معاون توسعه منابع انسانی و پشتیبانی سازمان برنامه و بودجه کشور با تأکید بر اینکه راه استفاده از منابع محدود کشور در سال آینده بهره‌وری است، خاطرنشان کرد: باید همه ما به این باور رسیده و آن را ملکه ذهنمان کنیم که راه نجات ما بهره‌وری است.

به گزارش خبرنگار ندای گیلان، زهرا اربابی، معاون توسعه منابع انسانی و پشتیبانی سازمان برنامه و بودجه کشور در چنجاه و چهارمین جلسه توسعه در سازمان مدیریت و برنامه ریزی گیلان با تسلیت شهادت سردار سلیمانی و سانحه هوایی تهران اظهار داشت: اتفاقات ناگواری که در این دو هفته اخیر رخ‌داده ،غم را در دل همه ما حاکم کرده است.
وی با اشاره به شهادت سردار سلیمانی و بیان اینکه ایشان به عنوان پایه و ستون مقاومت و پایداری در منطقه بودند، خاطرنشان کرد: همچنین حادثه ناگوار سقوط هواپیما که نخبگان عزیزی از کشورمان در آن حادثه از میان ما رفتند، موجب ایجاد غم مضاعف در جامعه شد که انشاا.. دیگر شاهد این حوادث نباشیم و روزهای خوش و بهتری برای کشورمان در پیش باشد.

اربابی در ادامه برگزاری سلسله نشست های توسعه در سازمان مدیریت و برنامه ریزی گیلان با موضوعات مختلف را در تغییر نگرش و باورهای ذهنی جهت توسعه استان و منطقه مفید ارزیابی و تصریح کرد: همه ما باید این باور مشترک را در خود ایجاد کنیم که برای توسعه استان و توسعه منطقه نیازمند حرکت همه‌جانبه همه ارگان‌ها و ارکان ها هستیم و در غیر این صورت به عنوان عضو کوچکی از یک سیستم به تنهایی نمی توان زمینه را برای توسعه فراهم کرد .
معاون توسعه منابع انسانی و پشتیبانی سازمان برنامه و بودجه با اشاره به انتصاب 11 زن به عنوان معاون استاندار در سراسر کشور بیان داشت: این فرصت خیلی خوبی هست که نصیب استانداری‌ها شده زیرا بانوان با صداقت ، راستی ، درستی و تعادل بسیار کار ها را پی میگیرند.
وی با تأکید بر اینکه بهره‌وری قبل از هر چیز باید در نگاه ما و باورهای ما ایجاد شده تا در عمل نشان داده شود، گفت: در برنامه ششم توسعه و برنامه های قبلی به بحث بهره وری اشاره شده و به آن به صورت ویژه پرداخته شده است.
اربابی با بیان اینکه علیرغم اینکه برنامه داریم و در قالب بخش‌نامه‌ها و مصوبات به‌کرات موضع بهره‌وری ابلاغ می‌شود ،هیچ اتفاقی نمی‌افتد، افزود: برای توسعه کشورمان یا باید از ظرفیت‌های موجود مانده حداکثر استفاده را برده و ظرفیت‌های خالی را بشناسیم یا باید از طریق ستانده‌ها در مسیر بهره وری حرکت کنیم که به شخص معتقد هستم با توجه به مطالعاتی که در این زمینه صورت گرفته ایرادی که در کارمان وجود دارد همان عدم باورهای ذهنی ما است که شاید بخش عمده از آن‌هم به این که فرآیندها ، روش ها و روندهای کاری در سیستم ها با این مفهوم طراحی نشده است، بازگردد.

*دست‌یافتنی ترین مسیر برای توسعه یافتگی بهره‌وری است

وی گفت: یک راه توسعه داخلی این است که ما بتوانیم سرمایه‌گذاری‌های بیشتری انجام بدهیم که منجر به ایجاد فرصت‌های بیشتری بشود و تولید ناخالص داخلی خود را ارتقا داده و کیفیت زندگی ارتقا پیدا کند و نهایت به توسعه یافتگی می رسیم.
معاون توسعه منابع انسانی و پشتیبانی سازمان برنامه و بودجه با اشاره به اینکه در شرایط فعلی کشور افزایش نهاده‌ها کار راحتی نیست افزود: برای افزایش سرمایه‌گذاری یا ایجاد سرمایه‌گذاری‌های جدید موانعی داریم که باعث می شود به راحتی نتوانیم برای این مسیر تکنیک هایی را تعریف کنیم.
اربابی تحریم ها و حوادث بعد از برجام را از موانع راه سرمایه‌گذاری‌ها عنوان و خاطرنشان کرد: دست‌یافتنی ترین مسیر برای توسعه یافتگی می تواند بهره‌وری باشد.
وی با اشاره به اینکه بهره‌وری به مشکلات تحریم ربط پیدا نمی‌کند و یک سری از این مباحث درونی است افزود: یکی از راهکارهایی که می‌توانیم در سیستم‌های داخلی دنبال کنیم، ایجاد بهره وری در نگاه نیروی انسانی ما است.
این مقام مسئول با تأکید بر لزوم اصلاح ساختارهای مدیریتی و رعایت اصل شایسته‌سالاری در انتصاب‌ها و پرهیز از زدوبند های سیاسی و جناحی، گفت: وقتی به اصل شایسته سالاری و سپردن کار به کاردان توجه شود، فرد کاردان راحت تر می تواند برای پیشبرد اهداف سازمان برنامه ریزی کند.
اربابی با اشاره به اینکه بهره‌وری یک باور ذهنی و اندیشه است که بر اساس آن هر فرد، سازمان و کشوری می‌تواند فعالیت های خودش را مؤثرتر انجام دهد اذعان داشت: در چارچوب سیاست‌های کلان چیزی را در خصوص بهره‌وری کم نداریم و در همه سیاست های کلان به‌نوعی رگه‌هایی از بهره‌وری دیده می شود.
وی عوامل مؤثر در بهره‌وری را در سطوح فردی،سازمانی،ملی و بین‌المللی تعریف و خاطرنشان کرد: این ها عواملی است که با یکدیگر در تعامل‌اند و بر یکدیگر اثر می‌گذارند و اگر یکی از آن‌ها نقصی باشد به درجات مختلفی می تواند روی عوامل دیگر تأثیر بگذارد.

*بهره‌وری از فرد شروع می شود

این مقام مسئول با اشاره به اینکه بهره‌وری از فرد شروع می شود و باید در باور، نگرش و دیدگاه فرد بهره وری ملکه ذهن شده باشد، بیان داشت: اگر فردی را که مهارت لازم برای انجام کاری را نداشته ولی انگیزه لازم را در آن خصوص دارد در آن پست منصوب کنیم ، وظایفش را به نحو احسن انجام خواهد داد.

وی با بیان اینکه عواملی که منجر به افزایش بهره‌وری فردی می‌شود نگرش، انگیزه‌ها، دانش و مهارت، ارزش‌ها و باورها است، خاطرنشان کرد: خانواده می‌تواند در این زمینه بسیار مؤثر باشد.

*چالش‌های عمده در مسیر بهره‌وری عمدتاً فرهنگی است

وی با بیان اینکه چالش‌های عمده ما در مسیر بهره وری عمدتاً چالش های فرهنگی است، تصریح کرد: اگر چالش های فرهنگی برطرف شود، چالش‌های مدیریتی و فردی کمتری خواهیم داشت و ساختارهای ما درست مستقر می‌شود.
اربابی با تأکید بر اینکه ما با فرهنگ بهره‌وری آشنا نیستیم و این فرهنگ در ذهنمان نهادینه نشده است، گفت: باید در نظام آموزشی این فرهنگ به ما آموزش داده می شد. هک کردن این فرهنگ در این دوره زمانی و در این دوره سنی می تواند کار سختی باشد.
معاون توسعه منابع انسانی و پشتیبانی سازمان برنامه و بودجه فرهنگ کشور را فرهنگی مبتنی بر فردگرایی دانست و عنوان کرد: اگر به ورزش‌ کشور نگاه کنیم، در کشتی ،وزنه‌برداری و سایر ورزش های فردی صاحب رتبه بوده، ولی در ورزش های جمعی (مانند فوتبال) دچار مشکل هستیم.

اربابی با یادآوری این نکته که در سیستم آموزشی ما به بازی های دسته جمعی پرداخته نشده و اساساٌ در خصوص اینکه کودکان بتوانند از طریق بازی مسائل را فرابگیرند فکر نشده است، گفت: باید بهره وری را از خانواده و از دوران مدرسه آغاز کنیم تا زمانی که این موضوع در ذهن ما نهادینه نشود هیچ تحولی در کشور رخ نمی دهد.

*راه استفاده از منابع محدود کشور در سال آینده بهره وری است

معاون توسعه منابع انسانی و پشتیبانی سازمان برنامه و بودجه کشور با بیان اینکه مشاهده استفاده از رانت ها و توجه به جناح های سیاسی برای پیشرفت شخصی سبب کاهش روحیه و کاهش قانون پذیری در بین مردم می شود، گفت: در دین اسلام تأکید می شود که هیچ وقت امروزمان نباید مثل دیروز باشد.
اربابی در پایان با تأکید بر اینکه راه استفاده از منابع محدود کشور در سال آینده بهره‌وری است، خاطرنشان کرد: باید همه ما به این باور رسیده و آن را ملکه ذهنمان کنیم که راه نجات ما بهره‌وری است.