دبیر ستاد مبارزه با مواد مخدر گیلان گفت:موضوع تغییر الگوی مصرف مواد مخدر صنعتی و روی آوردن نوجوانان و جوانان به مصرف موادی نظیر گل یا همان ماری جوآنا در استان گیلان بحثی کاملاً جدی و بسیار نگران‌کننده است.

به گزارش ندای گیلان، محمدحسین شاهکویی صبح امروز در جمع خبرنگاران با بیان اینکه نوجوانان و جوانان از اثرات سوء مصرف مواد مخدر بی‌اطلاع هستند اظهار داشت: موضوع تغییر الگوی مصرف مواد مخدر صنعتی و روی آوردن نوجوانان و جوانان به مصرف موادی نظیر گل یا همان ماری جوآنا در استان گیلان بحثی کاملاً جدی و بسیار نگران‌کننده است.

دبیر ستاد شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان گیلان با بیان اینکه روند تولید، توزیع و شیوع مصرف مواد مخدر در جهان به سرعت در حال تغییر است عنوان کرد: از سال 2001 تا سال 2016 تولید ماده افیونی تریاک در کشور افغانستان افزایش یافته و از تولید سالانه 185 تن به 10 هزار و 500 تن رسیده است.

شاهکویی مرز مشترک بین ایران و افغانستان و ترانزیت بیش از ‌30 درصد از کالاهای این کشور از طریق کشورمان به سمت اروپا را مورد اشاره قرار داد و تصریح کرد: مصرف حتی یکبار ماده مخدر صنعتی گل توسط یک فرد هم بسیار خطرناک است و می‌تواند مصرف‌کننده را به‌مدت طولانی آلوده سازد.

وی بحث اجتماعی شده مبارزه با مواد مخدر را در کاهش اثرات مخرب آن در جامعه بسیار مؤثر اعلام کرد و گفت: در 5 سال گذشته بحث نرخ شیوع مصرف مواد مخدر حدود 24 درصد در سطح کشور کاهش داشت به طوری‌که آمار معتادانی که به‌صورت مستمر از این مواد استفاده می کنند به 2 میلیون و 802 هزار و 800 نفر رسیده است.

دبیر ستاد شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان گیلان با تأکید بر اینکه ثمرات و کارکردهای اجتماعی شده مبارزه با مواد مخدر در کشور بسیار چشمگیر است افزود: سیستم تولید، توزیع و پخش مواد مخدر در سطح جهان بسیار پویا شده و تمرکز خود را روی بنیان خانواده‌ها به ویژه نوجوانان و جوانان گذاشته است.

شاهکویی کشف بیش از 803 نوع ماده مخدر صنعتی در جهان را مورد تأکید قرار داد و خاطرنشان کرد: در حال حاضر تولید مواد مخدر صنعتی حدود 384 درصد در سطح کل جهان افزایش پیدا کرده است و افراد باید بدانند حتی با یکبار مصرف این نوع مواد مخدر خطرناک نیز عوارض سوء ناشی از آن را باید تا آخر عمر تحمل کند.

وی پیشگیری را یکی از مهم‌ترین رویکردها و برنامه‌های ستاد مبارزه با مواد مخدر دانست و ضمن اشاره‌های مستمر مقام معظم رهبری در باب اهمیت این موضوع اظهار داشت: سال گذشته 266 پژوهش علمی درباره اعتیاد و عوامل انگیزشی گرایش به آن توسط شورای مبارزه با مواد مخدر ریاست جمهوری انجام شد.

دبیر ستاد شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر گیلان وجود یک کتابخانه دیجیتال در سایت این ستاد را برای استفاده عموم مردم از اطلاعات آن مورد اشاره قرار داد و گفت: با توجه به اینکه سن اعتیاد در جوامع جهانی در حال کاهش است امسال نیز بحث پیشگری و آموزش مقابله با مواد مخدر در دستور کار قرار گرفت.