قائم مقام وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: باید روح امید و اعتماد در بین نسل جدید و دانشجویان ایجاد شود. به گزارش ندای گیلان؛ دکتر عبدالرضا باقری در آیین گرامیداشت مقام معلم در دانشگاه اراک عنوان کرد: معلمی به دلیل نوع کار و اثربخشی در تعلیم و تربیت فرزندان این کشور شغلی شاخص محسوب […]

قائم مقام وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: باید روح امید و اعتماد در بین نسل جدید و دانشجویان ایجاد شود.

به گزارش ندای گیلان؛ دکتر عبدالرضا باقری در آیین گرامیداشت مقام معلم در دانشگاه اراک عنوان کرد: معلمی به دلیل نوع کار و اثربخشی در تعلیم و تربیت فرزندان این کشور شغلی شاخص محسوب می‌شود چراکه محصولات و ماحصل این شغل سرنوشت و آینده کشور و جامعه را رقم می‌زند.

وی با بیان اینکه معلم همواره با فکر و ذهن انسان‌ها همراه است و تعلیم و تربیت توام با آموزش تخصصی انسان موثری را تربیت و مسیر جامعه را متحول می‌کند، افزود: بخش عمده‌ای از پیشرفت کشور امروز مرهون تلاش‌های معلمان و اساتید است و باید قدردان این زحمات بود و در پیمایش ملی انجام شده در دهه 70 و دهه 90 شغل معلمی و تدریس در دانشگاه در زمره مشاغل تراز اول کشور بوده است.

باقری با تاکید بر اینکه باید روح امید و اعتماد در بین نسل جدید و دانشجویان ایجاد شود، گفت: با وجود همه مشکلات موفقیت‌های بسیاری از سوی دانشگاه‌های کشور حاصل شده است و دانشجویان بسیاری را در کلیه سطوح تربیت کرده‌اند و در حوزه تولید علم و تعداد دانشجویان در سطح بین‌المللی رشد مناسبی حاصل شده است و باید محیط برای آموزش متقاضیان نیز فراهم شود.

وی بر لزوم اصلاح زیرنظام‌های آموزش عالی تاکید و تصریح کرد: آموزش عالی یکی از مراکزی است که به واسطه اتخاذ برخی سیاست‌های نادرست درگیر چالش‌های جدی شده است.

قائم مقام وزیر علوم فاصله گرفتن نظام‌ها از ماموریت‌های اصلی، شکل‌گیری مراکز آموزش عالی متعدد و بعضا با ماموریت‌های موازی را از جمله چالش‌های موجود در شاکله آموزش عالی کشور دانست و گفت: مسلما اصلاح این امور ساده نیست، اما عزم جدی برای اصلاح زیرنظام‌ها در دولت دوازدهم وجود دارد و لازم است برای تحقق جراحی‌های لازم از شرایط موجود فاصله گرفت، اما اقتضائات فعلی کشوری همچون بیکاری اصلاح امور را با کندی مواجه‌ می‌کند.

وی اضافه کرد: در گذشته انتظار جامعه از متولیان آموزش عالی تربیت نیروی انسانی برای کادر فنی و اجرایی مورد نیاز کشور و تولید دانش فنی بوده است، اما امروز اقتضائات جامعه متفاوت شده است و استنباط جامعه این است که دانشگاه باید دردی از جامعه دوا کند و وارد مباحث و مشکلات مبتلابه کشور همچون اشتغال، مباحث اقتصادی، آسیب‌های اجتماعی، ریزگردها، کمبود آب و … شود.

باقری با تاکید بر اینکه دانشگاه باید محلی برای حل و رفع دردهای جامعه باشد، افزود: باید از پتانسیل معلمان و اساتید دانشگاه در جهت حرکت به سمت رفع مشکلات جامعه استفاده کرد، خوشبختانه به وضوح شاهد تغییر مسیر دانشگاه‌ها و حرکت به سمت مسائل جامعه هستیم و باید این توجه افزایش یابد تا جامعه به این امر واقف باشند که دانشگاه پاسخگوی درد جامعه است و از طرفی دانشگاه نیز باید اقدامات خود را به جامعه منعکس کند.

وی با اشاره به انجام پروژه‌های صنعتی بزرگ توسط دانشگاه‌های کشور که در گذشته این توجه وجود نداشته است، بیان کرد: امروز نهال‌های کوچک در دانشگاه‌ها رویش پیدا کرده است و باید این محیط تقویت و بسترسازی لازم جهت توجه و ارائه راهکار جهت رفع مشکلات کشور ایجاد شود.

قائم مقام وزیر علوم تصریح کرد: مشکلات امروز به راهکار علمی نیاز دارد و تحقق این امر از مسیر دانشگاه عبور می‌کند و خوشبختانه امروز علائم و نشانه‌های ورود به دانشگاه اثرگذار و جامعه‌محور را شاهد هستیم و باید جامعه در جریان این تلاش‌ها قرار گیرند تا به توان حل مشکل دانشگاه باورمند شود.

وی با اشاره به آموزش محور بودن دانشگاه‌ها در دهه 80 که این امر با اتخاذ سیاست‌ها مناسب به پژوهش محوری دانشگاه‌ها نیز سوق یافت، گفت: امروز وضعیت تولید مقالات علمی با وجود برخی نقدها مناسب است، اما لازم است که روند و رویکرد پژوهش‌محوری در دانشگاه‌ها بیشتر تسری یابد.

باقری با تاکید بر مهارت‌آموزی دانشجویان افزود: در حوزه آموزش دروس عملی، کارگاهی و آزمایشگاهی باید جدی گرفته شود تا فارغ‌التحصیلان دارای مهارت تربیت شوند و طی تلاش انجام شده در مجلس شورای اسلامی یک میلیارد دلار اعتبار ارزی اختصاص یافته است که تجهیز شدن دانشگا‌ه‌های از طریق این اعتبار ممکن خواهند بود و لازم است که دانشگاه‌ها نیز از منابع داخلی خود در امر تجهیز امکانات، بازآموزی کارشناسان و بکارگیری دانشجویان دکترا در کارگا‌ه‌ها استفاده لازم را داشته باشند و دانشگاه اراک نیز به واسطه وجود مشاغل و صنایع مختلف در اراک و استان می‌تواند در راستای افزایش کیفیت آموزشی و مهارت‌آموزی دانشجویان تلاش داشته باشد.

وی در حوزه تحصیلات تکمیلی بر توجه به کیفیت و فاصله گرفتن از کمیت تاکید کرد و گفت: رویکرد کمی‌گرایی در حوزه تحصیلات تکمیلی باید تغییر کند و این امر با تغییر آیین‌نامه مسیر می‌شود و باید نرم پذیرش دانشجویان تحصیلات تکمیلی اصلاح شود و تمرکز بر کیفیت کار اموزش و تربیت مصروف شود.

قائم مقام وزیر علوم، تحقیقات و فناوری اضافه کرد: تقویت حوزه‌های فناوری در دانشگاه‌ها با ایجاد مراکز رشد و هدفمند کردن تحقیقات اساتید و پایان‌نامه‌ها یکی دیگر از سیاست‌های وزارت علوم است که باید در دانشگاه‌ها مورد توجه جدید قرار گیرد.

باقری تاکید کرد: بیان مشکلات دردی از جامعه دوا نمی‌کند بلکه ارائه راهکار راهگشای مشکلات جامعه خواهد بود و اساتید باید به سمت حرکت کنند.