مدیرکل منابع طبیعی گیلان، انباشت زباله در جنگل ها را از دیگر چالش ها دانست و گفت: متاسفانه در گذشته عرصه های جنگلی بسیار زیادی برای دفن زباله در نظر گرفته شده است، اما در حال حاضر به هیچ عنوان اجازه دفن زباله در جنگل را به هیچ دستگاهی نمی دهیم.

به گزارش ندای گیلان از رشت،میرحامد اختری در گفت وگویی با اشاره به ثبت جهانی جنگل های هیرکانی استان گیلان، اظهار کرد: سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری، سازمان حفاظت محیط زیست و وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در ثبت جهانی جنگل های هیرکانی مشارکت داشتند.

وی با بیان اینکه مناطق جنگلی گیلان در سه شهرستان تالش، فومن و رودبار جزو مناطق حفاظت شده هیرکانی هستند، تصریح کرد: این مناطق به سازمان حفاظت محیط زیست تحویل داده شده است لذا کلیه اقدامات در مناطق سه گانه مذکور با هماهنگی سازمان های مربوطه بوده و مقرر شده از اعتبارات ملی و بین المللی برای حفاظت از آن استفاده کنیم.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گیلان، یکی از چالش های منابع طبیعی در استان های شمالی را فعالیت های عمرانی دانست و افزود: به دنبال ایجاد تناسب بین فعالیت های عمرانی و حفاظت از منابع طبیعی هستیم و لذا در کنار حفظ این میراث جهانی، نباید مانع پروژه های عمرانی شویم. در این راستا از پراکندگی تک خانوارهای داخل جنگل جلوگیری و اقدام به تجمیع خانوارها کردیم تا هم هزینه فعالیت های عمرانی و هم تخریب منابع طبیعی کاهش یابد.

اختری، انباشت زباله در جنگل ها را از دیگر چالش ها دانست و گفت: متاسفانه در گذشته عرصه های جنگلی بسیار زیادی برای دفن زباله در نظر گرفته شده است، اما در حال حاضر به هیچ عنوان اجازه دفن زباله در جنگل را به هیچ دستگاهی نمی دهیم؛ مگر اینکه برای زباله سوز و تصفیه شیرابه باشد که هم اکنون در حال اجراست.

وی مبارزه با قاچاق چوب را یکی از اقدامات مهم اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان دانست و عنوان کرد: اولین اقدام در مبارزه با قاچاق چوب، پیشگیری است و لذا نقاط موثر قاچاق و گلوگاه ها را شناسایی و اقدام به استقرار نیروهای حفاظتی کردیم که در این راستا طی چهار ماهه نخست امسال کاهش ۳۲ درصدی کشفیات را نسبت به مدت مشابه سال گذشته شاهد بودیم که نشان دهنده کاهش قاچاق است؛ البته گیلان یکی از قطب های صنایع چوب است و کارخانه های زیادی در استان فعالیت می کنند. این در حالی است که طرح تنفس اجازه قطع هیچگونه درختی را نمی دهد و لذا مشاهده محموله های چوبی از سوی مردم، زراعت یا حمل از سایر استان هاست. در این راستا نیز نیروهای حفاظتی در محوطه کارخانجات صنایع چوب استان مستقر هستند و محموله های مشکوک را ضبط می کنند.

مدیرکل منابع طبیعی گیلان، همچنین از کاهش ۸۳ درصدی مساحت حریق و ۵۰ درصدی تعداد فقره حریق در استان طی چهار ماهه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته خبر داد و خاطرنشان کرد: سال گذشته در ۶۸ هکتار و امسال در ۱۴ هکتار از اراضی ملی درگیری با حریق داشتیم که از ۶۸ فقره به ۳۲ فقره کاهش یافته است.

وی از رصد ماهواره ای جنگل های استان خبر داد و اضافه کرد: نقاط حادثه خیز حریق در جنگل ها را شناسایی کردیم و با پیش بینی حریق، اقدام به استقرار سریع نیروها جهت اطفا می کنیم.

اختری، در ادامه به چهار حوضه آبخیز استان گیلان و ۵۲ زیرحوضه آن اشاره کرد و یادآور شد: حوضه آبخیز غرب شامل شهرستان های آستارا، تالش و رضوانشهر بوده و ۳۲۳ هکتار وسعت دارد. حوضه آبخیز مرکزی نیز با مساحت ۳۵۲ هکتاری شهرستان های رضوانشهر، صومعه سرا، ماسال، انزلی، فومن، شفت و رشت را شامل می شود.

وی با بیان اینکه حوضه آبخیز سفیدرود با ۳۶۸ هکتار شهرستان های لاهیجان، رودبار رشت، آستانه اشرفیه و سیاهکل را در برمی گیرد، اضافه کرد: حوضه آبخیز شرق نیز با وسعت ۳۵۱ هکتار در شهرستان های رودسر، املش، لنگرود، لاهیجان، آستانه اشرفیه و سیاهکل قرار دارد.

مدیرکل منابع طبیعی گیلان، آبخیز را پهنه ای از طبیعت دانست که در آن مجموعه ای از روان آب ها همچون نزولات جوی و ذوب برف از یک نقطه حرکت می کند و به نقطه دیگر می رسند و گفت: آبخیزداری علم و فن حفاظت از آب و خاک است و به دو صورت بیولوژیکی و مکانیکی اجرا می شود.

اختری، با بیان اینکه عملیات بیولوژیکی آبخیزداری در ارتفاعات و بالادست اقدام به توسعه پوشش گیاهی می کند، ادامه داد: پوشش گیاهی از حرکت سریع آب جلوگیری می کند و موجب نفوذ در خاک می شود لذا طرح های جنگلکاری و توسعه جنگل و حفظ، گسترش و غنی سازی مراتع آبخیزداری محسوب می شود.

وی وظیفه سازه های آبخیزداری را نگهداری و ذخیره آب جهت نفوذ در سفره های زیرزمینی دانست و تاکید کر: این سازه ها در جاهای مناسب ایجاد می شوند و علاوه بر غنی سازی سفره های زیرزمینی و تقویت جریان رودخانه ها، کاهش رانش و لغزش را به دنبال دارند.

مدیرکل منابع طبیعی گیلان، اجرای طرح های آبخیزداری را وابسته به شیب و دامنه و توپوگرافی و میزان بارندگی و روان آب و… هر منطقه دانست و یادآور شد: معمولا عملیات بیولوژیکی در فصل زمستان و عملیات مکانیکی در اواخر بهار تا اوایل پاییز اجرایی می شود.

وی کلیه عرصه های گیلان را دارای قابلیت آبخیزداری دانست که در صورت تامین اعتبار اجرا خواهد شد و اظهار کرد: طرح های آبخیزداری گیلان که در مناطق مختلف اجرایی شده، جلوتر از اعتبارات است. در این راستا آموزش آبخیزنشینان را در دستور کار داریم و سعی کردیم از پیمانکاران بومی در اجرای عملیات ها استفاده کنیم.