مدیر کل بنادر و دریانوردی استان گیلان گفت: مجموع تخلیه و بارگیری کالا در بندر آستارا از ابتدای امسال تاکنون ۸۷ هزار و ۴۰۰ تن بوده که این میزان نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۴۷ درصد افزایش یافته است.

به گزارش ندای گیلان،حسین چراغی امروز در نشست خبری در آستارا با اشاره به اینکه صادرات و واردات کالا از منطقه ویژه اقتصادی بندر آستارا رشد و رونق چشمگیر داشته است اظهار داشت: از ابتدای امسال واردات و صادرات کالا در بندر آستارا با رشد بی‌سابقه‌ای مواجه بوده است.

وی با بیان اینکه با آماده شدن زیرساخت‌های فاز نخست توسعه در این بندر فضای حضور سرمایه‌گذاران در بخش‌های مختلفی چون احداث سیلوی غلات و انبار مهیا شده است گفت: مجموع تخلیه و بارگیری کالا در بندر آستارا از ابتدای امسال تاکنون 87 هزار و 400 تن بوده است.

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان گیلان با تاکید بر اینکه این میزان نسبت به مدت مشابه سال گذشته با رشد 47 درصدی مواجه بوده است خاطرنشان کرد: 57 هزار و 766 تن از میزان یاد شده مختص صادرات کالای غیرنفتی است که در این حوزه شاهد رشد 214 درصدی هستیم.

چراغی با اشاره به اینکه بخشی از رونق صادرات بندر آستارا به واسطه راه‌اندازی شیوه حمل و نقل جدید “کابوتاژ” در شمال کشور محقق شده است گفت: با الحاق پایانه ریلی آستارا به منطقه ویژه اقتصادی بندر آستارا به زودی شاهد راه‌اندازی حمل و نقل چند وجهی در این منطقه می‌شویم.

وی با بیان اینکه با ایجاد این پایانه ریلی جابجایی کالا با سرعت و سهولت بیشتری در آستارا انجام شده و این امر موجب کاهش قیمت تمام شده کالا می‌شود افزود: ایمنی و حفظ سلامت کالا، استفاده بهینه از ظرفیت کشتی‌ها، کاهش ترافیک جاده‌ای و صرفه‌جویی در زمان و هزینه از دیگر مزایای حمل و نقل چند وجهی است.

مدیر کل بنادر و دریانوردی استان گیلان با اشاره به اینکه با اقدامات اثرگذار به دنبال افزایش سهم بازار از طریق جذب کالاهای جدید از مسیر دریای خزر هستیم خاطرنشان کرد: تلاش است با این اقدامات شاهد رونق سهم کالای ترانزیتی از این منطقه باشیم.

چراغی با تاکید بر زیرساخت‌های بندر تاریخی کیاشهر و با بیان اینکه این بندر از حلقه‌های مهم در شبکه مارینا و گردشگری دریایی استان گیلان محسوب می‌شود افزود: اقدامات لازم برای تحویل مجدد بندر کیاشهر از اداره کل شیلات به اداره‌کل بنادر و دریانوردی در جریان است.

مدیر کل بنادر و دریانوردی استان گیلان با اشاره به اینکه پس از تحویل بندر مذکور به سازمان بنادر و دریانوردی واگذاری بندر کیاشهر به سرمایه‌گذاری‌های بخش خصوصی آغاز می‌شود بیان کرد: بندر کیاشهر از ظرفیت‌های گردشگری گسترده‌ای برخوردار است.

وی با بیان اینکه منطقه توریستی و گردشگری بندر کیاشهر جاذبه‌های بی‌نظیری در حوزه گردشگری دریایی دارد تصریح کرد: ایجاد زیر ساخت‌های گردشگری دریایی در بندر کیاشهر موجب تحرک اقتصادی و خلق فرصت‌های شغلی در این منطقه و استان گیلان می‌شود.

چراغی با اشاره به بندر چمخاله و با تاکید بر اینکه ظرفیت‌های گردشگری دریایی در این منطقه چشمگیر است افزود: با توجه به سیاست‌های تبیین شده مبنی بر توسعه صنعت گردشگری دریایی چند ماه گذشته مراحل مطالعات بندر چمخاله با کاربری تفریحی، گردشگری دریایی و ورزش‌های آبی به اتمام رسیده است.

وی با بیان اینکه اقدامات لازم به منظور برگزاری مناقصه ساخت زیربناهای گردشگری دریایی بندر چمخاله به صورت EPC نهایی شده است افزود: آگهی مناقصه عمومی برای انتخاب پیمانکار ساخت بندر چمخاله تا اواسط مرداد امسال منتشر می‌شود و پس از مراحل قانونی مناقصه ساخت این بندر آغاز می‌شود.