معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه ریزی گیلان از انتشار شاخص قیمت کالاها و خدمات مصرفی خانوارها، نرخ تورم و متوسط قیمت برخی اقلام خوراکی منتخب درکشور و استان آذر‌ماه 1398 کشور و گیلان خبر داد.

به گزارش ندای گیلان،معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه ریزی گیلان با بیان این خبر که نرخ تورم کل کشور و استان گیلان در آذر‌ماه به ترتیب 40 و 38/6 درصد است، اظهار داشت: استان گیلان در این ماه، در بین 31 استان، در رتبه بیست و دوم نرخ تورم کشور قرار گرفته است.

طیفوری خاطرنشان کرد: استان قم با نرخ 35/2 درصد دارای پایین‌ترین نرخ تورم و استان ایلام با نرخ تورم  48/6 درصد دارای بالاترین نرخ تورم در کشور است. همچنین 4 استان مجاور استان گیلان، یعنی استان‌های قزوین، مازندران، زنجان و اردبیل به‌ترتیب دارای رتبه‌های چهاردهم، شانزدهم، هجدهم و نوزدهم و استان ساحلی گلستان دارای رتبه پانزدهم بالاترین نرخ تورم کشور هستند.

وی اضافه کرد: نرخ تورم گروه عمده خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات کشور برابر 55/7 درصد و گیلان برابر 54/9 درصد و نرخ تورم گروه عمده کالاهای غیرخوراکی ‌و خدمات کشور و گیلان به ترتیب 33/4 و 32/6 درصد بوده است.

طیفوری همچنین مقدار تغییرات تورم نقطه‌به‌نقطه آذر‌ماه سال جاری را در کشور و استان به ­ترتیب برابر 27/8 و 27 درصد اعلام نمود.

وی همچنین اظهار داشت که بررسی تغییرات شاخص قیمت آذر‌ماه سال جاری نسبت به ماه گذشته نشان می‌دهد که مقدار تغییرات تورم ماهانه در کشور  برابر 3/2درصد و در استان برابر 3/3 درصد است.