشاءالله. اگر خدا بخواهد از حوزه انتخابیه فومن و شفت نامزد انتخابات مجلس خواهم شد.

 

حضور در این دوره انتخابات انگیزه شخصی است یا انتخاب مردم؟

بنده به هر حال یک اعتقاداتی را دارم. معتقدم که اگر کسی بی تفاوت بشیند، باید جواب بدهد. هم انگیزه ی شخصی که همان اعتقادی خود بنده است تا جایی که بتوانم چه مسئولیت داشته باشم یا نه ،زمانی که دستم میرسد و کاری را میتوانم انجام دهم آن را انجام میدهم، هم اینکه خواست مردم هم این است که بنده ی کمترین حداقل در این صحنه حضور داشته باشم، که انشاءالله اگر این جایگاه محقق شد بتوانیم از آن جایگاه و وسعت حرکتی ای که دارد، خدمت بیشتری به مردم بکنیم البته با مشارکت خود مردم.

 

آیا می توان حضور شما به عنوان کاندیدا را  اعتراض به عملکرد نماینده فعلی تلقی کرد؟

کسی که میخواهد نماینده مردم شود باید این ظرفیت را در خود ایجاد کند که پاسخگوی مردم باشد. بنده اعتقاد دارم که نماینده باید بازخواست شود .تکلیف رسانه هم امروز همین است،رسانه باید نقد کند عملکرد نماینده مردم را .

متاسفانه نماینده فعلی ما در بحث جریانات، هرجریانی که پیش می آید خودش را میچسباند یا منتسب به آن جریان. صداقت انسان در این است که آدم همیشه سعی کند آن چه که در درونش است با بیرونش یکی باشد در نزد مردم.

غالب مدیران شهرستانی ما امروز مدیران بسیار ضعیفی هستند .

به هرحال یکرنگ بودن خیلی مهم است. هرکس خلاصه یک گرایشی دارد، ما باید به گرایش همه ی افراد احترام بگذاریم  و باید هم اینطور باشد چون دین ما دین آزادگیست .

اگر ما واقعا به اخلاقیات توجه کنیم، تمام مسایل را می توانیم متناسب با آن اخلاق حرکت بدهیم.

 

شما به عنوان کسی که قصد نمایندگی مجلس دارید، نیازهای امروز مردم را در چه مواردی می بینید؟

امروز مردم نیازمند این هستند که سرمایه گذارانی بیایند و از این طریق اشتغال ایجاد شده تا منطقه ای آباد شود. ما پتانسیل بسیار خوبی در سطح منطقه خودمان داریم. استان گیلان از مواهب عظیم الهی برخوردار است. در بیش از 50 درصد استان گیلان این بستر و زمینه فراهم است.

امروز ما می توانیم که در سطح شهرستانهای فومن و شفت سرمایه گذارانی را بیاوریم و با توجه به زمینه هایی که فراهم است مثلا در حوزه کشاورزی، گردشگری بستر بسیار فراوانی را داریم، تنوعی که در مناطق شهرستانهای شفت و فومن وجود دارد، ما میتوانیم از این تنوع در جهت سرمایه گذاری به منظور ایجاد اشتغال استفاده کنیم، که متاسفانه هنوز به زیرساخت های مناطق توجهی نشده است.

بنده اعتقاد دارم نمایندگان باید احساس مسئولیت در برابر مردم کنند و قوانینی را وضع کنند که متناسب با مقطع کنونی و نیازهای فعلی جامعه باشد، متاسفانه امروز ما این را مشاهده نمیکنیم.

موضوع دیگر مشکلات نظام آموزشی است. متاسفانه نمایندگان ما دنبال این قضیه نبوده اند، یا اگر هم بوده اند خیلی کم رنگ. نظام آموزشی ما متناسب با نیازهای فعلی جامعه ما نیست. یعنی بیشتر خروجی دانشگاه های ما هماهنگ با نیازهای جامعه نیست. بنده اعتقاد دارم نمایندگان مجلس قبل از هر چیز در درجه اول می بایستی اطلاعات کافی نسبت به نیازهای جامعه و مردم در مقطع کنونی داشته باشند و متناسب با آن از کارگروه های تخصصی مربوطه استفاده کنند برای وضع قانون در مجلس و به دنبال آن اجرای صحیح قانون و نظارت بر اجرای صحیح آن که بتوانند بخشی از مشکلات مردم را در جامعه حل کنند.

بایستی یک نماینده کارگروه های تخصصی در حوزه های مختلف داشته باشد، مثلا کارگروه مربوط به اشتغال و…

 

به عنوان سوال پایانی نقش احزاب در انتخابات را چقدر موثر می دانید؟

احزاب در استان گیلان تا الان  نتوانستند آنچنان نقشی را  در ارتباط با بحث انتخابات مجلس داشته باشند (البته خیلی از استانهای دیگر هم وضع به همین صورت است به جز تهران). انتخابات در استانها چون حوزه ها کوچک بوده، بحث قومی و قبیله ای، منتصبین بیشتر نقش داشته است. در یک کلام بخواهم بگویم “عامه مردم” نقش ایفا کرده اند تا الان.