رییس پارك علم و فناوری گیلان گفت: پارك علم و فناوری گیلان براساس نوع عملكرد و نوع نقش‌آفرینی خود در كشور با عنوان پارك سطح یك، جزء چهار پارك برتر كشور است.

به گزارش ندای گیلان،دكتر مجید متقی طلب در جریان بازدید مهندس مسرور رییس هیات مدیره و مدیر عامل منطقه آزادانزلی از پارك علم و فناوری گیلان اظهار کرد: بسیار خرسندیم كه از نزدیك با فعالیت‌های پارك آشنا می‌شوید و این حضور می‌تواند موجب شفاف‌سازی عملكرد و آغازی بر همكاری‌های دو جانبه پارك و منطقه آزادانزلی باشد.

وی با بیان اینکه پارك‌های علم و فناوری پل ارتباطی میان مراكز دانشگاهی و تحقیقاتی و همچنین مراكز تولید و اجرایی هستند گفت: پارك‌های علم و فناوری در راستای رفع مشكل راه حلی ارائه، یا تولید و خدمات فناورانه‌ای انجام می دهند.

رییس پارك علم و فناوری گیلان ضمن اشاره به فرایند حمایت‌ها در پارك گفت: همواره به دنبال پرورش و حمایت از ایده تا محصول هستیم و باید در این مسیر هم‌، تفكر نوآورانه در كنارسرمایه‌گذاری مناسب باشد هم اتصال دهندگان محصول به بازار حضور داشته باشد.

متقی طلب در ادامه با بیان اینکه پارك علم و فناوری گیلان با مجوز مركز رشد فناوری اطلاعات تاسیس شد گفت: این مرکز توانست در مدت كوتاهی مجوز پارك علم و فناوری گیلان را از وزارت علوم،تحقیقات و فناوری اخذ کنند و هم اكنون بصورت مستقیم بیش از چهارده هزار متر مربع زیر بنای كاربردی در اختیار دارد.

وی در خصوص عملكرد شركت‌های فناور مستقر در پارك گفت:تاكنون ۲۳۰ شركت در ساختمان‌های مختلف براساس حوزه فناوری خود در پارك علم و فناوری گیلان مستقر هستند كه هم اكنون برخی از محصولات این شركت‌ها در مراكز بزرگ تولیدی استان مورد استفاده و بهره‌برداری قرار گرفته است.

رییس پارك علم و فناوری گیلان با اشاره به تولیدات نرم افزاری برخی از شركت‌های فناور یادآور شد: خوشبختانه توان علمی و فناوری شركت‌های فناور بسیار بالا است به نحوی كه تولید بازی‌های رایانه‌ای توان رقابت با بازی‌های بین المللی را دارد و حتی توانسته‌ایم بعضی از بازی‌ها را به بازار خارج از كشور صادركنیم.

متقی طلب در خصوص ایجاد یك شبكه حمایت از نوآوران و فناوران در استان افزود: پارك علم و فناوری گیلان با مراكز رشد فناوری در شهرستان‌های آستارا، آستانه‌اشرفیه، انزلی، رودبار، رودسر و تالش و همچنین ۳۵ كانون شكوفایی در مراكز دانشگاهی و تحقیقاتی در استان توانسته است یك شبكه حمایت از نوآوران و فناوران در استان را ایجاد کنند.

رییس پارك علم و فناوری گیلان ضمن اشاره به ظرفیت‌های پارك علم و فناوری گیلان در استان اشاره كرد و گفت: دبیرخانه فن بازار جمهوری اسلامی ایران در پارك علم و فناوری گیلان مستقر است و اجرا و برگزاری نمایشگاه هفته پژوهش و فناوری امسال همانند سال گذشته بر عهده پارك علم و فناوری گیلان است و این فرصتی است برای ارائه فناوری ها در سطح ملی كه در استان انجام خواهد شد.

دكتر متقی طلب با اشاره به وجود بانك اطلاعاتی از فناوری‌های كشور در استان گفت: از سال گذشته با استفاده از فرآینده سطح آمادگی فناوری(TRL) توانستیم برای اولین بار در كشور پنج هزار طرح را مورد ارزیابی قرار دهیم كه از این طرح‌ها در حدود پانصد طرح با TRL بالای ۷ آماده تجاری‌سازی ارزیابی شد.

رییس پارك علم و فناوری گیلان در خصوص نمایشگاه فن بازار در منطقه آزاد انزلی گفت: با همكاری منطقه آزاد انزلی و مساعدت مهندس مسرور، نمایشگاه فن بازار را با حضور این ۵۰۰ طرح از كل كشور برگزار خواهیم كرد تا بتوانیم یك اقدام عملی در راستای تجاری‌سازی محصولات دانش بنیان كشور انجام دهیم.

رییس دبیرخانه هفته پژوهش و فناوری با اشاره به مجموع قراردادهای منعقد شده در فن بازار سال گذشته گفت: خوشبختانه در فن‌بازار سال گذشته توانستیم تعداد ۴۸ قرارداد به جمع مبلغ بیش از چهل میلیارد تومان منعقد کنیم و امیدواریم كه امسال نیز با حضور فناوران، سرمایه گذاران، ارزیابان فناوری و همكاری همه‌ی دستگاه‌های اجرایی بتوانیم بهتر عمل کنیم.

متقی طلب با اشاره به استقرار دبیرخانه شبكه پارك‌های علم و فناوری كشورهای اسلامی گفت: یكی دیگر از ظرفیت‌های موجود در پارك گیلان حضور دبیرخانه شبكه پارك‌های كشورهای اسلامی، INSTP  است كه علاقه‌مندیم از این امكان برای تجاری‌سازی فناوری‌های موجود استفاده نماییم و دنبال این هستیم كه هدایت و هم‌افزایی پارك‌های كشورهای اسلامی را در راستای تبادل فناوری و در حوزه تجاری‌سازی توسط ایران مدیریت شود.

وی با اشاره به راه‌اندازی كنسرسیوم صادرات محصولات دانش بنیان گفت: ماموریت اصلی این كنسرسیوم، تجارت خارجی و حوزه صادرات محصولات دانش بنیان است و طبق سیاست‌های وزرات علوم، به بخش خصوصی واگذار شده است و با یك ساختار ویژه تشكیل و در حوزه بازار و بازاریابی محصولات در حال فعالیت می باشد.

متقی طلب با اشاره به عملكرد پارك علم وفناوری گیلان گفت: پارك علم و فناوری گیلان براساس نوع عملكرد و نوع نقش‌آفرینی خود در كشور با عنوان پارك سطح یك، جزء چهار پارك برتر كشور است.

رییس پارك علم و فناوری گیلان خاطرنشان کرد: پارك علم و فناوری گیلان نیاز به كمك و همیاری كلیه دستگاه‌های اجرایی استان دارد چراكه ارزش افزوده و سرمایه‌گذاری بر روی تولیدات فناورانه قطعا برای استان مفید خواهد بود.