عربستان مایل به تولید سوخت هسته‌ای از طریق غنی سازی اورانیوم و تولید پلوتونیوم از سوخت‌های حاصل از نیروگاه‌های هسته‌ای است که این خواسته تا کنون با استقبال دولت‌های قبلی آمریکا رو به رو نشده بود.

به گزارش ندای گیلان،«الکساندر نواک»، وزیر انرژی روسیه درپایان نشست مجموعه کار روسیه – عربستان که در زمینه انرژی همکاری می کنند، اعلام کرد که شرکت هسته ای روس اتم درخواست مشارکت در مناقصه تاسیس اولین نیروگاه هسته ای عربستان را به ریاض ارایه کرده است.

ریاض و مسکو در نیمه دسامبر (24 آذرماه) طرحی را برای همکاری در زمینه انرژی هسته ای امضا کردند.
امضای این طرح در شرایطی صورت گرفت که ریاض اعلام کرده بود که قصد دارد 16 نیروگاه اتمی در طول 20 تا 25 سال آینده تاسیس کند.
بر اساس برآوردها هزینه ساخت این 16 نیروگاه امتی، 88 میلیارد دلار است.

در نتیجه این پروژه، عربستان در سال 2040 به 17 مگاوات انرژی هسته ای دست خواهد یافت. علاوه بر انرژی هسته ای ریاض طرح های همانند استفاده از انرژی خورشیدی دارد که انتظار می رود تا سال 2040 به 40 مگاوات برق خورشیدی دست یابد.

دولت ریاض مدت‌ها قبل اعلام کرد برای اجرای طرح چشم انداز 2030، پایان دادن به وابستگی نفتی و کاهش مصرف داخلی سوخت‌های فسیلی، درصدد دستیابی به فناوری انرژی هسته‌ای و ساخت نیروگاه‌های اتمی است. عربستان مایل به تولید سوخت هسته‌ای از طریق غنی سازی اورانیوم و تولید پلوتونیوم از سوخت‌های حاصل از نیروگاه‌های هسته‌ای است که این خواسته تا کنون با استقبال دولت‌های قبلی آمریکا رو به رو نشده بود.

ریاض قصد دارد 16 نیروگاه هسته‌ای ایجاد کند و شرکت‌های آمریکایی هم دنبال مشارکت در این طرح‌های سودآور هستند.

«خالد الفالح» وزیر انرژی عربستان سعودی 20 ماه دسامبر 2017 اعلام کرده بود، کشورش در صدد از سرگیری مذاکره با آمریکا جهت دستیابی به توافقی است که به شرکت‌های این کشور اجازه دهد، در پیاده سازی برنامه صلح آمیز انرژی هسته‌ای مشارکت داشته باشند.

این درحالیست که عربستان سعودی همواره با برنامه صلح آمیز هسته ای جمهوری اسلامی ایران که تحت نظارت آژانس بین المللی انرژی اتمی  است،مخالفت کرده است .