دیپلمات‌های غربی، مدعی شده‌اند، بر خلاف گزارش ماه گذشته خبرگزاری آسوشیتدپرس، بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هنگام نمونه‌برداری از سایت پارچین، در کنار تکنسین‌های ایرانی حاضر خواهند بود.

به گزارش نداي گيلان: دو دیپلمات آگاه به توافقات محرمانه ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گفت‌وگو با خبرگزاری رویترز مدعی شده‌اند هنگام نمونه‌برداری از سایت پارچین، بازرسان سازمان ملل همراه با تکنسین‌های ایرانی حاضر خواهند بود.

خبرگزاری آسوشیتدپرس ماه گذشته در گزارش اولیه‌ای که منتشر کرد مدعی شده بود که در توافق محرمانه بین ایران و آژانس، بازرسان بین‌المللی از ورود به سایت پارچین منع می‌شوند و تکنسین‌های ایرانی وظیفه نمونه‌برداری‌های محیطی از این سایت را به عهده خواهند داشت.

این رسانه آمریکایی که به خبرسازی علیه ایران شهرت دارد، در گزارش بعدی خود متنی را منتشر کرد که مطابق ادعاها، پیش‌نویس اولیه توافق محرمانه ایران و آژانس بود.

دیپلمات‌های غربی بامداد شنبه به رویترز گفته‌اند، ایرانی‌ها مجاز خواهند بود که خودشان نمونه‌برداری را انجام دهند اما بازرسان آژانس نیز در محل حضور فیزیکی خواهند داشت و به فعالیت‌های تکنسین‌های ایرانی دسترسی کامل خواهند داشت.

یکی از این دیپلمات‌ها می‌گوید: «این مصالحه‌ای بود تا ایرانی‌ها بتوانند آبروداری کنند و آژانس هم بتواند مطمئن باشد که بازرسی‌های مد نظرش، مطابق با ملزومات دقیقش پیش می‌رود.»

دیپلمات دیگر هم در گفت‌وگو با رویترز عنوان کرده بازرسی‌ها توسط تیمی مرکب از تیم‌های ایران و آژانس انجام خواهد شد، ضمن اینکه دوربین‌ها نیز این فرایند را تحت نظارت خواهند داشت و آن را ضبط می‌کنند.

این دیپلمات درباره گزارش پیشین آسوشیتدپرس گفت: «متأسفانه برخی تحریف‌ها و گزارش‌های غیردقیق در رسانه‌ها طوری وانمود کرده‌اند که گوئی ایران، به تنهایی عملیات بازرسی را انجام خواهد داد. این، درست نیست.»

مخالفان «برجام» در کنگره، بارها به گزارش آسوشتیدپرس برای ذکر نقائص توافق با ایران اشاره کرده بودند.

دیپلمات اول به خبرگزاری رویترز گفت: «آژانس نگرانی‌ای از این بابت که مطالباتش برآورده می‌شود، ندارد. مسئله اصلی این است که آیا ایران نگرانی‌های ما را تا پایان سال برآورده می‌کند یا خیر. آنها، در حال حاضر ظاهراً (به مفاد توافقات) پایبند هستند.»