رئیس جمهور: حامیان تروریسم از رای مردم می ترسند؛ رژیم ترور هیچگاه در مسیر انتخاب نیست که بخواهد به سمت صندوق برود. رژیم ترور از اساس بنای خودرا بر اشغال، ترور و ارعاب قرار داده است و امروز هم کار خود را ادامه می دهد.

به گزارش نداي گيلان : دومین کنگره بین المللی ۱۷ هزار شهید ترور صبح امروز با سخنرانی آقای روحانی رئیس جمهور در محل اجلاس سران آغاز بکار کرد.
رئیس جمهور گفت: گاهی سازمان ترور یک سازمان تشکیلاتی است و یک سازمان متشکل ، اهداف تروریستی را دنبال می کند. به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما ؛ آقای روحانی در دومین کنگره بین المللی 17 هزار شهید ترور افزود: از برگزار کنندگان این کنگره که به
معنای احترام به شهیدان بزرگوار و مظلوم این سرزمین و پرده برداشتن از ماهیت کثیف تروریسم است تشکر و سپاسگزاری و به میهمانان این کنگره خیرمقدم عرض می کنم.
وی گفت: ترور یکی از چهره های زشتی است که متأسفانه از دیرباز و دوران کهن در زندگی انسان ها شاهد آن هستیم. رئیس جمهور افزود: البته در دنیای مدرن و سیاست مدرن ترور و تروریسم شکل جدیدی به خود گرفته است.
وی گفت: در تاریخ کهن عمدتاً ترور بر مبنای انتقام شخصی یا قبیله ای انجام می شد اما در دنیای امروز موضوع تروریسم ابزار جدیدی برای اهداف مختلف است و از مسئله ای فرعی به یک مسئله تشکیلاتی تبدیل شده است.
003
آقای روحانی افزود: گاهی سازمان ترور یک سازمان تشکیلاتی است و یک سازمان متشکل اهداف تروریستی را دنبال می کند برای اهداف سیاسی، تسلط بر قدرت یا اجرای برنامه هایی که از سوی قدرت ها به آنها ابلاغ می شود.
وی اضافه کرد : یکی از نمونه های آشکار این گونه تروریسم سازمان منافقین است که خود را به عنوان مجاهدین خلق نامگذاری کرده بودند و ملت و کشور ما شاهد جنایات آنها بودند.
آقای روحانی افزود: گاهی تروریسم از یک سازمان و تشکیلات پا را فراتر می گذارد و برخی از حکومت ها بر مبنای ترور بوجود می آید و ادامه حیات خود را در سایه ترور می بیند که نمونه بارز آن رژیم جعلی صهیونیستی است.
رئیس جمهور گفت: این حکومت و رژیم در سرزمین فلسطین از اساس بر مبنای ارعاب ، ترور و اشغال کار خود را آغاز کرد و امروز هم همان مسیر ضد انسانی را ادامه می دهد.
رئیس جمهور گفت: گروهی متعصب و جاهل گاهی تحت پوشش یک آیین و دین به خشونت می پردازند و هر کس را که در مسیر آنها نیست تکفیر می کنند.
آقای روحانی در دومین کنگره بین المللی 17 هزار شهید ترور افزود: نوع دیگری از ترور را بر مبنای ترور اعتقادی و عقیدتی می توان نام گذاری کرد،‌ حداقل شکل ظاهری و ادعای آنها بر این مبناست.
وی ادامه داد: گروهی متعصب و‌ جاهل گاهی تحت پوشش یک آیین و دین به خشونت می پردازند و هر کس را که در مسیر آنها نیست تکفیر می کنند،‌ او را کافر می پندارند و بعد از تکفیر هم جواز ترور و خشونت در قبال او را صادر می کنند.
رئیس جمهور تصریح کرد: نمونه هایی از این موارد در عصر ما وجود دارد و ما شاهد آن در منطقه هستیم،‌ نمونه هایی از قبیل داعش،‌ القاعده، بوکوحرام، طالبان و دیگران.
001
وی افزود: در تمام این ترورها چه آنهایی که یک تشکیلات و سازمانی دارند و چه آنهایی که رژیمی را در اختیار گرفته اند و چه آنهایی که بر مبنای اعتقادی به کشتار دیگران می پردازند- حداقل با ماسک اعتقادی- همه اینها از استقبال و خواست مردم محروم هستند.
رئیس جمهور گفت:‌ اساسا در میان ملت ها و جوامع و در میان مردم ، آرای عمومی با تروریستها نیست.
آقای روحانی در ادامه سخنانش در دومین کنگره بین المللی 17 هزار شهید ترور افزود: حتی رژیمی مثل رژیم صهیونیستی از آرا و صندوق رای می ترسد و مرگ خودشان را در کنار صندوق رای می بینند و در منطقه اشغالی فلسطین هم رژیم غاصب حاضر نیست صندوق رای
بگذارد که همه مردم،‌ مسلمانانی که در فلسطین از دیرباز زندگی می کردند یهودیان و مسیحیان ، همه جمع شوند پای یک صندوق رای و هر چه رای جمع بود بپذیرند.
آقای روحانی افزود: رژیم ترور و سازمان ترور هیچگاه در مسیر انتخاب نیست تا به سمت صندوق آرا برود. دکتر روحانی افزود: سازمان ترور به جای انتخاب ، به دنبال ارهاب و ارعاب هست ؛ از طرف دیگر همه آنهایی که مسیر ترور را انتخاب کرده اند صلح، مفاهمه و مذاکره را
خیانت می دانند.آقای روحانی در ادامه سخنان خود افزود: در مذاکرات و تفاهم ، دو طرف باید به حد میانه برسند آنها نه میانه را و نه راه میانه را قبول دارند و نه رنگی به جز رنگ سیاه و سفید را می فهمند.
رئیس جمهور گفت: صلح و تفاهم و مذاکره و منطق چیزی است که تروریسم و خشونت و ترور از آن گریزان است. آقای روحانی افزود: سوم این که تروریست ها خود را میزان و مرکز عالم می دانند هر چه می گویند حق است و هر چه غیر از آن ناحق و در مسیر باطل و ناحق قرار
گرفته است.رئیس جمهور گفت: معمولاً هم پیشواپرستی دارند و فردی که به عنوان رئیس سازمان ترور است گاهی او را برترین مقام روی زمین می بینند.
آقای روحانی افزود: برای این که ما از این مسیر فاصله بگیریم اقداماتی باید در سطح منطقه و جهان انجام شود. رئیس جمهور گفت:‌جمهوری اسلامی ایران یکی از کشورهایی است که در گذشته قربانی مداخلات نابجای قدرت های بزرگ بویژه غربی ها و آمریکا در رژیم سابق بوده و
پس از پیروزی انقلاب ، قربانی ترور و تروریسم بود. آقای روحانی افزود: در مرحله اول قربانی یک جنگ تحمیلی و در مرحله دوم در همان جنگ قربانی سلاح های کشتار جمعی بود.
رئیس جمهور با اشاره به وضع کشور در اوایل پیروزی انقلاب گفت: در کشوری بعد از انقلاب که بلافاصله مردم را به سوی صندوق رأی هدایت کرد ، 47 روز بعد از انقلاب مردم پای صندوق رأی شتافتند و با رأی خود نوع نظام را انتخاب کردند و برگزیدند.
آقای روحانی در ادامه سخنان دومین کنگره بین المللی 17 هزار شهید ترور افزود: در اوایل انقلاب گروه های تروریستی که تحت فرمان قدرت های بزرگ بودند چه شرایطی در کشور به وجود آوردند؟ به هیچ کس رحم نکردند. وی گفت: به یاد می آورم که یک مغازه دار معمولی که
نمونه اش را در شرق تهران و محل سکونت آن زمان خود دیده بودم ، مغازه داری انقلابی و مومن بود که فقط به دلیل اینکه به امام ایمان داشت ترورش کردند . رئیس جمهور ادامه داد : فردی مذهبی در محله ای دیگر بعد از نماز و در جلوی مسجد ترور شد و برخی ها را در حضور
خانواده و در خانه شان ترور کردند . وی تصریح کرد : تمام این خشونت های امروزی که داعش در منطقه ایجاد کرده ، ممکن است برای برخی جدید باشد اما بدتر از اینها را مثلا سربریدن در خیابان ، منافقین انجام می دادند و حتی در تهران پوست بدن کسی را که می دانستند فعالیت
انقلابی می کند ، کندند و دست به اعمالی زدند که حتی بدتر از داعش بود . دکتر روحانی در ادامه ترور امام جمعه ای پیر و عادل در نماز و رو به قبله به دست منافقین را یادآور شد و گفت : آنان برخی ائمه جماعات را قبل از نماز و برخی را بعد از نماز در مقابل مسجد به شهادت
رساندند . وی افزود :‌ کجا سابقه دارد که در ترورهای وحشیانه ای رئیس دیوان عالی کشور که بالاترین رتبه قضایی آن کشور است ، وزرا و نمایندگان مجلس شهید شوند و بعد از آن هم رئیس جمهور و نخبگان کشور به شهادت برسند؟
رئیس جمهور گفت: جزو اولین ترورها اقدامی بود که برای به شهادت رساندن علامه مطهری به جرم تحقیق و گفتن سخن حق صورت گرفت .
رئیس جمهور با اشاره به عملکرد تاریک منافقین در کشور گفت: این تروریست هایی که این همه وحشی گری انجام دادند در زمان جنگ نیز که یک کشور متجاوز ، کشور ما را اشغال کرده بود از پشت به مردم ما خنجر زدند.
آقای روحانی در ادامه سخنان دومین کنگره بین المللی 17 هزار شهید ترور افزود: شاید شنیده باشید که در زمان جنگ ، از برخی خلبانان عراقی که اسیر کرده بودیم پرسیدیم چرا وسط جمعیت بمب می زنید؟ به آنها گفتیم به ظاهر هم اگر مجبور به بمباران هستید ، بیرون شهر بمب
بریزید اما آنها پاسخ دادند ما در ابتدا این کار را انجام می دادیم اما این منافقین بودند که اطلاع می دادند ما در کجا بمب می ریزیم و اگر در وسط جمعیت بمب نمی ریختیم با گزارش آنها ، ما را اعدام می کردند.
005
رئیس جمهور گفت: چگونه است که خباثت های یک گروهک علیه زن و بچه مردم این قدر وحشیانه باشد؟
آقای روحانی افزود: چون امروز جامعه ما بحمدالله امن است و ما مشابه این کارها را در کشورهای همسایه مشاهده می کنیم فکر می کنیم که این یک چیز جدیدی است که در کشورهای همسایه در حال رخ دادن است.
رئیس جمهور گفت: ترور تا زمانی که ابزاری برای قدرت هاست و تا زمانی که یک اراده قوی و دسته جمعی و عزم واقعی برای نابودی آن بوجود نیاید از بین نخواهد رفت.
آقای روحانی افزود: ترور تا زمانی که ما درخصوص آن دو معیار داریم و براساس آن تروریست خوب و بد را قبول داریم به نتیجه نخواهد رسید. رئیس جمهور گفت: امروز قدرت هایی هستند که هم در اروپا و هم در آمریکا ، در برابر یک گروه تروریستی سکوت و به نوعی از یک
رژیم تروریستی حمایت می کنند اما در مقابل با یک گروه تروریستی دیگر بد هستند.
آقای روحانی تاکید کرد: این جور نمی شود با تروریسم مقابله کرد ما باید با یک استاندارد واقعی در مقابل همه گروه های تروریست بجنگیم. رئیس جمهور گفت: گاهی ظاهر اینگونه است که ما با تروریسم می جنگیم و ائتلاف ضد ترور تشکیل می دهیم اما شما ببینید که از سال 2003
به این طرف ، تعداد کشته های تروریسم چند برابر گذشته افزایش پیدا کرده است. آقای روحانی افزود: همه این کشته ها و عملیات های تروریستی نیز در زمانی بوده که قدرت ها می گفتند ما می خواهیم با تروریسم مقابله کنیم.
002

رئیس جمهور گفت‌: بعد از سال 2003 یعنی اشغال عراق چقدر تروریسم در منطقه ما بیشتر شد؟ امروز بیشترین کشته ها را در برابر اقدامات خشونت بار گروهک های تروریستی در عراق ، سوریه ، افغانستان ، پاکستان و نیجریه مشاهده می کنیم .
آقای حسن روحانی در ادامه سخنان خود افزود : عمده کشتار هم به دست گروهک های تروریستی معروف مثل القاعده ، طالبان ،‌داعش ، بوکوحرام و سایر گروه های مشابه و یا تحت فرمان اینها و یا گروهک های فرعی اینها در منطقه انجام می شود .
رئیس جمهور گفت :‌ در غرب و شرق کشور گروهک هایی را می بینیم که به ظاهر بر مبنای نژاد و قومیت و یا مذهب و در واقع تحت فرمان قدرت های بزرگ با مردم و نیروهای انتظامی حافظ مرز می جنگند و کشتار به راه می اندازند .
وی افزود : چه طور می شود برای ما قابل قبول باشد که کشوری مثل آمریکا یا برخی کشورهای اروپایی مدعی مبارزه با تروریسم باشند اما تروریست های معروفی که در داخل کشور ما هزاران نفر بیگناه را به شهادت رسانده اند امروز آزادانه در کشورهای آنها فعالیت به ظاهر
سیاسی ، تبلیغاتی کنند و در باطن حتی امروز هم فعالیت های تروریستی انجام بدهند و در آنجا آزاد باشند و حتی به پرونده ها و مطالبات حقوقی جمهوری اسلامی ایران و دستگاه قضایی ایران بی اعتنا باشند؟ می شود باور کرد ؟
دکتر روحانی گفت :‌ زمانی ترور و تروریسم از بین خواهد رفت که همه در صف مقابل تروریسم قرار بگیرند و اراده قاطع خود را برای نابودی تروریسم انجام دهند. وی افزود : البته ممکن است کشوری ، یک گروه تروریستی را در مقطعی ابزار کار خود بداند اما آتش افروزان بدانند این
آتش زود یا دیر دامن آنها را نیز خواهد گرفت. دکتر روحانی ادامه داد : این طور نیست که کشوری از یک گروه تروریستی به ظاهر به نفع منافع خودش استفاده کند و تا پایان همواره از آن منتفع باشد . رئیس جمهور گفت : مشاهده کردیم که در منطقه خودمان ، در اروپا و‌ آمریکا
گروههای تروریستی که توسط همین قدرتهای بزرگ به وجود آمد ، در بسیاری از موارد این آتش دامن آنها را فرا گرفت .
وی افزود : امروز می بینیم حتی در برابر رژیم تروریستی صهیونیستی حتی سازمان ملل و نهادهای بین المللی هیچ گاه اقدام قاطع و جدی انجام نداده اند نه اینها را به عنوان جنایتکار جنگی شناخته اند و نه به عنوان نسل کشی ، نه به عنوان حملات سازمان یافته ، هیچ گاه اینها را محکوم
نکرده اند . رئیس جمهور گفت : گروهکهای تروریستی که امروز وجود دارند حتی در منطقه ، در عراق ، در سوریه از کجا تامین می شوند و پولشان از کجا می آید ؟ و چه طور اینها می توانند نفت بفروشند ‌؟
وی افزود : نفت مگر قاچاق مواد مخدر است که بتواند در یک بسته کوچک جا بگیرد و آن را کسی مخفی کند ‌؟ دهها تانکر نفت با هم حرکت می کنند و آنها که می گویند ماهواره ما شماره ماشین ها را هم می گیرد و هواپیماهای ما بر فراز این منطقه پرواز می کند چه طور این
تروریست ها نفت می فروشند ‌؟ به کی می فروشند ؟ و پول اینها چطور تامین می شود و چگونه این پول بر می گردد ؟ رئیس جمهورگفت : اینها تمام آثار باستانی موزه ها را در بازارها می فروشند، در بازارهای جهانی با واسطه هایی که دارند ، یعنی اینها چیزهایی است که بر دنیا
مخفی باشد و نتوانند پیدا کنند ؟
رئیس جمهور گفت: در مرزهای شرقی و غربی کشور و در منطقه و در هر کجا ببینیم که تروریسم ظهور کرده و بیگناهان را از دم تیغ جنایت می گذراند، با همه توان به کمک مظلومان رفتیم و علیه تروریسم اقدام کردیم. آقای روحانی در ادامه سخنان خود در دومین کنگره بین المللی 17
هزار شهید ترور از سیاست های غرب در مقابله با گروه های تروریستی انتقاد کرد و گفت: چرا در برابر گروه های تروریستی از دید اطلاعاتی ، مالی ، حقوقی و عملیاتی متحد نمی شوند و اقدام جدی انجام نمی دهند؟
رئیس جمهور در پاسخ به این پرسش تصریح کرد: چون آن کشورها فکر می کنند در منطقه ما اختلاف و کشتار در میان کشورها و منطقه مسلمانها لابد به نفع آنهاست.
آقای روحانی ادامه داد: آنهایی که از کشته شدن بیگناهان به فکر منافع منطقه ای و بین المللی هستند (آیا) می توانند در دنیای امروز ادعا کنند که در مسیر حقوق بشر و حقوق مظلومان و انسان ها حرکت می کنند و قدم برمی دارند؟
رئیس جمهور تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران از آغاز قربانی ترور بوده و از آغاز مصمم به مبارزه با تروریسم بوده است. رئیس شورای عالی امنیت ملی خاطر نشان کرد: ما در داخل کشور ، در مرزهای شرقی و غربی ، در کشورهای منطقه ما و همسایگان ما و هر کجا ببینیم
تروریسم ظهور و بروز پیدا کرده و بیگناهان را از دم تیغ جنایت خود می گذراند با همه توان و امکان به کمک مظلومان علیه تروریسم اقدام خواهیم کرد و ما این کار را انجام داده ایم.
آقای روحانی افزود: آنهایی که با گروهک های تروریستی مبارزه می کنند همچون دولت و ارتش عراق ، سوریه ، لبنان ، پاکستان ، افغانستان ، یمن و هر کجا که ببینیم تروریست ها مردم بیگناه را با کمک های قدرت های بزرگ زیر چکمه های خود قرار داده اند ما در حد توان و امکان
به کمک مظلومان رفته و در برابر آنها ایستادگی و مقاومت خواهیم کرد.
رئیس جمهور اظهار داشت: یک تأسف بالاتر در این حوزه وجود دارد ، حالا وقتی تروریسم در منطقه وجود دارد و حامی آن آمریکا و کشورهای غربی و رژیم صهیونیستی است ، چون این مواضع در تاریخ تکرار شده تا حدی عادی جلوه می دهد اما چرا برخی کشورهای مسلمان منطقه ما به این دام افتاده اند؟
آقای روحانی افزود: چرا این کشورها از تروریسم حمایت می کنند ، چرا در این جنایت خودشان را سهیم و شریک کرده اند ، چرا به تروریست ها سلاح و پول داده و امکانات سیاسی منطقه خود را به نفع آنها بکار گرفته اند؟
رئیس جمهور ضمن هشدار به برخی کشورهای معدود منطقه که از تروریسم حمایت می کنند گفت: آیا فکر نمی کنند نوبت آنها هم فرا می رسد؟ البته نباید تردید کرد ، هر کشوری که امروز در این منطقه که تعداد آنها هم معدود هستند به تروریسم و به کشتار مسلمانان و بیگناهان کمک
می کند تردید نکند که این ترور دامن خود آنها را دیر یا زود خواهد گرفت. وی با ارائه پیشنهادی اظهار داشت: خواست ما از همه کشورهای منطقه این است که متحد شویم و کنار هم قرار بگیریم و با یک برنامه جامع از لحاظ اطلاعاتی ، سیاسی و حقوقی به همدیگر کمک کنیم و بدانیم
ترور و تروریسم به نفع کسی نیست. رئیس جمهور در بخش پایانی سخنان خود به ضرورت توجه به ریشه های تروریسم نیز اشاره کرد و گفت: جهل ، تعصب خشک ، افراطی گری ، فقر ، توسعه نیافتگی ، استبداد و استعمار از جمله ریشه های تروریسم است.
رئیس جمهور تاکید کرد: باید به ریشه های تروریسم بپردازیم و الا با مبارزه ظاهری این موضوع به حل و فصل نهایی نخواهد رسید. آقای روحانی ادامه داد: متأسفانه ما هنوز می بینیم در دنیای امروز گروهک های تروریستی همچنان برای جوانان ناآگاه جاذبه دارند و تا زمانی که
جاذبه وجود دارد معنای آن این است که ما به ریشه های ترور و تروریسم نپرداخته ایم. رئیس جمهور تاکید کرد: امیدوارم کشورهای منطقه ، جمهوری اسلامی ایران و همه مردم منطقه و همه سازمان های مردم نهاد و همه توان ها و سازمان های حقوقی ، سیاسی و اجتماعی دست به
دست هم دهند تا بتوانیم جامعه انسانی و منطقه را برای همیشه از خطر تروریسم نجات دهیم.