محمدرضا ابراهیم‌زاده با بیان اینکه در سال گذشته 33 کیلوگرم زنبور” تریکوگراما” در شهرستان فومن تولید شده است، اظهار کرد: زنبور “تریکوگراما” مبارزه بیولوژیک و پارازیت‌کننده تخم ساقه‌خوار برنج است.

ندای گیلان:محمدرضا ابراهیم‌زاده با بیان اینکه در سال گذشته 33 کیلوگرم زنبور” تریکوگراما” در شهرستان فومن تولید شده است، اظهار کرد: زنبور “تریکوگراما” مبارزه بیولوژیک و پارازیت‌کننده تخم ساقه‌خوار برنج است.

وی با بیان اینکه برای تولید زنبور تریکوگراما از کارگاه‌های تولید تریکو “انسکتاریوم” استفاده می‌شود، افزود: کاهش آلودگی محیط زیست و عدم مصرف سموم شیمیایی از مزیت‌های استفاده این روش است.

ابراهیم‌زاده رهاسازی زنبور تریکوگراما را در سه مرحله دانست و عنوان کرد: در هر مرحله تعداد 100 تریکوکارت در یک هکتار رهاسازی می‌شود که زمان رهاسازی پس از تعیین پیک پرواز آفت ساقه‌خوار برنج و بررسی کارشناسان جهاد کشاورزی صورت می‌گیرد.

وی متذکر شد: در صورت رهاسازی زنبور تریکو به تعداد سه مرحله، میزان تولید 11 هزار هکتار از اراضی را پوشش خواهد داد.

مدیر جهاد کشاورزی فومن به رهاسازی زنبور تریکوگرامای تولید شده شهرستان فومن در شفت، تالش و رضوانشهر اشاره کرد و افزود: رهاسازی زنبور تریکوگراما در شهرستان فومن در مساحت هزار و 850 هکتار از اراضی این شهرستان انجام می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: در مراحل تولید زنبور تریکوگراما از بید غلات به عنوان میزبان واسط استفاده می‌شود.

ابراهیم‌زاده در ادامه به رهاسازی سوسک کریپتالموس علیه شپشک آرد آلود در باغات چای شهرستان فومن اشاره و اظهار کرد: شپشک آردآلود نوعی افت در باغات چای و مرکبات است.

وی افزود: در راستای مبارزه بیولوژیک با آفات شپشک آرد آلود در باغات چای این شهرستان از سوسک کریپتالموس استفاده می‌شود که کاهش و عدم مصرف سموم شیمیایی از مزیت‌های استفاده آن است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان فومن در پایان اظهار کرد: در قریب 135 هکتار از باغات چای شهرستان فومن تعداد 190 هزار سوسک کریپتالموس رهاسازی شده است.