ندای گیلان:وی رودخانه‌های استقرار صید ماهیان مولد را در شرق، غرب و مرکز گیلان عنوان کرد و افزود: در رودخانه‌های شناخته شده به لحاظ مهاجرت ماهیان مولد مستقر شدیم و این امر با مشارکت مردمی انجام شده است. ایلدرم در ادامه با بیان اینکه گیلان در بخش تولید ماهیان گرم‌آبی رتبه دوم کشوری را دارد، […]

ندای گیلان:وی رودخانه‌های استقرار صید ماهیان مولد را در شرق، غرب و مرکز گیلان عنوان کرد و افزود: در رودخانه‌های شناخته شده به لحاظ مهاجرت ماهیان مولد مستقر شدیم و این امر با مشارکت مردمی انجام شده است.

ایلدرم در ادامه با بیان اینکه گیلان در بخش تولید ماهیان گرم‌آبی رتبه دوم کشوری را دارد، تصریح کرد: در بخش آبزی‌پروری ماهیان گرم‌آبی سابقه تاریخی داریم ضمن اینکه در بخش ماهیان سردآبی مزارع بسیار خوبی در استان وجود دارد.

معاون صید و بنادر ماهیگیری شیلات گیلان به شرایط آب و هوایی تولید میگو در استان اشاره کرد و گفت: شرایط آب و درجه حرارت برای تولید میگو در استان مساعد نیست و این گونه بیشتر در استان‌های جنوبی و گلستان تولید می‌شود.

وی از تکثیر شاه‌میگو در مراکز تولید آبزیان گیلان خبر داد و بیان کرد: سال گذشته 11 هزار قطعه شاه‌میگو در مراکز تکثیر استان تولید شده و در رودخانه‌های منتهی به تالاب‌های گیلان رهاسازی شده است.

*عرضه و تقاضا تعیین‌کننده نرخ ماهی در بازار

ایلدرم با اشاره به اینکه نرخ ماهی در بازار طبق عرضه و تقاضا تعیین می‌شود، خاطرنشان کرد: مقدار ماهی عرضه شده تعیین‌کننده نرخ در بازار است و فراوانی عرضه موجب کاهش قیمت می‌شود.

معاون صید و بنادر ماهیگیری شیلات گیلان بر ایجاد صنایع فرآوری و بسته‌بندی در کنار تشکل‌های صیادی استان تاکید کرد و یادآور شد: وجود صنایع فرآوری در عرضه محصولات دریایی در بازار حائز اهمیت است.

وی با بیان اینکه بخش دولتی در عرضه و تعیین نرخ آبزیان در بازار نقشی ندارد، اظهار کرد: احداث سردخانه برای نگه‌داری آبزیان و عرضه به‌موقع محصول در بازار موجب ایجاد تعادل در نرخ می‌شود.

ایلدرم به عرضه مستقیم ماهی توسط تعاونی‌های صید در گیلان اشاره کرد و افزود: تلاش می‌کنیم تمام تعاونی‌ها صید ماهی را به صورت مستقیم عرضه کنند.

*ماهی دودی و شور چاشنی غذای مردم در استان‌های شمالی

معاون صید و بنادر ماهیگیری شیلات گیلان با اشاره به مصرف ماهی به صورت دودی و شور، تصریح کرد: ماهی دودی و شور چاشنی غذای مردم در استان‌های شمالی محسوب می‌شود.

وی ادامه داد: ماهی شور و دودی تولید شده در گذشته با ماهیان دودی و شور امروز متفاوت است زیرا در گذشته ماهی تازه دودی و شور می‌شد اما اکنون ماهی به دلیل اینکه به فروش نمی‌رسد دودی یا شور می‌شود.

ایلدرم با تاکید براینکه عمل‌آوری بعضی از مراکز ماهی دودی قابل قبول نیست، بیان کرد: سازمان دامپزشکی در این زمینه نظرهایی دارد و توصیه می‌کند مردم از ماهیان دودی و شور موجود در بازار استفاده نکنند.

معاون صید و بنادر ماهیگیری شیلات گیلان بر فراهم کردن بستر شرایط تولید استاندارد ماهی شور و دودی تاکید کرد و گفت: اگر شرایط توسط سازمان‌های مربوطه فراهم شود می‌توان ماهی دودی و شور با کیفیت تولید کرد.

وی از کاهش سه درصدی صید ماهی در گیلان خبر داد و یادآور شد: سال گذشته روزهای کولاکی دریا بیشتر بود و به این دلیل زمان صید از 15 تا 28 فروردین ماه سال جاری تمدید شد.

ایلدرم با اشاره به صید سه هزار تن ماهی سفید در گیلان، خاطرنشان کرد: سال گذشته 81 درصد از صید تعاونی‌های صیادی استان را ماهی سفید تشکیل داد و ماهی کفال با صید 605 تن 15 درصد از صید را به خود اختصاص داده است.

معاون صید و بنادر ماهیگیری شیلات گیلان پرورش ماهی سفید در قفس را از برنامه‌های این سازمان دانست و اظهار کرد: اکنون پرورش ماهی سفید در استان نداریم.