یکی از فرماندهان پیشین در نیروی دریایی آمریکا گفت: استعفای وزیر دفاع آمریکا باعث نارضایتی در میان فرماندهان نظامی شده و رییس جمهوری آمریکا را وارد مرحله رویارویی با پنتاگون کرده است.

به گزارش ندای گیلان، «لیه بلگر» روز شنبه در گفتگویی درباره اختلاف میان «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا و «جمیز متیس» وزیر دفاع وی که منجر به کناره گیری از این سمت شد، بیان کرد: برخلاف ادعای ترامپ، ژنرال متیس از سمتش برکنار شده است و براساس قوانین ارتش آمریکا بازنشستگی برای متیس بی معناست.

وی پیش بینی کرد که مقام های دیگری در ارتش آمریکا و پنتاگون در اعتراض به برکناری متیس، اعلام کناره گیری کنند.
این نظامی پیشین آمریکا با بی سابقه دانستن استعفای وزیر دفاع آمریکا به دلیل اختلاف نظر با رییس جمهوری گفت: اکنون ترامپ پس از درگیری با نهادهای امنیتی و اطلاعاتی و دستگاه قضایی کشور، وارد رویارویی با نهاد نظامی کشور شده است که می تواند پیامدهای زیادی داشته باشد.

** جانشین متیس می تواند خطرناک باشد
بلگر، جیمز متیس را فردی محبوب در داخل ارتش توصیف کرد و گفت برکنار کردن شخصی که به دوراندیشی در داخل دولت ترامپ مشهور بود و احتمال تعیین یک چهره تندرو به وزارت دفاع، نگران کننده است.
وی تصریح کرد: خیلی از کسانی که در دولت ترامپ به پست و مقام رسیده اند، بیشتر ‘بله قربان گو’ هستند تا اینکه در رشته خود اعتبار و احترامی داشته باشند اما ژنرال متیس کسی بود که از سوی همه مورد احترام بود. واقعیت این است که برای ترامپ دشوار خواهد بود که یک جانشین معتبر برای متیس تعیین کند.
رئیس کمیته هماهنگی جهان ماورای جنگ تاکید کرد: این بسیار نگران کننده است که ترامپ فرد ضعیفی را به وزارت دفاع تعیین کند که از وی حرف شنوی داشته باشد و خواسته های او همچون حمله نظامی به هر کشوری تن دهد.
بلگر ادامه داد: به نظرم ژنرال متیس همیشه با ترامپ اختلاف نظر داشت اما دیگر سر موضوع سوریه اختلاف های پشت پرده قابل ادامه نبود و او هم نتوانست ببیند که نظراتش مورد بی توجهی ترامپ قرار می گیرد.

** ترامپ پیام بدی به نظامیان فرستاد
وی با بیان اینکه متیس به عنوان یک فرد با ذهن راهبردی در پنتاگون شناخته می شود، اظهار کرد: برکناری وی پیام بدی به ارتش و پنتاگون فرستاد. ترامپ واقعا همه ساختارهای حکومت را به چالش کشیده است. از بخش اطلاعات و امنیتی گرفته تا قضات، همه را آزرده است. خیلی ها نگران هستند که وی در این دو سال، دست به چه کارهای پیش بینی نشده ای خواهد زد.
این نظامی بازنشسته نیروی دریایی آمریکا تصریح کرد: خیلی از مقام های نظامی هم این نگرانی را دارند و ژنرال ها و فرماندهان رده بالا و میانی در پشت پرده درباره اقدامات ترامپ با نگرانی فزاینده ای صحبت می کنند. ما امیدواریم که نظامیان ما با تصمیم های خطرناک ترامپ در آینده همراهی نکرده و مانع از اجرایی شدن آنها شوند.

** فعالان صلح موافق خروج از سوریه هستند
بلگر با تاکید بر اینکه خارج کردن سربازان آمریکایی از مناطق درگیری همچون سوریه مورد استقبال مردم کوچه و خیابان در آمریکا قرار می گیرد، افزود: من با هر فعال صلحی که حرف زدم، از این تصمیم خشنود است. ما در افغانستان به مدت 17سال حضور داشته ایم و باقی ماندن ما در آنجا هیچ چیزی را درست نمی کند.
وی با اشاره به وجود مخالفت های شدید در واشنگتن با تصمیم ترامپ برای عقب نشینی از سوریه و افغانستان گفت: در مقابل رسانه های ما مرتب می گویند که ما باید با تهدید کشورهای اسلامی مبارزه کنیم. برخی سیاستمداران ما می گویند ما نباید با خارج کردن نیروهایمان، به روسیه و ایران امتیاز بدهیم.
رئیس کمیته هماهنگی جهان ماورای جنگ افزود: هر چند من می گویم نیروهای روسیه و ایران هم باید از سوریه خارج شوند تا این بهانه را از این سیاستمدارن بگیرند، اما استدلال این سیاستمداران خنده دار است. زیرا که ارتش ما مسئول کشتار میلیون ها نفر بوده است و من نمی فهمم چرا به بهانه جلوگیری از کشتن مردم سوریه به دست اسد، ما باید آنها را بکشیم.
بلگر ادامه داد: با این وجود به نظر می رسد، میلیون ها نفر از طرفداران او هستند که از خارج کردن سربازان آمریکایی حمایت می کنند. به باور آنها باید آمریکا و داخل کشور در اولویت قرار داشته باشد و اساسا ما به سمت سیاست انزوا برویم اما من مطمئن نیستم که تصمیم ترامپ با خشنودی همه طرفدارانش همراه باشد.
وی اضافه کرد: خیلی از آنها دیدگاه ضد اسلامی داشته و می گویند تروریست ها از کشورهایی همچون سوریه می آیند و ما باید آنها را مهار کنیم.
این فعال صلح آمریکایی تاکید کرد: ما در گروه ‘جهان ماورای جنگ’ خواستار خروج نیروهای آمریکایی از سوریه و دیگر کشورها و همزمان دیپلماسی و گفت وگو هستیم. ما باید به کمک به مردم آن کشورها ادامه دهیم و تلاش کنیم با دولت های کشورهایی همچون سوریه گفت وگو کنیم.