استاندار گیلان به رشد ۳۲ درصدی میزان سرمایه‌گذاری در پروژه‌های هفته دولت امسال اشاره و بر ضرورت اتکا به شعار ما می‌توانیم برای فائق آمدن بر مشکلات تأکید کرد و گفت: ۷۰ درصد محصولات کشاورزی گیلان‌‌ به صورت مکانیزه کشت می شوند و باید با شناسنامه دار شدن آنان، در جهت شکوفایی تولیدات گام برداشت.

به گزارش ندای گیلان از رشت،اسداله عباسی  همزمان با هفته دولت در گفت‌و‌گوی زنده تلویزیونی از طریق برنامه تلویزیونی کارنامه شبکه استانی باران که از طریق شبکه استانی باران پخش شد، ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدا به ویژه شهدای دولت شهیدان رجایی و باهنر، اظهار کرد: شهیدان چراغ راه هدایت مردم و مسئولان بوده‌اند لذا تمامی کارگزاران نظام مقدس جمهوری اسلامی باید این‌شهدا را الگوی خود قرار دهند.

وی با اشاره به میزان پروژه‌های به بهره‌برداری رسیده در هفته دولت گفت: در هفته دولت یک‌هزار و ۱۶۰‌پروژه با میزان اعتبار سه هزار و ۷۶۹ میلیارد تومان با میزان اشتغال یک هزار و ۳۱۶ نفر به بهره‌برداری رسیده است.

نماینده عالی دولت در گیلان میزان رشد در بخش تولید و سرمایه گذاری را بسیار قابل تامل دانست و بیان کرد: بر اساس آمار در بخش تعداد پروژه‌های به بهره‌برداری رسیده با رشد ۲۶ و در بخش مبلغ پروژه با پیشرفت ۶۲ درصدی مواجه بودیم و همچنین در حوزه میزان سرمایه‌گذاری انجام شده شاهد رشد ۳۲ درصدی با میزان یک‌هزار و ۲۰۰‌ میلیارد تومان بودیم.

وی با تاکید بر لزوم توجه به ظرفیت‌های موجود در گیلان در راستای توسعه این استان بیان کرد: زمانی که به من برای استانداری گیلان تکلیف شد بررسی‌های دقیقی را برای حل مشکلات استان با توجه به واقعیت‌ها انجام داده و دسته‌بندی کردیم و بر اساس برنامه‌های راهبردی و ظرفیت‌های موجود در گیلان  اقدامات مهمی را انجام دادیم.

وی با بیان اینکه در بخش‌های مختلف اقتصاد گیلان کارهایی انجام شده ولی این اقدامات کافی نیست، تصریح کرد: در گیلان علیرغم ظرفیت‌های موجود با مشکلاتی از جمله پیری جمعیت، مسائل کشاورزی و کاهش سبد درآمد مردم مواجه بودیم که در تلاشیم تا این مشکلات را در سریعترین زمان ممکن برطرف کنیم.

استاندار گیلان با بیان اینکه محصولات کشاورزی تولید شده در این استان باید شناسنامه‌دار شوند، گفت: محصولی که در گیلان تولید می‌شود باید شناسنامه دار باشد تا بتوان متوجه شد این محصول برای کدام شهر و حتی کدام باغدار است.

دکتر عباسی لاهیجان را قطب تولید چای در کشور معرفی کرد و افزود: چای لاهیجان با ثبت جهانی در یونسکو شناسنامه دار شده که این امر منجر به شکوفا شدن تولید و فرآیند مصرف می‌شود.

وی با ابراز تاسف از تعطیلی ۷۰۰  کارخانه و واحد تولیدی در گیلان تصریح کرد: متأسفانه ۷۰۰ کارخانه گیلان تعطیل بوده که اکنون ۱۰۸ کارخانه راه‌اندازی شده و کارگران به کار خود برگشتند که در این شرایط سخت اقتصادی بسیار مثمر ثمر است.

نماینده عالی دولت در گیلان مهم‌ترین دلایل تعطیلی کارخانجات گیلان‌ را مسئله سرمایه در گردش دانست و افزود: بر اساس پیگیری‌های صورت گرفته، سرمایه در گردش مهمترین دلیل تعطیلی کارخانجات گیلان بوده که در این خصوص تعامل خوبی با بانک‌های عامل به وجود آمده است.

دکتر عباسی با بیان اینکه حل معضل پسماند سراوان اولویت نخست بوده است، تصریح کرد: پسماند سراوان،  تالاب انزلی و رودخانه‌های زرجوب و گوهر رود را با تهدید جدی مواجه کرده که پیگیری‌‌های انجام شده منجر به سفر  رئیس جمهور به گیلان شد و بلافاصله در مدت زمان یک هفته پس از انجام سفر  با دستور آیت‌الله  رئیسی کارگروه احیای رودخانه زرجوب و گوهر رود به ریاست معاون اجرایی رئیس جمهور تشکیل شد.

وی با تاکید بر اینکه بدون شناسایی منشا آلودگی رودخانه‌های زرجوب و گوهر رود نمی‌توانستیم آلودگی این دو رودخانه را برطرف کنیم، گفت: با تلاش‌های صورت گرفته ابتدا منشا آلودگی رودخانه‌های زرجوب و گوهر رود شناسایی و سپس برای رفع آن اقداماتی انجام شده است.

استاندار گیلان گفت: فاضلاب لاکان، فاضلاب‌های بیمارستانی و فاضلاب شهر رشت مهم‌ ترین منشا‌های آلودگی رودخانه‌های زرجوب و گوهر رود بوده است که در طی چندسال گذشته اهتمام جدی برای رفع این آلودگی‌ها نبود.

دکتر عباسی با بیان اینکه با اعتبارات قطره چکانی نمی‌توان به رفع آلودگی رودخانه‌های زرجوب و گوهر رود کمک کرد، تصریح کرد:  عمده ترین منشا  آلودگی این دو رودخانه فاضلاب شهر رشت بوده که ۵۰۰‌ میلیارد تومان اعتبار مصوبات سفر بوده اما به این شکل نمی‌شد مشکلات ‌را برطرف کرد لذا با تنظیم نامه‌ای و سپس برگزاری جلسه‌ای با معاون اجرایی رئیس جمهور؛ قرار دادی با قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا امضا شد تا از طریق تهاتر نفت با اعتبار پنج هزار و ۵۰۰‌ میلیارد تومان فاضلاب رشت احداث و ساماندهی شود.

وی احداث تصفیه خانه فاضلاب لاکان را یک اقدام جهادی و مهم در گیلان و حتی کشور دانست و بیان کرد: از محل سفر رئیس جمهور به گیلان مبلغ 15 میلیارد تومان اعتبار برای تکمیل تصفیه خانه ۶۰۰ متر مکعبی لاکان اختصاص یافت و در روز گذشته به بهره‌برداری رسیده و تا سه سال آینده تمامی آلودگی رودخانه‌های زرجوب و گوهر رود برطرف می‌شود.

استاندار گیلان یکی دیگر از منشا‌های آلودگی رودخانه زرجوب و گوهر رود را فاضلاب‌های بیمارستانی دانست و گفت: ۵۰ میلیارد تومان اعتبار برای تصفیه خانه بیمارستان‌های امیر المومنین، پورسینا، رازی، حشمت، شفا، الزهرا و ولایت رشت در نظر گرفته شده که ۲۰ میلیارد تومان آن ‌ پرداخت شده و در هفته دولت تصفیه خانه بیمارستان پورسینا نیز به بهره برداری رسیده است.

دکتر عباسی بیان کرد: از یک‌هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار مصوب در خصوص ساماندهی پسماند سراوان، ۶۰۰ میلیارد تومان آورده دولت و مابقی آورده شهرداری است.

وی با اشاره به تصفیه شیرابه سراوان به طور آزمایشی بیان کرد: هم اکنون سه لیتر در ثانیه پسماند و شیرابه در سراوان به صورت آزمایشی تصفیه شده و شیرابه را به آب کشاورزی تبدیل می‌کند.

نماینده عالی دولت در گیلان گفت: در خصوص احداث تصفیه خانه صومعه سرا و انزلی که منشاء آلودگی تالاب بوده است نیز ۳۰۰ میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته شده است.

دکتر عباسی از تخصیص اعتبار ۱۲۰ میلیارد تومانی در خصوص طرح آبخیزداری تالاب بین المللی انزلی خبر داد و افزود: با تلاش‌های صورت گرفته ۱۵ میلیارد اعتبار هم برای مبارزه با گیاه سنبل آبی در تالاب بین المللی انزلی در نظر گرفته شده است.

وی با بیان اینکه ماسوله ریشه در تاریخ گیلان دارد و یک‌ ظرفیت گردشگری بی نظیر در کشور است، اظهار کرد: ثبت جهانی ماسوله در یونسکو یک اقدام جهادی و مهم در کشور بوده که در این خصوص جلسات جدی و بعضا چالشی را داشته‌ایم که منجر به تحقق سومین ضرب الاجل بنده به‌عنوان استاندار گیلان شد.

استاندار گیلان با تاکید بر لزوم توجه‌‌ به انجام مدیریت جهادی در استان گیلان افزود: مدیریت جهادی برگرفته از اخلاق و ریشه جهادی است که با شعار ما می‌توانیم می‌توان بر تمامی مشکلات فائق آمد.

دکتر عباسی گفت: بعضا محصولات کشاورزی به شکل سنتی کاشت و برداشت انجام می‌شوند اما اکنون‌ ۷۰ درصد کاشت به صورت مکانیزه است که بسیار به افزایش کیفیت برنج کمک می‌کند.

وی با اشاره به اختصاص یک‌هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار به بخش کشاورزی در استان گیلان بیان کرد: با پیگیری‌های انجام شده یک‌هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان اعتبار به منظور کاهش تنش آبی به استان گیلان اختصاص یافته است.

استاندار گیلان مهم‌ترین مشکل و معضل استان گیلان در فصل زراعی را کاهش ۵۰۰ میلیون متر مکعبی آب ذخیره‌سازی شده در سد سفیدرود دانست و گفت: امسال میزان ذخیره سازی آب در پشت سد سفیدرود از یک میلیون و ۲۰۰ متر مکعب  به ۸۰۰ میلیون متر مکعب رسیده بود که مزارع کشاورزی را با تهدید مواجه می‌کرد.

دکتر عباسی با بیان اینکه تشکیل قرارگاه جهادی مدیریت آب در گیلان یک اقدام بی نظیر در کشور بوده است، تصریح کرد: ابتدا برخی از کارشناسان گفتند که باید از کاشت برنج در ۶۰ درصد مزارع گیلان جلوگیری شود که بنده با این اقدام مخالفت کرده و با تشکیل قرارگاه جهادی مدیریت آب و رهاسازی به موقع آب، خوشبختانه کشت برنج در تمامی مزارع گیلان انجام شد.

استاندار گیلان با تاکید بر لزوم توجه به تکمیل راه آهن رشت آستارا گفت: فرمایشات مقام معظم رهبری در دیدار با رئیس جمهور روسیه در خصوص لزوم تکمیل راه آهن رشت آستارا حجت را بر دولت و مسئولان استانی در گیلان تمام کرد لذا باید در سریعترین زمان ممکن این ابر پروژه که باعث اتصال گیلان به کشورهای اوراسیا و قفقاز می‌شود به بهره‌برداری برسد.

دکتر عباسی ابلاغ  ۸۰۰‌ میلیون یورو اعتبار در خصوص تکمیل راه آهن رشت آستارا را در کشور بی سابقه دانست و بیان کرد: این اعتبار معادل ۲۵ هزار میلیارد تومان است که برای تکمیل راه آهن رشت آستارا در نظر گرفته شده و تا زمان حاضر ۱۰ کیلومتر آن زیرسازی و تکمیل شده، ۱۲ کیلومتر در دست ساخت بوده و ۱۴۰ کیلومتر آن باقی مانده است.

وی با اشاره به پیشرفت ۷۴ درصدی راه آهن رشت-کاسپین تصریح کرد: برای تکمیل راه آهن رشت-کاسپین ۶۰۰ میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته شده که ۴۹۰ میلیارد تومان تخصیص پیدا کرده و طبق وعده پیمانکار تا پایان سال به بهره برداری می‌رسد.

استاندار گیلان با بیان اینکه هشت کیلومتر آزادراه رشت-قزوین در آینده‌ای نزدیک‌ به بهره برداری می‌رسد، تصریح کرد: از ۱۳۸ کیلومتر این آزادراه ۱۳۰ کیلومتر ساخته شده و برای احداث هشت کیلومتر باقی مانده یک‌هزار و ۲۵۰ میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته شده که ۳۵۰ میلیارد تومان آن تخصیص پیدا کرده است.

دکتر عباسی از کسب رتبه هفتم گیلان در خصوص ایجاد اشتغال در کشور خبر داد و افزود: تعهد گیلان در ایجاد اشتغال و در سال جاری۳۰ هزار و ۹۰۴ نفر بوده که اکنون برای ۱۳ هزار و ۹۳۲ نفر اشتغال ایجاد شده است.

وی از تحویل معدن سنگرود به بهره‌بردار جدید خبر داد و گفت: معدن سنگرود یک ظرفیت عظیم در استان گیلان است که توجه به آن منجر به رشد اقتصادی و ایجاد اشتغال در گیلان می‌شود لذا با تلاش‌های صورت گرفته این معدن پس احراز صلاحیت دقیق، به بهره‌بردار جدید واگذار می‌شود.

استاندار گیلان با اشاره به صدور ۱۷۹ مجوز بی نام کسب و کار در استان گیلان بیان کرد: تعهد استان گیلان در سال جاری صدور ۵۰۰ مجوز بی نام بوده است که تاکنون و با تلاش‌های صورت گرفته ۱۷۹ مجوز صادر شده است.