شعبانی گفت:با احتساب 1,700,000 قطعه بچه ماهي سفيد رهاسازي شده از سوي مركز شهيد دكتر بهشتي در سال جاري مجموع رهاكرد بچه ماهيان استخواني اين مركز در سال جاري بالغ بر 8,200,000 قطعه بچه ماهي بوده است.

به گزارش ندای گیلان،اسحاق شعبانی در گفت‌وگو با ندای گیلان با بیان اینکه  در سال جاري با هدف جبران خلاء ناشي از كمبود لارو ماهي سفيد و به منظور تحقق ارقام مربوط به رهاكرد ماهيان استخواني در استان از سوي مركز بازسازي و حفاظت از ذخاير ژنتيكي ماهيان خاوياري شهيد دكتر بهشتي براي نخستين بار به طريق بهره گيري از مولدين حاصل پرورش بچه ماهيان نورس انتقالي در سال 1394 نسبت به تكثير و رهاسازي تعداد 6,500,000 قطعه بچه ماهي كپور دريايي با متوسط وزن 5/1 گرم اقدام شد افزود: .با احتساب 1,700,000 قطعه بچه ماهي سفيد رهاسازي شده از سوي مركز شهيد دكتر بهشتي در سال جاري مجموع رهاكرد بچه ماهيان استخواني اين مركز در سال جاري  بالغ بر 8,200,000 قطعه بچه ماهي بوده است.

مدیرکل شیلات گیلان با اشاره به اینکه كپور دريايي از جمله گونه هايست كه بطور طبيعيدر حوزه درياي سياه ، آرال ، خزر و در رودخانه دانوب زندگي مي نمايد. اين ماهي به طور مصنوعي در كشورهاي هلند ، آلمان ، دانمارك ، سودان شمالي ، انگليس و تركمنستان معرفي و به طور موفقيت آميزي توليد مثل کرد گفت: ماهي كپور معمولي دريايي بومي درياي خزر بوده. اين ماهي عمدتاً در آبهاي گرم و نسبتاً آرام و راكد كه داراي بسترهاي شني و يا لجني پوشيده از گياهان آبزي مي باشند ، زندگي مي نمايند و عمدتاً از لارو حشرات ، نرمتنان ريز ، كرمها و حتي از لارو ساير ماهيان تغذيه مي کند.

شعبانی با تاکید بر اینکه بچه ماهيان ابتدا از پلانكتونهاي گياهي و جانوري شامل جلبكها ، سخت پوستان و روتاتوريا تغذيه و هنگامي كه به طول 18 ميلي متر مي رسند به تغذيه از كفزيان مي پردازند بیان داشت: مناسب ترين دما براي رشــد و تغذيه اين ماهي 18 تا 25 درجـه سانتي گراد است و زمان تخم ريزي كپور معمولي بر حسب دماي آب در استان گيلان از اوايل ارديبهشت تا تير ماه هر سال بوده ، تعداد تخم 300-200 هــزار عدد تخم براي هركيلوگرم از وزن بدن ماهي مــاده است.

وی با تصریح بر اینکه تخم ها به قطـر 6/1 – 1 ميلي متر ، شفاف و چسبناك مي باشند كه بر روي گياهان آبـزي مي چسبند گفت: دوره انكوباسيون بر حسب درجـــه حرارت آب 5-3 روز به طــول مي انجامد.همانگونه كه ماهي سفيد در استان مازندران و گيلان از مقبوليت بالايي برخوردار است ، ماهي كپور دريايي نيز در استانهاي شمالي داراي جايگاه ممتازي در مسير مصرف مي باشد اما ارقام صيد اين ماهــي همواره متأسفانه به دلايلي در ساليان اخير با نوساناتي همــراه بوده است.