معاون امور بندری و حوزه خزر سازمان منطقه آزاد انزلی گفت: با راه‌اندازی کریدور چین ـ قزاقستان ـ ایران و استفاده از حمل و نقل ترکیبی، زمان حمل کالا از چین به ایران به کمتر از نصف کاهش یافت.

به گزارش ندای گیلان به نقل از فارس،امین افقی، با اشاره به مزیت‌های بندر کاسپین اظهار داشت: وجود پس‌کرانه مناسب و آبخور بالا با امکان پهلوگیری کشتی‌هایی با ظرفیت حمل بالا در بندر کاسپین، استقرار شهرک صنعتی شماره ۲ و آغاز احداث شهرک صنعتی ناحیه ۳ در پس‌کرانه، بندر کاسپین را به یک بندر نسل سوم تبدیل کرده است.

معاون امور بندری و حوزه خزر سازمان منطقه آزاد انزلی با اشاره به موقعیت خوب بندر انزلی به عنوان دروازه ورود به اوراسیا خاطرنشان کرد: بندر کاسپین در کنار بندر باسابقه و مهم انزلی که هر دو بندر در محدوده این منطقه قرار دارند منطقه آزاد انزلی را به دروازه ورود ایران به اوراسیا تبدیل کرده است.

افقی ابراز داشت: کاهش مسیر حمل مواد اولیه و تولیدات محصولات واحدهای تولیدی در پسکرانه مجتمع بندری انزلی و نیز نزدیکی مخازن فله مایع در این مجتمع بندری از عوامل لجستیکی تعیین‌کننده در کاهش زمان و هزینه حمل کالا از طریق مجتمع بندری کاسپین است.

وی درباره برنامه سازمان منطقه آزاد انزلی برای کاهش چالش‌های حمل و نقل کالا برای فعالین اقتصادی تصریح کرد: با اتصال ریل به بندر کاسپین و تکمیل اسکله در حال ساخت رو رو، هزینه حمل کالا از این بندر به اقصی نقاط کشور کاهش یافته و بستر را برای توسعه ترانزیت و استفاده از حمل و نقل ترکیبی فراهم می‌سازد.

معاون امور بندری و حوزه خزر سازمان منطقه آزاد انزلی افزود: افزایش ظرفیت لجستیکی بندر کاسپین و راه‌اندازی خطوط لاینر کشتیرانی را می‌توان از دیگر اقدامات سازمان منطقه آزاد انزلی در جهت افزایش تبادلات تجاری و حمل و نقل دریایی و تسهیل تجارت در ورود شناورهای تجاری به این مجتمع بندری برشمرد.

افقی به مشوق‌های سازمان منطقه آزاد انزلی برای کاهش هزینه‌های بارگیری و تخلیه برای فعالان اقتصادی اشاره و بیان کرد: سازمان منطقه آزاد انزلی به منظور خلق مزیت‌های رقابتی در مجتمع بندری کاسپین اقدام به کاهش هزینه‌های تخلیه و بارگیری در این بندر نسل سوم با افزایش مشوق‌ها کرده است.

وی در تشریح آمار تخلیه کالا در بندر کاسپین اظهار داشت: از زمان تأسیس بندر کاسپین در سال ۱۳۹۷ تاکنون یک میلیون و ۹۰ هزار تن انواع کالای اساسی و نهاده‌های تولید توسط ۴۴۷ شناور تجاری وارد و یا محصولات تولیدی داخل کشور از مجتمع بندری کاسپین صادر شده است.

افقی گفت: همچنین تعداد ۸۱۵۰ TEU کانتینر عمدتاً کالاهای استراتژیک و نهاده‌های تولیدی از مسیر شاخه ایرانی پروژه یک کمربند – یک جاده کشور چین وارد و به واحدهای تولیدی و مراکز عرضه حمل و همچنین بیش از ۳۵۰۰ TEU کانتینر محصولات کشورمان از همین مسیر به کشور چین صادر شده است.

وی با بیان اینکه کالاهای اساسی همچون غلات و نهاده‌های دامی و نیز روغن خام خوراکی نیز که در زمره کالاهای اساسی دسته‌بندی می‌شوند افزود: در ۳ سال گذشته بیش از نیم میلیون تن روغن خام خوراکی از کشور روسیه وارد و جهت تولید نهایی به واحدهای تولیدی حمل شده است.

معاون امور بندری و حوزه خزر سازمان منطقه آزاد انزلی عنوان کرد: با توجه به نقش کشور چین در تولید به عنوان قطب تولیدکننده کالا در جهان، این کشور به عنوان شریک اصلی ایران در واردات کالا و خصوصاً مواد اولیه واحدهای تولیدی نقش تعیین‌کننده‌ای در صنعت ایران ایفا می‌کند.

وی با بیان اینکه دو عامل اساسی و تعیین‌کننده در قیمت محصولات تولیدی شامل هزینه حمل و زمان حمل است افزود: با همت سازمان منطقه آزاد انزلی و راه‌اندازی کریدور چین – قزاقستان – ایران (بندر کاسپین) با استفاده از حمل و نقل ترکیبی و استفاده از خطوط راه‌آهن کشور چین و قزاقستان، زمان حمل کالا از کشور چین به ایران به کمتر از نصف کاهش یافت.

معاون امور بندری و حوزه خزر سازمان منطقه آزاد انزلی خاطرنشان کرد: البته به دلیل ارزان بودن حمل و نقل دریایی در مقایسه با سایر روش‌های حمل و نقل منطقه آزاد انزلی با مزیت‌های رقابتی مناطق آزاد هزینه مازاد ناشی از حمل و نقل ترکیبی را متعادل ساخته است.